Mobilne wyszukiwarki zyskują na znaczeniu

Wzrost liczby użytkowników smartfonów i tabletów w Polsce przekłada się na popularność mobilnych aplikacji do wyszukiwania informacji o produktach i usługach. Dynamicznie tworzy się rynek reklamy mobilnej. Klientom trzeba jednak udowodnić, że to daje możliwości. A potem i tak najczęściej sprzedaje się im pakiet na trzy platformy: informacje w tradycyjnym, drukowanym katalogu, internecie i w aplikacji mobilnej – mówią Piotr Dębski, menedżer ds. rozwoju biznesu, i Wojciech Komosa, kierownik komunikacji i produktów w Eniro Polska, która wydaje katalog Panoram Firm.

Publikacja: 05.03.2012 06:00

Mobilne wyszukiwarki zyskują na znaczeniu

Foto: ROL

rpkom.pl: – Z niedawnego badania Symanteca 2012 State of Mobility Survey wynika, że blisko połowa firm w Polsce wdrożyła u siebie jakąś aplikację mobilną. Czy wy też zauważacie wzrost zainteresowania takimi rozwiązaniami?

– Zdecydowanie tak. Obserwujemy wzrastające zainteresowanie aplikacjami i stronami mobilnymi. Wprowadziliśmy dla naszego produktu Panorama Firm aplikację dla systemów iOS oraz Android oraz dedykowaną stronę mobilną m.pf.pl, z której mogą korzystać posiadacze większości telefonów komórkowych.

– I która platforma w waszym przypadku jest najpopularniejsza?

– Platforma Android prześcignęła iOS. Obserwujemy zwiększone zainteresowanie mobilną wersją stron Panoramy Firm. Dla przykładu styczniowy wynik jest o 20 proc. wyższy niż grudniowy.

– Czy przygotujecie także wersje dla Symbiana i Windows Mobile?

– Nie mamy w planach wprowadzenia Panoramy Firm dla telefonów z Symbianem, gdyż jest to mało przyszłościowy system operacyjny. Obecnie nie pracujemy także nad wersją dla Windows Mobile. Jednak tutaj sytuacja może ulec zmianie, gdy ta platforma osiągnie znaczący udział  w rynku.

– Czy to, że coraz więcej osób szuka informacji za pomocą smartfonów, czy tabletów traktujecie, jako zagrożenie, czy szansę, i czy nie zaskoczyła was dokonująca się mobilna rewolucja?

– Ten trend jest faktem. Coraz więcej osób szuka informacji za pomocą smartfonów i tabletów. Firmy muszą się z tą rzeczywistością zmierzyć i dostosować do niej. Z naszej perspektywy nie jest to zagrożenie, a szansa. Firmy, które zareagują szybko i wdrożą odpowiednie rozwiązania odniosą sukces.

Nie zaskoczył nas ten trend. Może też dlatego, że  jesteśmy częścią szwedzkiego Eniro, największej firmy świadczącej usługi w zakresie wyszukiwania informacji o firmach, produktach i usługach w krajach skandynawskich. Dzięki temu, możemy analizować zachowanie rynków skandynawskich, wyciągać wnioski, czerpać  z ich doświadczeń.

– W jaki sposób  zachęcacie klientów, by skorzystali z mobilnej wersji waszych produktów?

– Aplikacje oraz stronę mobilną promujemy w internecie (kampanie display – bannerowe, AdMob),  a także  w mediach tradycyjnych (kampania w II połowie 2011 r. – outdoor, prasa, ekrany LED). Prowadzimy akcje autopromocyjne na stronie panoramafirm.pl oraz w katalogach (informacja o wyszukiwarce mobilnej oraz aplikacjach znajdują się na okładce oraz wewnątrz wydawnictwa).

Inwestujmy też w sprzęt. Na przykład pracownicy działu sprzedaży bezpośredniej mają smartfony do prezentowania aplikacji klientom. Pokazują ją w trakcie spotkań. Przygotowaliśmy także ofertę multimedialną dla naszych klientów: pakiet trzech ogłoszeń w katalogu, w serwisie internetowym oraz  w mobilnej wyszukiwarce.  Reklamodawcy mogą wykupić jeden pakiet ogłoszeń, który pojawi się na trzech platformach – to szczególnie ważne, gdyż wyszukiwanie oferty odbywa się obecnie na wiele sposobów. Oferta naszego klienta pojawia się w formie dostosowanej do każdego z medium i jest widoczna niezależnie od preferowanej przez użytkownika formy wyszukiwania. Tak więc dzięki ofercie multimedialnej, ogłoszenie wykupione przez naszych klientów pojawią się w aplikacji mobilnej.

– W Polsce rynek reklamy w wyszukiwarkach internetowych jest zdominowany przez Google. Czy w przypadku segmentu mobilnego jest podobnie, i czy tu takie firmy jak wasza mają większe szanse w konkurencji  z amerykańskim potentatem?

– Trudno powiedzieć, czy rynek segmentu mobilnego jest zdominowany. Jak dotąd nie zostały opracowane standardy monitorowania. Panorama Firm działa równolegle  z Google, który pokrywa cały rynek, jednakże jesteśmy bardziej wyspecjalizowani i skupiamy się na produktach i usługach.

– Dziękujemy za rozmowę

rozmawiał Marek Jaślan

Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?