Reklama

Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić

Czy operatorzy sieci komórkowych będą mogli wieszać nadajniki na masztach powstających w ramach budowy dwóch systemów łączności kolejowej? Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi rozmowy PKP PLK.

Aktualizacja: 30.10.2024 06:40 Publikacja: 30.10.2024 04:45

Na trasach do Trójmiasta i Rzeszowa pozostawiający wiele do życzenia zasięg telefonii komórkowej mia

Na trasach do Trójmiasta i Rzeszowa pozostawiający wiele do życzenia zasięg telefonii komórkowej miałby ulec dużej poprawie

Foto: AdobeStock

Orange Polska i Grupa Cyfrowy Polsat są zainteresowane lokowaniem nadajników na masztach należących do państwowej firmy kolejowej – PKP PLK. O tym, że Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi rozmowy, które mają umożliwić telekomom wykorzystanie infrastruktury PKP PLK, napisaliśmy, powołując się na słowa wiceministra Michała Gramatyki.

Lepszy zasięg na trasach do Rzeszowa i Trójmiasta

Gramatyka poinformował podczas sejmowej Komisji Finansów Publicznych, że jego resort prowadzi udane rozmowy z PKP PLK, aby operatorzy sieci komórkowych mogli wieszać nadajniki na masztach powstających w ramach budowy dwóch systemów łączności kolejowej: GSM-R oraz ETCS.

W ocenie Michała Gramatyki jakość usług telekomunikacyjnych mogłaby się poprawić na trasie do Rzeszowa (tam powstaje GSM-R) oraz Trójmiasta.

Resort cyfryzacji w odpowiedzi na nasze pytania dodał, że przedstawiciele PKP PLK, PKP, Ministerstwa Cyfryzacji oraz Urzędu Komunikacji Elektronicznej i rynku telekomunikacyjnego prowadzą rozmowy mające na celu „wypracowanie nowych ram współpracy między sektorem telekomunikacyjnym a kolejowym w kontekście prowadzenia inwestycji telekomunikacyjnych w obrębie nieruchomości kolejowych”.

Czytaj więcej

To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Reklama
Reklama

Według naszych nieoficjalnych informacji inicjatywa, aby prowadzić takie rozmowy, wyszła z UKE. Jej kontekst to zobowiązania operatorów telekomunikacyjnych do rozbudowy sieci wzdłuż szlaków komunikacyjnych po aukcji częstotliwości dla sieci komórkowej 5G.

Pierwsza aukcja – na pasmo C (zakres 3,6 GHz) – miała miejsce w ubiegłym roku. Drugą – na częstotliwości z zakresu 700 i 800 MHz – UKE planuje rozpocząć 8 listopada.

Orange i Plus: współpraca to korzyści

– Jesteśmy zainteresowani korzystaniem z masztów PKP PLK nie tylko do poprawy zasięgu bezpośrednio dla pasażerów kolei, ale także dla terenów i miejscowości sąsiadujących z trakcją kolejową. Równolegle operatorzy sieci komórkowych, w tym także Orange Polska, współpracują już z PKP PLK w związku z instalacją repeaterów w taborach kolejowych, co ma na celu właśnie poprawę usług bezpośrednio dla pasażerów – przekazało nam biuro prasowe Orange Polska.

Bardziej zachowawczy komentarz otrzymaliśmy z Polkomtelu (Grupa Cyfrowy Polsat).

– Każda możliwość współpracy w zakresie wykorzystania infrastruktury i potencjalnej poprawy zasięgu jest korzystna zarówno dla operatora, jak i w tym przypadku PKP – mówi Arkadiusz Majewski z biura prasowego sieci komórkowej Plus.

Spytaliśmy PKP PLK, jak sytuacja wygląda po stronie tej spółki. Chcieliśmy wiedzieć, na jakim etapie są rozmowy i w jakim horyzoncie czasowym można by się spodziewać realizacji koncepcji, o której mówi resort cyfryzacji. Nadal czekamy na odpowiedzi.

Reklama
Reklama

Problem PKP PLK: kiedy pojawią się maszty?

Wiadomo, że wcześniej państwowa firma nie kwapiła się, aby udostępniać infrastrukturę prywatnym podmiotom. Poza tym budowa systemu GSM-R to jeden z głośnych przykładów nieudanych inwestycji, z których rząd Donalda Tuska rozlicza teraz poprzedników. Dlatego ważnym pytaniem jest, na ile i kiedy obietnica poprawy jakości usług na szlaku kolejowym dzięki kooperacji telekomów i kolejarzy może zostać dotrzymana.

Piotr Kubicki, członek zarządu PKP PLK, o którym Gramatyka mówi, że jest pierwszą osobą w managemencie państwowej firmy, która ma się znać na telekomunikacji, ocenił w wywiadzie udzielonym serwisowi ITwiz.pl, że projekt zastano „w katastrofalnym stanie”. Jak podał, trwają starania, aby wykonawcy systemu – Nokia Solutions and Networks i SPC – wrócili na plac budowy. Prowadzone mają być mediacje w Sądzie Polubownym przy Prokuratorii Generalnej.

Piotr Wyborski, prezes PKP PLK, w rozmowie z „Rz” mówił natomiast, że wyjścia są dwa. – Albo będziemy kontynuować realizację systemu GSM-R, dziś powszechnie stosowanego na kolejach zachodnich, albo uruchomimy inne opcje pozwalające na wdrożenie systemu gwarantującego bezpieczną łączność radiową oraz prowadzenie ruchu w zakresie wysokich prędkości. Myślę, że do końca tego roku poznamy rozstrzygnięcie – zapowiedział.

W ramach projektu powstać miało 1270 stacji bazowych na 13 tys. km linii kolejowych. Wartość kontraktu przyznanego w 2017 r. wynosiła 2,8 mld zł.

Problemy z zasięgiem usług mobilnych i internetu w pociągach to temat rzeka. Aby działały, potrzebna jest i infrastruktura operatorów komórkowych na trasie, i urządzenia zainstalowane w kolejowym składzie: wzmacniające sygnał lub dystrybuujące sygnał sieci wi-fi. Producenci wagonów niechętnie godzą się na ingerencję firm zewnętrznych. Dla przykładu, w 2018 r. Alstom za wyposażenie i utrzymanie sprzętu do internetu w Pendolino podpisał umowę na dodatkowe 32 mln zł.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama