Reklama

Europejski rynek telekomunikacyjny skurczył się o 2 proc.

Publikacja: 10.01.2012 16:57

European Telecommunications Network Operators Association (ETNO), organizacja zasiedziałych operatorów telekomunikacyjnych, opublikowało dzisiaj przygotowany wspólnie z firma badawczą IDATE raport na temat stanu rynku telekomunikacyjnego krajów Unii Europejskiej (pojęcie przybliżone, ponieważ w zakres badań weszły także rynki krajów pozaunijnych). Wedle szacunków za 2011 r. wartość tego rynku obniżyła się o 2 proc., czyli wyniosła nieco ponad 269,5 mld euro.

Raport nie podaje danych w rozbiciu na poszczególne kraje, ale w komentarzach podkreślono, że spadki wartości rynku pięciu największych ekonomik Unii są niższe, niż w nowych krajach członkowskich.

Przeszło połowę wartości rynku telekomunikacyjnego generują sieci mobilne, i na tym rynku daje się zauważyć jeszcze nieznaczny wzrost (0,4 proc.), który jednak niweluje spadek przychodów z sieci stacjonarnej. Dokładnych danych dla roku 2011 nie podano, ale liczba stacjonarnych linii w krajach europejskich spada po kilka, kilkanaście milionów rocznie. Na koniec 2010 r. wynosiła 216 mln.

Liczba mobilnych subskrypcji wzrosła do 732 mln w 2010 r. Na tym rynku daje się zaznaczyć spadek przychodów z usług głosowych rekompensowany wzrostem przychodów z usług mobilnego dostępu. Analogicznego zjawiska nie ma niestety na rynku stacjonarnym. Liczba linii szerokopasmowych wyniosła w 2010 r. 132 mln (+ 7 proc.)

ETNO szacuje, że europejskie telekomy zainwestowały w ubiegłym roku 46,7 mld euro, czyli o 5 proc. więcej, niż w 2010 r. mimo niekorzystnej sytuacji w sektorze. W ostatnich latach sieci stacjonarne pochłaniały wyższe środki inwestycyjne, niż sieci mobilne, czego powodem były i są inwestycje operatorów w infrastrukturę optyczną.

Reklama
Reklama
Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama