Z badania „Rynek tabletów w Polsce” przeprowadzonego na zlecenie polskiego oddziału Microsoft w październiku 2013 r. wynika, ze Polacy najczęściej wykorzystują tablety do przeglądania poczty elektronicznej (72 proc.) i stron WWW (64 proc.), nie jest więc zaskoczeniem, że to właśnie przeglądarki internetowe stanowią kategorię najpopularniejszych aplikacji (64 proc.). Nawigacje samochodowe i mapy (45 proc.) oraz prognoza pogody (41 proc.) są następne w kolejności. Pojawia się też duża grupa aplikacji coraz częściej stanowiących podstawy dystrybucji cyfrowych treści: gry (40 proc.), aplikacje edukacyjne (39 proc.), czytniki e-booków (36 proc.) czy streaming muzyki (31 proc.).

– Rola cyfrowej dystrybucji treści rośnie. Nie jest u nas wprawdzie tak rozwinięta, jak np. w USA, ale użytkownicy szybko zaczynają doceniać wygodę czytania książek z elektronicznego ekranu czy łatwy dostęp do dowolnej muzyki, bez konieczności kupowania każdego albumu. Dlatego rola płatnych aplikacji również u nas będzie się stopniowo zwiększać – mówi Marcin Klimowski, Windows business development manager w Microsofcie.

Dziś po płatne aplikacje sięga już 31 proc. użytkowników tabletów w wieku 15+, wydając na nie miesięcznie średnio 32 zł. Jednak nawet w tej grupie zdecydowanie częściej wykorzystywane są aplikacje bezpłatne (75 proc. wskazań). Respondenci wskazują, że płatne aplikacje często mają darmowe odpowiedniki (53 proc.), są za drogie lub po prostu nie są warte swojej ceny (35 proc.). Aż 25 proc. badanych nie kupuje ich, ponieważ nie chce podawać numeru swojej karty płatniczej, a 6 proc. jej po prostu nie ma, co w przypadku wielu platform uniemożliwia zakup.

Badanie zostało przeprowadzone przez Brainlab w dniach 2 – 7 października 2013 r. na reprezentatywnej grupie 530 internautów.