Zapotrzebowanie firm na usługi telekomunikacyjne – niezależnie od branży i wielkości przedsiębiorstwa – ma kilka wspólnych cech. Szeroko pojęte usługi telekomunikacyjne są jednym z podstawowych, często znaczących kosztów, ale jednocześnie niezbędnym medium komunikacyjnym, zarówno z klientami, dostawcami, partnerami, jak i wewnątrz firmy. Mają one szczególne znaczenie w organizacjach, których lokalizacja jest rozproszona, a także w firmach, posiadających pracowników „w terenie”.
Co więcej, dostęp do Internetu i nowoczesnych usług transmisji danych umożliwia korzystanie z wielu dodatkowych usług, na przykład: audiomarketingu (m.in. zarządzanie muzyką w sklepie przez specjalistyczne firmy z odpowiednim doborem utworów do branży), czy też telewizja branżowa (m.in. specjalny kanał tematyczny w salonach fryzjerskich, itp.)
[srodtytul]Proste cięcie nie przyniesie korzyści[/srodtytul]
O ile w przypadku usług dostępu do Internetu, czy transmisji danych dość łatwo zaplanować miesięczne wydatki, o tyle w przypadku tradycyjnych usług głosowych wydatki trudno przewidzieć, gdyż dzwoni się tyle, ile potrzeba.
Jeśli więc przychodzi moment optymalizacji kosztów telekomunikacyjnych, można zdecydować się np. na zmniejszenie liczby telefonów, łączy internetowych, czy transmisji danych lub też wprowadzenie bardziej restrykcyjnej polityki związanej z wykorzystywaniem telefonów do celów prywatnych. Niesie to ze sobą jednak spore ryzyko i może przynieść więcej szkody niż pożytku.