Elektroniczne i tekturowe zdrapki dominują w doładowaniach

30-40 proc. doładowań telefonów komórkowych w największych sieciach GSM przypada na tradycyjne karty-zdrapki. Drugim co do wagi kanałem sprzedaży doładowań są elektroniczne kody dystrybuowane w modelu off-line. Właśnie o nie Polkomtela spiera się ze swoimi partnerami.

Publikacja: 02.09.2009 11:15

Operatorzy nie chcę oficjalnie podawać struktury sprzedaży swoich doładowań, ale z nieoficjalnych rozmów wynika, że tradycyjna karta zdrapka ciągle dominuje. Od podanego wyżej orientacyjnego udziału zdrapek w doładowaniach – według nieoficjalnych informacji – odbiega Play z niższym o kilkanaście punktów procentowych odsetkiem.

Z kolei sprzedaż kodów off-line z elektronicznych terminali POS w placówkach handlowych dominuje w kanale elektronicznym. Ten system jest analogiczny do sprzedaży kart zdrapek, tyle że zamiast dystrybucji tekturek do kiosków ma miejsce ładowanie terminali kodami doładowującymi. Na ten sposób sprzedaży – wedle danych uzyskanych przez rpkom.pl przypada kilkadziesiąt procent sprzedaży w kanale elektronicznym. Systemy online, podłączone bezpośrednio do infrastruktury bilingowej operatorów, są daleko mniej popularne pośród polskich użytkowników komórek.

– POS działające w systemie online, sprzedaż przez witryny internetowe, bankomaty i doładowania z telefonów komórkowych i stacjonarnych, to kolejno uszeregowane pod względem popularności pośród naszych klientów kanały sprzedaży elektronicznej – informuje Zbigniew Drohobycki z biura prasowego grupy TP. Nie chce on jednak podać szczegółowych danych o udziałach poszczególnych kanałów dystrybucji w ogólnej sprzedaży doładowań.

Według informacji od innych operatorów przypada na nie 20-30 proc. całego kanału elektronicznego. Istotną pozycją są w nim doładowania telefonów bezpośrednio z systemów bankowych.

Chociaż Polkomtel, tak samo jak inni operatorzy, nie chce podać szczegółowych danych o strukturze sprzedaży, to można szacować, że jego spór z dystrybutorami doładowań jest sporem o 20-30 proc. – pod względem ilościowym – wszystkich zasileń telefonów pre-paid i miks. Według danych na połowę 2009 r. w sieci Polkomtela było aktywnych 7,7 mln kart w systemie pre-paid. Realnie ok. 6-6,5 mln, to aktywni użytkownicy tych telefonów. Do tego trzeba doliczyć kilkaset tysięcy użytkowników taryf typu miks, których operatorzy klasyfikują jako klientów kontraktowych. Spór Polkomtela z dystrybutorami doładowań może się zatem odbić na rzeszy ok. 7-7,5 mln klientów. Według ostatnich informacji skonfliktowani dystrybutorzy pre-paid zgodnie z zapowiedzią odłączyli wczoraj swoje POS-y od systemu, co oznacza, że nie mogą one pobierać nowych kodów doładowujących. Do ich akcji przyłączyła się sieć handlowa Żabka, która informuje klientów o braku możliwości doładowania telefonów w sieciach Polkomtela.

[i]Masz pytanie: wyślij e-mail do autora: [mail=l.dec@rpkom.pl]Łukasz Dec[/mail][/i]

Operatorzy nie chcę oficjalnie podawać struktury sprzedaży swoich doładowań, ale z nieoficjalnych rozmów wynika, że tradycyjna karta zdrapka ciągle dominuje. Od podanego wyżej orientacyjnego udziału zdrapek w doładowaniach – według nieoficjalnych informacji – odbiega Play z niższym o kilkanaście punktów procentowych odsetkiem.

Z kolei sprzedaż kodów off-line z elektronicznych terminali POS w placówkach handlowych dominuje w kanale elektronicznym. Ten system jest analogiczny do sprzedaży kart zdrapek, tyle że zamiast dystrybucji tekturek do kiosków ma miejsce ładowanie terminali kodami doładowującymi. Na ten sposób sprzedaży – wedle danych uzyskanych przez rpkom.pl przypada kilkadziesiąt procent sprzedaży w kanale elektronicznym. Systemy online, podłączone bezpośrednio do infrastruktury bilingowej operatorów, są daleko mniej popularne pośród polskich użytkowników komórek.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
Duża awaria sieci komórkowych w Polsce. Problemy z połączeniami
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Ile Polacy płacą za usługi telekomunikacyjne i jak z nich korzystają. Raport UKE
Telekomunikacja
Bezprzewodowy internet rozkwitnie dzięki 5G. Najnowsze prognozy Ericssona
Telekomunikacja
Aukcja częstotliwości dla sieci 5G rusza 22 czerwca. Kto weźmie udział?
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej