Jedna trzecia Polaków aktywna cyfrowo

Internauci w naszym kraju nie chcą płacić za treści w sieci, wolą telefony komórkowe od stacjonarnych i nie stronią od bankowości internetowej – wynika z raportu KPMG

Publikacja: 26.01.2012 16:11

Jedna trzecia Polaków aktywna cyfrowo

Foto: KPMG

Mobilność to główny trend, który radykalnie zmienił zachowania użytkowników technologii cyfrowych i internetu w ciągu ostatnich pięciu lat – podaje raport firmy doradczej KPMG „Consumer&Convergence V. Zintegrowany styl życia”. Badanie to przeprowadzono z udziałem 10 tys. konsumentów z 31 krajów, w tym z Polski.

– Raport jest reprezentatywny dla około jednej trzeciej polskiego społeczeństwa, którą objąć można terminem „ludzie aktywni cyfrowo” – twierdzi Jerzy Kalinowski, partner w KPMG Advisory.

Polska odzwierciedla wiele globalnych trendów, a w kilku z nich wysforowała się nawet do czołówki. Mamy największy odsetek osób, które korzystają z telefonii komórkowej zamiast stacjonarnej oraz największy zasięg bankowości mobilnej.

– Polscy konsumenci, którzy wyjątkowo preferują telefony komórkowe w swoim codziennym życiu, należą do największych entuzjastów bankowości mobilnej – mówi Kalinowski. Dodaje, że tylko 36 proc. respondentów w naszym kraju w ostatnim półroczu nie korzystało z tego typu usług.

Podczas gdy Europejczycy masowo porzucają telefonię stacjonarną na rzecz mobilnej (w ostatnim roku uczyniło 24 proc.), u nas popularność telefonów komórkowych wynika z innych przyczyn.

– Polacy nie mieli okazji doświadczyć okresu prosperity usług stacjonarnych. Przeskoczyliśmy ten etap i znaleźliśmy się od razu w obszarze zaawansowanych technologii – tłumaczy Jan Karasek, dyrektor KPMG Advisory.

Dane globalne pokazują, że w badanej grupie ponad 80 proc. osób korzysta z komputerów biurkowych lub przenośnych, 55 proc. ze smartfonów, a 23 proc. z tabletów.

– W wykorzystaniu różnego rodzaju narzędzi umożliwiających dostęp do zasobów internetu polscy respondenci są równie aktywni jak osoby z innych krajów – mówi Karasek. – Jednak niższy poziom zamożności Polaków sprawia, że urządzenia takie jak tablet czy smartfon mają u nas dwukrotnie niższy udział w przeglądaniu sieci niż w pozostałych krajach. Odsetek wykorzystania tabletów w naszym kraju to 12 proc., a smartfonów – 26 proc.

Poziom zamożności kształtuje również nasze poglądy na kwestię płacenia za treści dostępne w internecie. Aż 70 proc. badanych nigdy nie zapłaciła za nic, co pobrała z sieci, a tylko 6 proc. wyraziło gotowość uiszczania opłat za pełny dostęp do zasobów internetu. Niemal połowa kupiłaby książki, filmy i muzykę, gdyby była do tego zmuszona. Jedna trzecia godzi się płacić za gry i wiadomości biznesowe. I znów dla Polski odsetek ten jest o połowę niższy, mimo że Polscy nieco częściej niż inne narody kupują treści w internecie. Nie robią tego jednak po to, by korzystać z materiałów wyższej jakości, ale dlatego, bo są do tego zmuszeni.

– Czytelnictwo się nie zwiększa, a przybywa konkurujących ze sobą treści. Tak więc tylko wtedy, gdy mają one wysoką jakość i są unikalne, użytkownicy godzą się za nie płacić – komentuje Artur Waliszewski, dyrektor Google Polska.

– Monetyzacja treści w internecie jest bardzo trudna – dodaje Kalinowski. – Aby nie płacić, klienci są coraz bardziej skłonni się zgodzić na to, by reklamodawcy nie tylko serwowali im reklamy, ale też śledzili ich poczynania w sieci.

Godzi się na to 38 proc. respondentów na świecie. W Polsce odsetek ten jest o 8 proc. niższy.

Oprócz Polski w badaniu wzięły udział m.in. Czechy, Dania, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Hiszpania, Stany Zjednoczone, Australia, Brazylia i Chiny.

Telekomunikacja
Do kogo przenosili się klienci sieci komórkowych w 2024 r.? Ten operator rozbił bank
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić