Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat w 2017 roku: zyski pod znakiem RLAH [nowe]

Publikacja: 22.03.2018 10:12

Opublikowane dziś o świcie wyniki Grupy Cyfrowy Polsat za ostatni kwartał ubiegłego roku, a tym samym za całym 2017 rok są zgodne z oczekiwaniami analityków giełdowych , jeśli nie liczyć wyniku netto, obciążonego w ostatniej chwili odpisami, których nikt się nie spodziewał (obniżyły wynik ostatecznie o 144 mln zł).

Przychody grupy kontrolowanej przez Zygmunta Solorza przez ostatnie trzy miesiące 2017 roku wyniosły prawie 2,579 mld zł i były o 1,7 proc. wyższe niż rok temu. Z przedstawionych danych wynika, że dobrze radzi sobie biznes hurtowy obejmujący telewizję  i rozliczenia międzyoperatorskie, w tym z tytułu roamingu krajowego i międzynarodowego.

W samym IV kwartale kanały Polsatu zanotowały nieco niższy wzrost wpływów z reklamy niż cały rynek (5,1 proc. vs. 5,6 proc.). Grupie rosły także wpływy ze sprzedaży urządzeń elektronicznych. Nieznacznie – o 1 proc. – powiększyły się tez łączne wpływy z usług detalicznych sieci komórkowej i satelitarnej platformy.

Ogólnie śledzenie trendów w przychodach grupy utrudnia z jednej strony raportowanie segmentami, a z drugiej transakcje, które grupa przeprowadza co pewien czas. W ub.r. inwestowała w segmencie telewizyjnym, kupując kupiła udziały w stacjach tematycznych od ZPR, a sprzedała New Media Ventures (obsługuje programy lojalnościowe grupy).

Zysk operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA) za IV kw. ub.r. spadł grupie o 3,3 proc. rok do roku do 872,7 mln zł. Spadek jest niewielki, ponieważ grupa bardzo dba o koszty. W ubiegłym roku zredukowano 138 etatów (2,8 proc. wszystkich) i na koniec grudnia ich liczba wynosiła 4,81 tys.. Dzięki temu koszty wynagrodzeń nie zmieniły się.

Na czysto grupa zarobiła w opisywanym kwartale 157 mln zł, o 54 proc. mniej niż rok wcześniej. Zgodnie z zestawieniem prognoz biur maklerskich przygotowanych przez spółkę, analitycy spodziewali się zaś odpowiednio 2,558 mld zł, 871,5 mln zł i 268,6 mln zł.

Wynik EBITDA grupy obniżył się głównie za sprawą obowiązującej od 15 czerwca ub.r. zasady roam like at home (RLAH), przewidującej, że za usługi mobilne w roamingu w Unii Europejskiej użytkownik płaci tak jak w swoim rodzimym kraju. W IV kw. ub.r. RLAH obniżyła wynik grupy Cyfrowy Polsat o 36 mln zł.

Według wyliczeń grupy, ona sama straciła w ten sposób w drugim półroczu ub.r. 98 mln zł, a cztery sieci komórkowe w Polsce w sumie 420 mln zł. Zdaniem zarządu Cyfrowego Polsatu, wpływ regulacji będzie widoczny jeszcze co najmniej przez pierwszych sześć miesięcy tego roku. Tempo wzrostu kosztów z tytułu rozliczeń roamingu UE z operatorami zagranicznymi mogą wyhamować renegocjacje umów, które podjęła grupa.

Wraz z objęciem konsolidacją Grupy Midas (spółki Aero2, Sferia) wzrosły inwestycje Grupy Cyfrowy Polsat. W ubiegłym roku zamknęły się one sumą 739 mln zł, podczas gdy  w 2016 r. 590,4 mln zł. W tym roku inwestycje mają sięgnąć do 10 proc. przychodów, przy czym to założenie nie uwzględniające konsolidacji Netii, na zgodę na przejęcie której nadal czeka Cyfrowy Polsat.

W całym 2017 roku Grupa Cyfrowy Polsat wykazała 9,83 mld zł przychodu (wzrost o 1 proc. w porównaniu z 2016 r.), 3,62 mld zł EBITDA (spadek o  0,6 proc. rok do roku) oraz 945,2 mln zł zysku netto (wobec 1,02 mld zł rok wcześniej). Spadek zysku netto grupy to efekt wyższego podatku, który zapłaciła w minionym roku. Marża EBITDA (relacja EBITDA do przychodów) spadła do 36,8 proc. z 37,4 proc. rok wcześniej.

Na koniec grudnia w kasie grupy było 1,17 mld zł. Wskaźnik długu netto do EBITDA wynosił 2,9 i pozwalał na wypłatę dywidendy rzędu 200-400 mln zł. Pozwala na to także wynik Cyfrowego Polsatu, jako spółki, który wykazał 606 mln zł zarobku.

Grupa zamknęła rok świadcząc 16,52 mln usług (to wzrost o 112 tys. w kwartał liczby usług telefonii mobilnej, radiowego dostępu do Internetu i płatnej telewizji), a wśród jej użytkowników było 5,8 mln klientów (firm i osób), czyli o około 15 tys. mniej niż we wrześniu.

Liczba abonentów programu smartDOM, w ramach którego otrzymuje się rabat i łączna opłata za kilka usług jest mniejsza niż ich zakup osobno, przekroczyła 1,51 mln.

W ostatnim kwartale 2017 r. grupie przybyło tym samym około 112 tys. usług, przy czym była to wypadkowa wzrostu liczby usług kontraktowych (post-paid) o 154,9 tys. i ubytku usług pre-paid.

Sam segment usług telekomunikacyjnych (głównie sieć komórkowa Plus) w IV kw. ub.r. powiększyła grono abonentów o 94,7 tys. do 8,74 mln. Natomiast w segmencie usług pre-paid Plusa grupa wykazała w sprawozdaniu 2,76 mln kart SIM, co oznacza spadek w kwartale o 58,5 tys.. W sumie, liczba aktywnych kart SIM wykazanych przez grupę wyniosła w końcu 2017 r. 11,5 mln, o około 36 tys. więcej niż we wrześniu ub.r.

Natomiast do Głównego Urzędu Statystycznego Polkomtel zgłosił 3,36 mln kart pre-paid – podał Grzegorz Para, który od marca odpowiada za relacje inwestorskie w grupie po tym jak Bartłomiej Drywa przeszedł do innej spółki Zygmunta Solorza.

W sumie więc według naszych obliczeń grupa Cyfrowy Polsat obsługiwała na koniec grudnia niecałe 12,1 mln kart SIM. W porównaniu z końcem września oznacza to wzrost o około 100 tys. sztuk.

Katarzyna Ostap-Tomann, odpowiedzialna za finanse w zarządzie Cyfrowego Polsatu podała zaś, że Grupa Polkomtel w ub.r. zanotowała 6,82 mln zł przychodu (wzrost o 3,1 proc. rok do roku oraz 2,53 mln zł EBITDA (wzrost o 2,1 proc. wobec 2016 r.).

W tej grupie około 2 mln to karty SIM szerokopasmowego dostępu do Internetu.

Liczba RGU płatnej telewizji świadczonych przez spółki Cyfrowego Polsatu zbliżyła się do 5 mln, a grono abonentów usług satelitarnej platformy, Ipli i multipleksu liczyło sobie 3,85 mln (po odjęciu multiroomu), co oznacza nieznaczny wzrost w porównaniu z końcem września.

Zarząd Cyfrowego Polsatu uniknął odpowiedzi na pytanie o to, czy sprzeda część częstotliwości 1800 MHz Orange Polska. –  Trwają rozmowy o reshufflingu częstotliwości pod auspicjami Urzędu Komunikacji Elektronicznej – powiedział tylko Maciej Stec, członek zarządu Cyfrowego Polsatu.

Stec poinformował przy tym w odpowiedzi na pytanie z sali, że w czerwcu Grupa Cyfrowy Polsat formalnie wyrazi zainteresowanie przedłużeniem rezerwacji częstotliwości 800 MHz.  – W ten sposób chcemy rozpocząć rozmowy z regulatorem na ten temat. To nie oznacza, że przedłużymy rezerwację – zaznaczał Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu.

Obecnie pasma 800 MHz używają nadajniki grupy w 3 tys. lokalizacji. Cyfrowy Polsat przygotowuje się jednak na wypadek, gdyby musiał zaprzestać używania 800-tki. – Nasz plan zakłada, że do końca roku  działać będzie 6 tys. nadajników LTE900 – podał Maciej Stec.

– W tym roku, podobnie jak w ubiegłym grupa będzie koncentrować się na rozbudowie pojemności sieci. Zakres 2600 stanie się priorytetowy (dla LTE – red.), ponieważ, w przeciwieństwie  do 2100 jest łatwiej aplikowany – mówił Grzegorz Para.

Maciej Stec mówił również, że wg. grupy technologia VoLTE niczego nie zmienia z punktu widzenia klientów.

Pytany do inwestycji w sieci 5G powiedział: – To niewątpliwie interesujący, inspirujący temat, pobudzający wyobraźnię. Skupiamy się dziś na czymś innym: na sieci 4,5G, czyli agregacji częstotliwości.

Prezentacja dla inwestorów jest tutaj.

Opublikowane dziś o świcie wyniki Grupy Cyfrowy Polsat za ostatni kwartał ubiegłego roku, a tym samym za całym 2017 rok są zgodne z oczekiwaniami analityków giełdowych , jeśli nie liczyć wyniku netto, obciążonego w ostatniej chwili odpisami, których nikt się nie spodziewał (obniżyły wynik ostatecznie o 144 mln zł).

Przychody grupy kontrolowanej przez Zygmunta Solorza przez ostatnie trzy miesiące 2017 roku wyniosły prawie 2,579 mld zł i były o 1,7 proc. wyższe niż rok temu. Z przedstawionych danych wynika, że dobrze radzi sobie biznes hurtowy obejmujący telewizję  i rozliczenia międzyoperatorskie, w tym z tytułu roamingu krajowego i międzynarodowego.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów