Wyniki T-Mobile Polska w I kw. 2019 r.: rentowność w górę

Publikacja: 09.05.2019 10:10

10,823 mln kart SIM obsługiwał T-Mobile Polska w końcu marca 2019 roku. To oznacza, że w ciągu pierwszych trzech miesięcy br. przybyło operatorowi 36 tys. kart SIM. W tym czasie firmie przybyło 55 tys. abonentów i ich liczba urosła do 7,298 mln Z kolei w segmencie pre-paid liczba kart SIM spadła w pierwszym kwartale br. o 19 tys. do 3,525 mln.

Dane podane dziś przez Deutsche Telekom, właściciela działającej w Polsce sieci wskazują przy tym, że mimo rosnącej bazy klientów, T-Mobile Polska zanotował kolejny raz spadek przychodów.

Według naszych obliczeń opartych o wyniki w euro i średnie kursy tej waluty uwzględniane przez DT, w I kw. br. T-Mobile Polska zanotował 4,5-proc. spadek przychodów i wyniosły one 1,497 mld zł.

Sam operator informuje jednak o spadku łącznych przychodów o 4,7 proc., co wyjaśnia zmianą strategii w obszarze działalności hurtowej oraz pożarem w centrum przetwarzania danych. Podkreśla, że w segmencie usług mobilnych uzyskał wzrost przychodów z usług.

– W porównaniu z ubiegłym rokiem wykazaliśmy spadek przychodów, za sprawą zmiany strategii biznesowej w obszarze działalności hurtowej oraz negatywnego wpływu siły wyższej – pożaru, który zakłócił działania naszego data center w lutym tego roku. Jednak najważniejszym dla nas jest fakt, że przychody z usług mobilnych wzrosły w ujęciu rocznym o 2,8 proc., co doskonale odzwierciedla wzrost bazy klientów i pozwoliło nam wypracować stabilny wynik EBITDA w bardzo trudnym z punktu widzenia operacyjnego kwartale – komentuje cytowany w informacji prasowej Juraj Andras, członek zarządu i dyrektor ds. finansowych T-Mobile Polska.

Z kolei zysk operacyjny powiększony o amortyzację operatora (EBITDA) urosła w tym czasie aż o 17,9 proc. do 473,2 mln zł.

Marża EBITDA operatora, podkopana silnie w poprzednich kwartałach, poprawiła się tym samym o 6 pkt. proc. do 31,6 proc..

DT, podobnie jak Orange, w związku z obowiązującym od tego roku nowym standardem sprawozdawczości rachunkowej nakazującej traktować leasing jako zobowiązanie finansowe, wprowadził dodatkowo wskaźnik EBITDAal, który obejmuje wszystkie koszty leasingu.

EBITDAal firmy jest niższa niż raportowana EBITDA i wyniosła w I kw. br. – jak podaje T-Mobile Polska – 398 mln zł, o 0,5 proc. więcej niż rok wcześniej.

Marża EBITDAal urosła rok do roku o 1,1 pkt. proc. do 26,4 proc. – informuje DT.

W informacji prasowej firma zwraca uwagę na pozytywny trend w obszarze utrzymania klienta. Wskaźnik odejść (churn) zmalał o 0,1 pkt. proc. do 0,8 proc. „i wyrównał rekordowy wynik z trzeciego kwartału 2018 roku” – podał telekom.

Zdaniem T-Mobile, rynek bardzo dobrze przyjął „ofertę wyprzedażową wspartą intensywną komunikacją oraz propozycja telefonów bez abonamentu, w komunikacji której podkreślono ekspertyzę T‑Mobile w obszarze smartfonów”.

Operator poinformował również, że usługę Smart Car od debiutu w 2018 r. kupiło ponad 5 tys. klientów.

W segmencie usług dla firm operator zapowiada „dalszy rozwój usług IT w wybranych obszarach, m.in. cyberbezpieczeństwa, czy cyfryzacji i automatyzacji procesów”.

Tradycyjnie też T-Mobile podał informacje o postępach w rozbudowie sieci nadajników z agregacją częstotliwości. Dysponuje nią 7,5 tys. stacji bazowych o zasięgu 65 proc. kraju – czytamy. Około 1250 stacji z nich oferuje agregację czterech pasm (800MHz, 1800MHz, 2100 MHz, 2600MHz).

Jeśli chodzi o postępy projektu zakładającego samodzielne korzystanie z pasma 1800 MHz (a nie współdzielenie go z Orange), to telekom informuje, że do końca kwietnia proces ten został zamknięty na 69 proc. stacji obsługujących technologię.

„Zakończenie całego projektu, którego efektem będzie samodzielne korzystanie przez T‑Mobile z częstotliwości 1800MHz na terenie całego kraju planowane jest jeszcze w tym roku” – czytamy.

10,823 mln kart SIM obsługiwał T-Mobile Polska w końcu marca 2019 roku. To oznacza, że w ciągu pierwszych trzech miesięcy br. przybyło operatorowi 36 tys. kart SIM. W tym czasie firmie przybyło 55 tys. abonentów i ich liczba urosła do 7,298 mln Z kolei w segmencie pre-paid liczba kart SIM spadła w pierwszym kwartale br. o 19 tys. do 3,525 mln.

Dane podane dziś przez Deutsche Telekom, właściciela działającej w Polsce sieci wskazują przy tym, że mimo rosnącej bazy klientów, T-Mobile Polska zanotował kolejny raz spadek przychodów.

Pozostało 85% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?