Wyniki T-Mobile Polska w I kw. 2019 r.: rentowność w górę

Publikacja: 09.05.2019 10:10

10,823 mln kart SIM obsługiwał T-Mobile Polska w końcu marca 2019 roku. To oznacza, że w ciągu pierwszych trzech miesięcy br. przybyło operatorowi 36 tys. kart SIM. W tym czasie firmie przybyło 55 tys. abonentów i ich liczba urosła do 7,298 mln Z kolei w segmencie pre-paid liczba kart SIM spadła w pierwszym kwartale br. o 19 tys. do 3,525 mln.

Dane podane dziś przez Deutsche Telekom, właściciela działającej w Polsce sieci wskazują przy tym, że mimo rosnącej bazy klientów, T-Mobile Polska zanotował kolejny raz spadek przychodów.

Według naszych obliczeń opartych o wyniki w euro i średnie kursy tej waluty uwzględniane przez DT, w I kw. br. T-Mobile Polska zanotował 4,5-proc. spadek przychodów i wyniosły one 1,497 mld zł.

Sam operator informuje jednak o spadku łącznych przychodów o 4,7 proc., co wyjaśnia zmianą strategii w obszarze działalności hurtowej oraz pożarem w centrum przetwarzania danych. Podkreśla, że w segmencie usług mobilnych uzyskał wzrost przychodów z usług.

– W porównaniu z ubiegłym rokiem wykazaliśmy spadek przychodów, za sprawą zmiany strategii biznesowej w obszarze działalności hurtowej oraz negatywnego wpływu siły wyższej – pożaru, który zakłócił działania naszego data center w lutym tego roku. Jednak najważniejszym dla nas jest fakt, że przychody z usług mobilnych wzrosły w ujęciu rocznym o 2,8 proc., co doskonale odzwierciedla wzrost bazy klientów i pozwoliło nam wypracować stabilny wynik EBITDA w bardzo trudnym z punktu widzenia operacyjnego kwartale – komentuje cytowany w informacji prasowej Juraj Andras, członek zarządu i dyrektor ds. finansowych T-Mobile Polska.

Z kolei zysk operacyjny powiększony o amortyzację operatora (EBITDA) urosła w tym czasie aż o 17,9 proc. do 473,2 mln zł.

Marża EBITDA operatora, podkopana silnie w poprzednich kwartałach, poprawiła się tym samym o 6 pkt. proc. do 31,6 proc..

DT, podobnie jak Orange, w związku z obowiązującym od tego roku nowym standardem sprawozdawczości rachunkowej nakazującej traktować leasing jako zobowiązanie finansowe, wprowadził dodatkowo wskaźnik EBITDAal, który obejmuje wszystkie koszty leasingu.

EBITDAal firmy jest niższa niż raportowana EBITDA i wyniosła w I kw. br. – jak podaje T-Mobile Polska – 398 mln zł, o 0,5 proc. więcej niż rok wcześniej.

Marża EBITDAal urosła rok do roku o 1,1 pkt. proc. do 26,4 proc. – informuje DT.

W informacji prasowej firma zwraca uwagę na pozytywny trend w obszarze utrzymania klienta. Wskaźnik odejść (churn) zmalał o 0,1 pkt. proc. do 0,8 proc. „i wyrównał rekordowy wynik z trzeciego kwartału 2018 roku” – podał telekom.

Zdaniem T-Mobile, rynek bardzo dobrze przyjął „ofertę wyprzedażową wspartą intensywną komunikacją oraz propozycja telefonów bez abonamentu, w komunikacji której podkreślono ekspertyzę T‑Mobile w obszarze smartfonów”.

Operator poinformował również, że usługę Smart Car od debiutu w 2018 r. kupiło ponad 5 tys. klientów.

W segmencie usług dla firm operator zapowiada „dalszy rozwój usług IT w wybranych obszarach, m.in. cyberbezpieczeństwa, czy cyfryzacji i automatyzacji procesów”.

Tradycyjnie też T-Mobile podał informacje o postępach w rozbudowie sieci nadajników z agregacją częstotliwości. Dysponuje nią 7,5 tys. stacji bazowych o zasięgu 65 proc. kraju – czytamy. Około 1250 stacji z nich oferuje agregację czterech pasm (800MHz, 1800MHz, 2100 MHz, 2600MHz).

Jeśli chodzi o postępy projektu zakładającego samodzielne korzystanie z pasma 1800 MHz (a nie współdzielenie go z Orange), to telekom informuje, że do końca kwietnia proces ten został zamknięty na 69 proc. stacji obsługujących technologię.

„Zakończenie całego projektu, którego efektem będzie samodzielne korzystanie przez T‑Mobile z częstotliwości 1800MHz na terenie całego kraju planowane jest jeszcze w tym roku” – czytamy.

10,823 mln kart SIM obsługiwał T-Mobile Polska w końcu marca 2019 roku. To oznacza, że w ciągu pierwszych trzech miesięcy br. przybyło operatorowi 36 tys. kart SIM. W tym czasie firmie przybyło 55 tys. abonentów i ich liczba urosła do 7,298 mln Z kolei w segmencie pre-paid liczba kart SIM spadła w pierwszym kwartale br. o 19 tys. do 3,525 mln.

Dane podane dziś przez Deutsche Telekom, właściciela działającej w Polsce sieci wskazują przy tym, że mimo rosnącej bazy klientów, T-Mobile Polska zanotował kolejny raz spadek przychodów.

Pozostało 85% artykułu
0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Rusza nowa aukcja 5G. Państwo chce od operatorów astronomiczną kwotę
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość