Reklama

Kantar Media: Plus zaoszczędził najwięcej na reklamie

Publikacja: 28.01.2013 14:31

Wydatki na reklamę ponoszone przez telekomy na promocję usług i brandów w tradycyjnych mediach były o ponad 190 mln zł niższe niż w 2011 roku – wynika z przekazanych nam danych Kantar Media (cennikowe, bez rabatów). Mimo to, ponad 2 mld zł wydane na ten cel stawiają operatorów w gronie najcenniejszych reklamodawców.

Swoje budżety marketingowe ograniczyli w ubiegłym roku Polkomtel (Plus), PTC (T-Mobile) i P4 (Play).

Według Kantar Media wzrosły natomiast wydatki PTK Centertel, spółki zależnej Telekomunikacji Polskiej: powiększyły się o ponad 30 proc., z 579 do 754 mln zł. Skok ten badawcza firma wiąże z rebrandingiem stacjonarnej sieci TP na Orange. Wskazuje natomiast, że spółka Telekomunikacja Polska w 2012 r. wydawała na reklamę o ponad 50 proc. mniej niż rok wcześniej, bo około 71 mln zł.

Pozostali gracze z „wielkiej trójki” poczynili duże oszczędności. Kupiony w 2011 roku przez Zygmunta Solorza-Żaka Polkomtel przeznaczył na reklamę swoich usług telekomunikacyjnych o 152 mln złotych mniej niż rok wcześniej. Wydane 374,6 mln złotych w ponad 84 proc. zostało przekazane do wydawców telewizyjnych. Szerokim echem w mediach odbiła się zmiana agencji reklamowej zajmującej się promocją Plusa i rezygnacja z kabaretu Mumio.

Polska Telefonia Cyfrowa w 2011 roku zmieniła markę z Ery na T-Mobile. Nowe loga i  kolory propagujące operatora kosztowały w mediach aż 602 mln zł. Zanotowane w zeszłym roku wydatki, 496 mln zł, to pieniądze przeznaczone na promowanie magentowego wizerunku T-Mobile i marki Heyah. W trzech czwartych środki marketingowe skierowane zostały na reklamę telewizyjną.

Reklama
Reklama

Najmłodszy polski operator P4 wydał na reklamę tylko 3,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Spośród niespełna 305 mln zł ponad 70 proc. wydano na reklamy telewizyjne z Kubą Wojewódzkim i promujące Formułę 4.0.

Wirtualny Virgin Mobile Polska, oferujący swoje usługi w oparciu o infrastrukturę P4, wydał 28,4 mln złotych. Kampanie rozpoczęły się w październiku, dwa miesiące po debiucie na polskim rynku.

Polscy operatorzy komórkowi są wciąż jednymi z najlepszych reklamodawców na rynku. Wskazują na to także inne badania. Dane Nielsen Audience Measurement dowodzą, że najwięcej na reklamę telewizyjną w 2012 r. wydał PTK Centertel. Ponad 542 mln zł stawiają „pomarańczowego” operatora na pozycji lidera pośród wszystkich reklamodawców w Polsce. 5 i 6 pozycję w tym zestawieniu zajmują odpowiednio PTC i Polkomtel.

Badania IAB AdEx donoszą, że przez trzy pierwsze kwartały telekomy przeznaczyły 115,6 mln złotych na reklamowanie swoich ofert w internecie. Cały polski rynek reklamy internetowej zgodnie z szacunkami analityków mógł być warty w zeszłym roku 2 mld ł  z czego około 150 milionów w ciągu roku (7,5 proc.) to wydatki operatorów telekomunikacyjnych.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama