PTC chce ostro powalczyć o rynek

– Czekamy na zielone światło od właściciela, aby rozpocząć realizację agresywnej strategii rynkowej – powiedział Miroslav Rakowski, prezes zarządu operatora sieci T-Mobile. Celem tej strategii jest odzyskiwanie po kilka dziesiątych procent rocznie udziału w polskim rynku mobilnym. To jedyna szansa PTC na wzrost przychodów, bo wartość rynku – wedle szefa PTC – będzie się w najbliższych latach kurczyć

Publikacja: 01.10.2011 13:49

PTC chce ostro powalczyć o rynek

Foto: ROL

– Jesteśmy w trakcie ustalania z właścicielem strategii rynkowej na najbliższy okres. Rozważany jest wariant konserwatywny i agresywny, który zakłada zwiększanie udziałów w rynku (pod względem wartości) o 0,5-0,7 pkt.  proc. rocznie. Czekamy na zielone światło – poinformował Miroslav Rakowski, nie podając kosztów realizacji agresywniejszego z dwóch planów.  Jak zaznaczył, sam jest jego zwolennikiem. Elementem agresywnego planu mogą być akwizycje sieci stacjonarnych. Bez względu na to, czy to nastąpi  PTC podtrzyma sprzedaż produktów opartych na dostępie regulowanym w sieci Telekomunikacji Polskiej, ale tylko dla wąskiej grupy amatorów pakietów usług, bez silniejsze promocji. – Sieć miedziana nie rokuje wielkiej przyszłości – uważa szef PTC.

Przychody spadną

– Podtrzymuję, że w tym roku nasze przychody obniżą się o maksymalnie 2 proc. Wynik EBITDA będzie zbliżony do ubiegłorocznego  – powiedział. W przyszłym roku przychody PTC także mogą się nieco skurczyć.

Według Rakowskiego, obecnie udział Polskiej Telefonii Cyfrowej w rynku komórkowym pod względem przychodów to około 28,5 proc. W tym roku wartość całego rynku – dzięki ekspansji Playa – jeszcze urośnie o ok. 0,5 proc. W przyszłym roku już jednak Play nie pomoże. Prezes PTC spodziewa się, że 2012 r. przyniesie rynkowi komórkowemu widoczny spadek wartości. – Spodziewam się, że spadnie on o około 2 proc. w porównaniu z  tym rokiem – mówił Rakowski.  – Rentowność operatorów  w 2012 r. jednak się poprawi.

Statystycznie przybędzie klientów

Jeszcze w tym roku liczba klientów sieci PTC skokowo wzrośnie i przekroczy 14 mln – zdradził też Rakowski. A to dlatego, że operator zmieni metodologię zliczania aktywnych kart SIM. Ich ważność zostanie wydłużona o 12 miesięcy, po każdym zasileniu lub odebraniu połączenia przychodzącego. To spowoduje, że tylko w IV kw. br. przybędzie statystycznie ok. 1 mln użytkowników.  – Myślę, że za nami pójdą też Orange i Plus, co sprawi, że polski rynek kart SIM nagle mocno urośnie – przewiduje prezes PTC. Jak powiedział intencją PTC jest tutaj ograniczenie dystrybucji wielkich ilości kart pre-paid, które szybko przestają być użytkowane i są zastępowane nowymi (bo taniej i wygodniej je kupić, niż zasilić). Wedle PTC powodowany tym wskaźnik CHURN w bazie pre-paid – 5,3-5,6 proc. miesięcznie – należy do najwyższych w Europie (tam średnio: 2-3 proc.)

Heyah na nowo w 2011 r.

Operator kończy właśnie trzeci etap rebarandingu, którym jest bieżąca kampania produktowa. Ostatnim elementem będzie kampania  przedświąteczna. Dzisiaj – jak podał Rakowski –  po 4,5 miesiąca od rebrandingu 92 proc. Polaków wie, że ta operacja została przeprowadzona (pytanie wspomagane). Wspomagana  świadomość marki T-Mobile wynosi według badań PTC 78 proc., a świadomość spontaniczna 43 proc.

Zmasowana promocja przyniosła PTC większe o 20 proc. tempo pozyskiwania klientów w porównaniu do ubiegłego roku (liczba abonentów podpisujących i przedłużających umowy bez subsydiowanych telefonów wzrosła do 20 proc. wobec 5 proc. przed rebrandingiem).

Na I kwartał przyszłego roku PTC planuje odświeżenie swojej marki Heyah, która na czas rebrandingu Era – T-Mobile została „wyciszona”. Rakowski zasygnalizował, że grupa docelowa Heyah nieco się zmieni. Do tej pory usługi Heyah kierowane były głównie do młodych osób: uczniów i studentów. Mimo przyjęcia brandu T-Mobile Heyah ma jednak pewne – przynajmniej na razie – miejsce w grupie PTC.

Więcej pasma

Miroslav Rakowski podkreślił role usług mobilnego broadbandu, przychody z których rosną po ok. 20 proc. w skali roku. Prognozuje on w związku z tym problemy z przeciążeniem sieci mobilnych za 2-3 lata. Jego zdaniem branża komórkowe potrzebuje więcej pasma radiowego oraz uzgodnienia zasad kooperacji z branżą medialną, której oferta wysyca pojemności w sieciach mobilnych. Jak powiedział Miroslav Rakowski PTC pracuje nad rozwiązaniem, które pozwoli na eliminowanie reklamy z danych transmitowanych w sieci mobilnej.

Na koniec tego roku zasięg HSPA w sieci PTC sięgnie 61 proc. Polski pod względem populacji. Miroslav Rakowski powiedział, że PTC będzie zainteresowana zakupem hurtowych pojemności w sieci LTE Mobylandu, kiedy sieć ta osiągnie większy niż dzisiaj zasięg (500-600 nadajników) i udowodni swoją niezawodność.

Płatności w komórkach

Rakowski powiedział też, że PTC (podobnie jak większość operatorów mobilnych) prowadzi prace nad uruchomieniem platformy płatności mobilnych, której rozwiązania będą następnie wykorzystywane przez grupę Deutsche Telekom w innych krajach, m.in. w Holandii, czy Czechach. Z tego powodu w Warszawie powstaje centrum kompetencyjne.  – Chcielibyśmy ruszyć z projektem jeszcze w tym roku  – powiedział. W modelu biznesowym założono, że telefon (certyfikowany przez firmy płatnicze, np. Visa, czy MasterCard) będzie nośnikiem różnego rodzaju kart płatniczych banków, czy obsługujących programy lojalnościowe, a operator będzie zarabiał na transmisji danych i miesięcznych opłatach za usługę.  – Myślimy, że w ciągu 3 lat z płatniczych usług mobilnych będzie korzystać 15 proc. posiadaczy komórek, co zresztą jest warunkiem opłacalności wdrożenia tych usług – mówił Rakowski.

– Jesteśmy w trakcie ustalania z właścicielem strategii rynkowej na najbliższy okres. Rozważany jest wariant konserwatywny i agresywny, który zakłada zwiększanie udziałów w rynku (pod względem wartości) o 0,5-0,7 pkt.  proc. rocznie. Czekamy na zielone światło – poinformował Miroslav Rakowski, nie podając kosztów realizacji agresywniejszego z dwóch planów.  Jak zaznaczył, sam jest jego zwolennikiem. Elementem agresywnego planu mogą być akwizycje sieci stacjonarnych. Bez względu na to, czy to nastąpi  PTC podtrzyma sprzedaż produktów opartych na dostępie regulowanym w sieci Telekomunikacji Polskiej, ale tylko dla wąskiej grupy amatorów pakietów usług, bez silniejsze promocji. – Sieć miedziana nie rokuje wielkiej przyszłości – uważa szef PTC.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO