IDC o rynku smartfonów w Polsce: w I kwartale br. Huawei przed Samsungiem

Publikacja: 28.05.2019 14:42

IDC o rynku smartfonów w Polsce: w I kwartale br. Huawei przed Samsungiem

Foto: cyfrowa.rp.pl

W pierwszym kwartale 2019 roku w Polsce wyhamowała sprzedaż smartfonów, ale była nadal nieznacznie wyższa niż rok temu – podała dziś firma analityczna IDC.

Według niej na rynek dostarczono około 2,1 mln urządzeń, co oznacza wzrost sprzedaży bliski zeru w porównaniu do I kw. 2018 r..

IDC szacuje, że w minionym kwartale nastąpiła też zmiana na pozycji lidera na krajowym rynku smartfonów i chińska firma Huawei (uwzględniając markę Honor) wyprzedziła Samsunga pod względem liczby sprzedanych urządzeń.

Podobna sytuacja miała miejsce rok temu.

Huawei miał 35,4-proc. udział w tzw. rynku sell-in (od producenta do kanału sprzedaży), podczas gdy kawałek tortu Samsung to 30,9-proc..

Jak wskazuje Marek Kujda, analityk IDC, w I kw. br. Huawei wprowadził kilka nowych smartfonów, a Samsung portfolio odświeżył dopiero na przełomie marca i kwietnia.

– Stąd też w drugim kwartale można byłoby spodziewać się walki o pozycję lidera, jednak sankcje amerykańskie wobec Huawei wprowadzają duży element niepewności odnośnie finalnej reakcji użytkowników – uważa Marek Kujda.

Na trzecim miejscu pozostał Apple (8 proc.).O miejsce czwarte walczyły Xiaomi i Motorola, których wyniki różnią się o 0,4 pkt. proc. na pierwszej z tych marek (6,5 proc. vs. 6,1 proc. rynku).

Jak wskazuje IDC, udziały Apple i Xiaomi zmniejszyły się w porównaniu do I kw. 2018 r., za to udział należącej do Lenovo marki Motorola wzrósł o blisko 4 pkt. proc..

O pozycji Motoroli pisaliśmy tutaj.

Według danych GfK, do których dotarła wcześniej „Rzeczpospolita”, w I kwartale br. w Polsce sprzedano o około 5 proc. smartfonów mniej niż w analogicznym okresie 2018 r., a przychody z tego tytułu urosły o 1 proc..

– Według raportów rynkowych, którymi dysponujemy, w styczniu i lutym sprzedaż smartfonów na polskim rynku spadła o ok. 5 proc. w porównaniu z dwoma pierwszymi miesiącami 2018 r. (1 mln 19 tys. sztuk w porównaniu z 1 mln 86 tys. sztuk). Natomiast wartość sprzedaży prawie się nie zmieniła. Można z tego wnioskować, że z jednej strony polski rynek powoli się nasyca, ale z drugiej strony popyt przesuwa się w stronę droższych modeli – mówił dziennikowi Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska.

– W tym czasie w porównaniu z pierwszym kwartałem rok wcześniej sprzedaż telefonów/smartfonów była praktycznie na tym samym poziomie. Jednocześnie przychody z ich sprzedaży wzrosły o 12 proc. Dlatego warto zwrócić uwagę, że klienci wybierają droższe telefony. Rośnie też sprzedaż urządzeń bez kontraktów – mówił rzecznik Orange Polska o wynikach swojej firmy z tej działalności.

Andreas Maierhofer, prezes T-Mobile Polska mówił dziennikarzom, że w wypadku tego telekomu w „rozsądnym tempie” rośnie sprzedaż smartfonów osobom indywidualnym. Za to miniony kwartał był pierwszym, w którym telekom przestał obracać smartfonami na rynku hurtowym.

P4, operator sieci Play – przeciwnie. W I kwartale br. operator ten poinformował, że hurtowe transakcje na takich urządzeniach miały dodatni wpływ na tempo wzrostu jego przychodów. Ze sprzedaży urządzeń uzyskał w tym czasie 418 mln zł, o 4,1 proc. więcej niż rok wcześniej.

Telekomunikacja
Do kogo przenosili się klienci sieci komórkowych w 2024 r.? Ten operator rozbił bank
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić