Mobilne wyszukiwarki zyskują na znaczeniu

Wzrost liczby użytkowników smartfonów i tabletów w Polsce przekłada się na popularność mobilnych aplikacji do wyszukiwania informacji o produktach i usługach. Dynamicznie tworzy się rynek reklamy mobilnej. Klientom trzeba jednak udowodnić, że to daje możliwości. A potem i tak najczęściej sprzedaje się im pakiet na trzy platformy: informacje w tradycyjnym, drukowanym katalogu, internecie i w aplikacji mobilnej – mówią Piotr Dębski, menedżer ds. rozwoju biznesu, i Wojciech Komosa, kierownik komunikacji i produktów w Eniro Polska, która wydaje katalog Panoram Firm.

Publikacja: 05.03.2012 06:00

Mobilne wyszukiwarki zyskują na znaczeniu

Foto: ROL

rpkom.pl: – Z niedawnego badania Symanteca 2012 State of Mobility Survey wynika, że blisko połowa firm w Polsce wdrożyła u siebie jakąś aplikację mobilną. Czy wy też zauważacie wzrost zainteresowania takimi rozwiązaniami?

– Zdecydowanie tak. Obserwujemy wzrastające zainteresowanie aplikacjami i stronami mobilnymi. Wprowadziliśmy dla naszego produktu Panorama Firm aplikację dla systemów iOS oraz Android oraz dedykowaną stronę mobilną m.pf.pl, z której mogą korzystać posiadacze większości telefonów komórkowych.

– I która platforma w waszym przypadku jest najpopularniejsza?

– Platforma Android prześcignęła iOS. Obserwujemy zwiększone zainteresowanie mobilną wersją stron Panoramy Firm. Dla przykładu styczniowy wynik jest o 20 proc. wyższy niż grudniowy.

– Czy przygotujecie także wersje dla Symbiana i Windows Mobile?

– Nie mamy w planach wprowadzenia Panoramy Firm dla telefonów z Symbianem, gdyż jest to mało przyszłościowy system operacyjny. Obecnie nie pracujemy także nad wersją dla Windows Mobile. Jednak tutaj sytuacja może ulec zmianie, gdy ta platforma osiągnie znaczący udział  w rynku.

– Czy to, że coraz więcej osób szuka informacji za pomocą smartfonów, czy tabletów traktujecie, jako zagrożenie, czy szansę, i czy nie zaskoczyła was dokonująca się mobilna rewolucja?

– Ten trend jest faktem. Coraz więcej osób szuka informacji za pomocą smartfonów i tabletów. Firmy muszą się z tą rzeczywistością zmierzyć i dostosować do niej. Z naszej perspektywy nie jest to zagrożenie, a szansa. Firmy, które zareagują szybko i wdrożą odpowiednie rozwiązania odniosą sukces.

Nie zaskoczył nas ten trend. Może też dlatego, że  jesteśmy częścią szwedzkiego Eniro, największej firmy świadczącej usługi w zakresie wyszukiwania informacji o firmach, produktach i usługach w krajach skandynawskich. Dzięki temu, możemy analizować zachowanie rynków skandynawskich, wyciągać wnioski, czerpać  z ich doświadczeń.

– W jaki sposób  zachęcacie klientów, by skorzystali z mobilnej wersji waszych produktów?

– Aplikacje oraz stronę mobilną promujemy w internecie (kampanie display – bannerowe, AdMob),  a także  w mediach tradycyjnych (kampania w II połowie 2011 r. – outdoor, prasa, ekrany LED). Prowadzimy akcje autopromocyjne na stronie panoramafirm.pl oraz w katalogach (informacja o wyszukiwarce mobilnej oraz aplikacjach znajdują się na okładce oraz wewnątrz wydawnictwa).

Inwestujmy też w sprzęt. Na przykład pracownicy działu sprzedaży bezpośredniej mają smartfony do prezentowania aplikacji klientom. Pokazują ją w trakcie spotkań. Przygotowaliśmy także ofertę multimedialną dla naszych klientów: pakiet trzech ogłoszeń w katalogu, w serwisie internetowym oraz  w mobilnej wyszukiwarce.  Reklamodawcy mogą wykupić jeden pakiet ogłoszeń, który pojawi się na trzech platformach – to szczególnie ważne, gdyż wyszukiwanie oferty odbywa się obecnie na wiele sposobów. Oferta naszego klienta pojawia się w formie dostosowanej do każdego z medium i jest widoczna niezależnie od preferowanej przez użytkownika formy wyszukiwania. Tak więc dzięki ofercie multimedialnej, ogłoszenie wykupione przez naszych klientów pojawią się w aplikacji mobilnej.

– W Polsce rynek reklamy w wyszukiwarkach internetowych jest zdominowany przez Google. Czy w przypadku segmentu mobilnego jest podobnie, i czy tu takie firmy jak wasza mają większe szanse w konkurencji  z amerykańskim potentatem?

– Trudno powiedzieć, czy rynek segmentu mobilnego jest zdominowany. Jak dotąd nie zostały opracowane standardy monitorowania. Panorama Firm działa równolegle  z Google, który pokrywa cały rynek, jednakże jesteśmy bardziej wyspecjalizowani i skupiamy się na produktach i usługach.

– Dziękujemy za rozmowę

rozmawiał Marek Jaślan

rpkom.pl: – Z niedawnego badania Symanteca 2012 State of Mobility Survey wynika, że blisko połowa firm w Polsce wdrożyła u siebie jakąś aplikację mobilną. Czy wy też zauważacie wzrost zainteresowania takimi rozwiązaniami?

– Zdecydowanie tak. Obserwujemy wzrastające zainteresowanie aplikacjami i stronami mobilnymi. Wprowadziliśmy dla naszego produktu Panorama Firm aplikację dla systemów iOS oraz Android oraz dedykowaną stronę mobilną m.pf.pl, z której mogą korzystać posiadacze większości telefonów komórkowych.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
Rusza przedświąteczna bitwa telekomów. Światłowód czy LTE? Jakie są ceny?
Telekomunikacja
Do kogo uciekają użytkownicy sieci komórkowych. Ten operator wygrywa
Telekomunikacja
Duża awaria sieci komórkowych w Polsce. Problemy z połączeniami
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Ile Polacy płacą za usługi telekomunikacyjne i jak z nich korzystają. Raport UKE
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja zmienia łańcuchy dostaw w okresach wysokiego popytu