– Rozpoczynamy na grupie kilku tysięcy klientów testy technologii, która pozwala eliminować reklamę ze strumienia mobilnej transmisji danych. Potrwają one kilka najbliższych miesięcy – powiedział podczas dzisiejszej konferencji Warsaw International Media Summit Miroslav Rakowski, prezes zarządu Polskiej Telefonii Cyfrowej. Funkcjonalność ma być gotowa do produkcyjnego wykorzystania na wiosnę (marzec) przyszłego roku.

Koncepcja roboczo określane przez PTC, jako „Szczupły i Sprawny Internet” (SSI) ma pozwolić na ograniczenie wolumenu transmisji danych podczas przeglądania stron WWW o ok. 20 proc., na jakie szacuje PTC obciążenie elektronicznymi formami reklamowymi (podczas konferencyjnej symulacji wyliczono 15 proc. obciążenia reklamą na sześciu dużych portali i serwisach).

– Według naszych wyliczeń średnie ARPU od abonenta usług transmisji danych na telefon komórkowy wynosi 10 zł. To oznacza, że statystycznie 2 zł klient przeznacza na transmisję reklamy, z której operator nie ma korzyści, a której klient zwykle nie chce. Wedle naszych danych ok. 1 mln klientów mobilnego dostępu do internetu korzysta z różnego rodzaju adblockerów – powiedział Miroslav Rakowski.

Dzisiaj SSI filtruje przede wszystkim reklamę serwowaną technikami HTML, ale PTC pracuje już nad kolejnymi technologiami. W tym nad reklamą kontekstową, w której głównym graczem jest Google.

– W naszym zamierzeniu funkcjonalność będzie darmowa dla użytkownika, z kilkoma opcjami wyboru: bez reklamy, z reklamą, bo nie wszyscy chcieliby jej uniknąć. Pojawiają się także różne możliwość współpracy z podmiotami działającymi i zarabiającymi na rynku reklamowym – mówi Miroslav Rakowski. – To koncepcja wypracowana w Polsce przez PTC. Wywołuje spore zaciekawienie w grupie Deutsche Telekom.