Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić

Czy operatorzy sieci komórkowych będą mogli wieszać nadajniki na masztach powstających w ramach budowy dwóch systemów łączności kolejowej? Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi rozmowy PKP PLK.

Aktualizacja: 30.10.2024 06:40 Publikacja: 30.10.2024 04:45

Na trasach do Trójmiasta i Rzeszowa pozostawiający wiele do życzenia zasięg telefonii komórkowej mia

Na trasach do Trójmiasta i Rzeszowa pozostawiający wiele do życzenia zasięg telefonii komórkowej miałby ulec dużej poprawie

Foto: AdobeStock

Orange Polska i Grupa Cyfrowy Polsat są zainteresowane lokowaniem nadajników na masztach należących do państwowej firmy kolejowej – PKP PLK. O tym, że Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi rozmowy, które mają umożliwić telekomom wykorzystanie infrastruktury PKP PLK, napisaliśmy, powołując się na słowa wiceministra Michała Gramatyki.

Lepszy zasięg na trasach do Rzeszowa i Trójmiasta

Gramatyka poinformował podczas sejmowej Komisji Finansów Publicznych, że jego resort prowadzi udane rozmowy z PKP PLK, aby operatorzy sieci komórkowych mogli wieszać nadajniki na masztach powstających w ramach budowy dwóch systemów łączności kolejowej: GSM-R oraz ETCS.

W ocenie Michała Gramatyki jakość usług telekomunikacyjnych mogłaby się poprawić na trasie do Rzeszowa (tam powstaje GSM-R) oraz Trójmiasta.

Resort cyfryzacji w odpowiedzi na nasze pytania dodał, że przedstawiciele PKP PLK, PKP, Ministerstwa Cyfryzacji oraz Urzędu Komunikacji Elektronicznej i rynku telekomunikacyjnego prowadzą rozmowy mające na celu „wypracowanie nowych ram współpracy między sektorem telekomunikacyjnym a kolejowym w kontekście prowadzenia inwestycji telekomunikacyjnych w obrębie nieruchomości kolejowych”.

Czytaj więcej

To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda

Według naszych nieoficjalnych informacji inicjatywa, aby prowadzić takie rozmowy, wyszła z UKE. Jej kontekst to zobowiązania operatorów telekomunikacyjnych do rozbudowy sieci wzdłuż szlaków komunikacyjnych po aukcji częstotliwości dla sieci komórkowej 5G.

Pierwsza aukcja – na pasmo C (zakres 3,6 GHz) – miała miejsce w ubiegłym roku. Drugą – na częstotliwości z zakresu 700 i 800 MHz – UKE planuje rozpocząć 8 listopada.

Orange i Plus: współpraca to korzyści

– Jesteśmy zainteresowani korzystaniem z masztów PKP PLK nie tylko do poprawy zasięgu bezpośrednio dla pasażerów kolei, ale także dla terenów i miejscowości sąsiadujących z trakcją kolejową. Równolegle operatorzy sieci komórkowych, w tym także Orange Polska, współpracują już z PKP PLK w związku z instalacją repeaterów w taborach kolejowych, co ma na celu właśnie poprawę usług bezpośrednio dla pasażerów – przekazało nam biuro prasowe Orange Polska.

Bardziej zachowawczy komentarz otrzymaliśmy z Polkomtelu (Grupa Cyfrowy Polsat).

– Każda możliwość współpracy w zakresie wykorzystania infrastruktury i potencjalnej poprawy zasięgu jest korzystna zarówno dla operatora, jak i w tym przypadku PKP – mówi Arkadiusz Majewski z biura prasowego sieci komórkowej Plus.

Spytaliśmy PKP PLK, jak sytuacja wygląda po stronie tej spółki. Chcieliśmy wiedzieć, na jakim etapie są rozmowy i w jakim horyzoncie czasowym można by się spodziewać realizacji koncepcji, o której mówi resort cyfryzacji. Nadal czekamy na odpowiedzi.

Problem PKP PLK: kiedy pojawią się maszty?

Wiadomo, że wcześniej państwowa firma nie kwapiła się, aby udostępniać infrastrukturę prywatnym podmiotom. Poza tym budowa systemu GSM-R to jeden z głośnych przykładów nieudanych inwestycji, z których rząd Donalda Tuska rozlicza teraz poprzedników. Dlatego ważnym pytaniem jest, na ile i kiedy obietnica poprawy jakości usług na szlaku kolejowym dzięki kooperacji telekomów i kolejarzy może zostać dotrzymana.

Piotr Kubicki, członek zarządu PKP PLK, o którym Gramatyka mówi, że jest pierwszą osobą w managemencie państwowej firmy, która ma się znać na telekomunikacji, ocenił w wywiadzie udzielonym serwisowi ITwiz.pl, że projekt zastano „w katastrofalnym stanie”. Jak podał, trwają starania, aby wykonawcy systemu – Nokia Solutions and Networks i SPC – wrócili na plac budowy. Prowadzone mają być mediacje w Sądzie Polubownym przy Prokuratorii Generalnej.

Piotr Wyborski, prezes PKP PLK, w rozmowie z „Rz” mówił natomiast, że wyjścia są dwa. – Albo będziemy kontynuować realizację systemu GSM-R, dziś powszechnie stosowanego na kolejach zachodnich, albo uruchomimy inne opcje pozwalające na wdrożenie systemu gwarantującego bezpieczną łączność radiową oraz prowadzenie ruchu w zakresie wysokich prędkości. Myślę, że do końca tego roku poznamy rozstrzygnięcie – zapowiedział.

W ramach projektu powstać miało 1270 stacji bazowych na 13 tys. km linii kolejowych. Wartość kontraktu przyznanego w 2017 r. wynosiła 2,8 mld zł.

Problemy z zasięgiem usług mobilnych i internetu w pociągach to temat rzeka. Aby działały, potrzebna jest i infrastruktura operatorów komórkowych na trasie, i urządzenia zainstalowane w kolejowym składzie: wzmacniające sygnał lub dystrybuujące sygnał sieci wi-fi. Producenci wagonów niechętnie godzą się na ingerencję firm zewnętrznych. Dla przykładu, w 2018 r. Alstom za wyposażenie i utrzymanie sprzętu do internetu w Pendolino podpisał umowę na dodatkowe 32 mln zł.

Orange Polska i Grupa Cyfrowy Polsat są zainteresowane lokowaniem nadajników na masztach należących do państwowej firmy kolejowej – PKP PLK. O tym, że Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi rozmowy, które mają umożliwić telekomom wykorzystanie infrastruktury PKP PLK, napisaliśmy, powołując się na słowa wiceministra Michała Gramatyki.

Lepszy zasięg na trasach do Rzeszowa i Trójmiasta

Pozostało 93% artykułu
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Firmy same narażają się na cyberataki
Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Rusza nowa aukcja 5G. Państwo chce od operatorów astronomiczną kwotę
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość