System został opracowany przez banki wspólnie z Krajową Izbą Rozliczeniową (KIR). Banki, które go wdrożyły, wydają e-Tożsamość, czyli środek identyfikacji elektronicznej. Składa się z zestawu danych, które będą potwierdzać online tożsamość użytkownika.

Pozwoli to na zdalne korzystanie z usług, które do tej pory wymagały wizyty w punkcie obsługi klienta. Ułatwi także samo logowanie, bo nie będzie konieczności zapamiętywania i wpisywania kolejnych loginów i haseł do różnych serwisów.

CZYTAJ TAKŻE: Biohacking, czyli początek ery cyborgów

Pierwszy do usługi mojeID jako dostawca usług dołączył PGNiG Obrót Detaliczny. Klient, chcąc zawrzeć nową umowę dostarczania gazu, zostaje przekierowany na stronę serwisu banku, aby potwierdzić swoją tożsamość. Dzięki temu wszystkie formalności związane z podpisaniem umowy z PGNiG będą realizowane w pełni zdalnie.

– Klienci banków chętnie korzystają z szybkich płatności i serwisów internetowych. Teraz dostawcy usług mają rozwiązanie, które umożliwia jednoznaczną, bezpieczną identyfikację klientów z wykorzystaniem systemów bankowych – mówi Piotr Alicki, prezes KIR.

CZYTAJ TAKŻE: Zhakują mózg dla okupu

Czy system ten może stać się kolejnym złotym standardem tak jak płatności BLIK, profil zaufany albo możliwość składania wniosków w programie 500+? Niemal wszystkie ankietowane przez nas czołowe polskie banki rozważają jego wdrożenie.

Santander informuje, że planuje zaoferowanie go swoim klientom w tym roku. Pekao przyznaje, że pracuje nad wdrożeniem usługi mojeID. Na razie nie ujawnia szczegółów debiutu. Nad projektem tym pracuje także mBank, ale i on nie podaje daty. Zdaniem instytucji może to być nowy standard identyfikacji klientów online, porównywalny do komercyjnej wersji dowodu osobistego.

BNP Paribas planuje wprowadzenie usługi mojeID w 2020 r., pracuje nad nią również Getin Noble Bank. Z kolei Alior informuje, że zaawansowane są jego prace nad usługą mojeID przy wyrażaniu zgody na polecenie zapłaty. Planuje wdrożenie usługi jesienią tego roku. W następnej fazie będzie analizować możliwość wprowadzenia potwierdzania tożsamości dla innych procesów. Handlowy przygląda się temu rozwiązaniu, ale nie podjął decyzji, czy je wdroży.