W dniu 18 listopada br. Prezydent podpisał ustawę z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne (druk sejmowy nr 2500). Ustawa wprowadza do Prawa telekomunikacyjnego art. 43a. Zgodnie z jego treścią przedsiębiorca telekomunikacyjny o znaczącej pozycji rynkowej, na którego nałożone zostały obowiązki regulacyjne w zakresie dostępu telekomunikacyjnego, może zaproponować doprecyzowanie, uszczegółowienie warunków wykonywania tych obowiązków, czy też zaproponować realizację innych zobowiązań, które mogą przyczynić się do skutecznej realizacji nałożonych wcześniej obowiązków, rozwoju konkurencji czy rozwoju i wykorzystania nowoczesnej infrastruktury.
I.
Propozycja taka podlegałaby zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) na wniosek przedsiębiorcy. Prezes UKE może prowadzić z przedsiębiorcą uzgodnienia dotyczące tych szczegółowych warunków regulacyjnych a następnie wydać decyzję zatwierdzającą te warunki. Omawiana regulacja nie może być jednak wykorzystywana przez UKE jako narzędzie służące do wymuszania na operatorach podejmowania niekorzystnych dla nich decyzji. Nie może również pełnić roli instrumentu, umożliwiającego prowadzenie przez UKE gry rynkowej pomiędzy operatorami, uzależniając decyzje administracyjne od określonych działań tych ostatnich. Takie wykorzystanie nowych przepisów mogłoby zawierać elementy nadużycia prawa. Tym bardziej zasadne jest, że do decyzji w sprawie zatwierdzenia szczegółowych warunków regulacyjnych stosuje się przepisy o postępowaniu konsultacyjnym i konsolidacyjnym. Zatem Prezes UKE przed podjęciem rozstrzygnięcia umożliwia zainteresowanym podmiotom wyrażenia na piśmie w określonym terminie stanowiska do projektu rozstrzygnięcia.
Postępowanie konsultacyjne trwa 30 dni od dnia ogłoszenia, a wyniki tego postępowania oraz niezastrzeżone stanowiska uczestników ogłaszane są w siedzibie urzędu, w biuletynie informacyjnym i na stronie internetowej UKE. Prezes UKE może prowadzić z przedsiębiorcą uzgodnienia dotyczące zmiany szczegółowych warunków regulacyjnych, a następnie wydaje w terminie 90 dni decyzję zatwierdzającą albo odmawiającą zatwierdzenia szczegółowych warunków regulacyjnych. Zgodnie z art. 16 dyrektywy ramowej oraz art. 8 dyrektywy o dostępie i zaleceniem Komisji Europejskiej równocześnie z postępowaniem konsultacyjnym następuje również postępowanie konsolidacyjne, czyli konsultacja projektu decyzji wraz z uzasadnieniem z Komisją Europejską i organami regulacyjnymi innych państw członkowskich.
II.