Polska firma robi supersłuchawki dla światowych gwiazd muzyki

Z produkowanych w Polsce na indywidualne zamówienie słuchawek korzystają np. Ray Wilson z Genesis, duńska piosenkarka MØ, a także Sarsa i Behemoth.

Publikacja: 01.04.2019 21:57

Custom Art, startup Piotra Granickiego, opracowuje tzw. customowe słuchawki dla profesjonalistów

Custom Art, startup Piotra Granickiego, opracowuje tzw. customowe słuchawki dla profesjonalistów

Foto: Custom Art, startup Piotra Granickiego, opracowuje tzw. customowe słuchawki dla profesjonalistów

Piotr Granicki nie ma wykształcenia technicznego, ale jest pasjonatem. Zaczynał od testowania mobilnego sprzętu audio na forum MP3 Store, później zajął się naprawą słuchawek, by po pewnym czasie wpaść na pomysł, jak rozkręcić własny, innowacyjny biznes w świecie muzyki – opracował autorską technologii słuchawek dousznych, które dziś stają się hitem na scenach na całym świecie. Jego startup Custom Art ruszył w 2012 r. i szybko stał się rozpoznawalną marką wśród profesjonalistów.

W uchu Behemotha

Wszystko zaczęło się w 2009 r., gdy Piotr kupił pierwsze słuchawki z tzw. zbalansowanymi przetwornikami – model Westone UM1. Zachwycony, jak grają, zainteresował się mocniej tą technologią. Zaczął korespondować z inżynierami z firmy, która produkuje przetworniki, nawiązał współpracę z audiologami, którzy dziś pomagają mu wykonać doskonałe wyciski kanału słuchowego.

Słuchawki można samemu zaprojektować. Produkcja odbywa się w pracowni w Warszawie

Tak, w dużym skrócie, powstał białostocki startup Custom Art i tzw. customowe, czyli tworzone na indywidualne zamówienie, słuchawki, które obecnie trafiają do muzyków i wymagających słuchaczy w 60 krajach. Na liście użytkowników są np. Ray Wilson z Genesis, duńska piosenkarka MØ, a także Sarsa, Anna Wyszkoni, Ewa Farna czy zespół Behemoth.

CZYTAJ TAKŻE: Polski hyperloop to 600 km/h po istniejących torach

Słuchawki można samemu zaprojektować. Produkcja odbywa się w pracowni w Warszawie. – Proces najczęściej zaczyna się od rozmowy z klientem. W zależności od przeznaczenia słuchawek dobieramy model. Jeżeli mówimy o pełnej customizacji, rozpoczynamy od wykonania wycisku kanału słuchowego klienta. Może tego dokonać u nas w firmie lub wysłać odcisk zrobiony przez audiologa – tłumaczy Piotr Granicki.

Proces odlewania przebiega ręcznie lub w druku 3D – tak powstaje obudowa słuchawki, w której mieszczą się głośniki (w zależności od modelu może być ich od jednego do ośmiu).

– Kolejnym elementem customizacji jest sam wygląd słuchawek. Mamy praktycznie nieskończone możliwości. Dysponujemy jednym z największych na rynku wachlarzy wyboru ich wykończenia – w naszym podstawowym generatorze jest aż 23 mld kombinacji. Klient ma też możliwość samodzielnego wyboru wyglądu słuchawek. Często dostajemy od klientów zdjęcia, które służą nam za inspirację – kontynuuje nasz rozmówca.

CZYTAJ TAKŻE: Być niczym Blik, Netflix i Uber

Ale nie o wygląd tylko chodzi. Kluczem jest bowiem jakość dźwięku. – Nasz najdroższy model to słuchawki Harmony 8.2 w cenie 4,4 tys. zł, wyposażony w osiem głośników na stronę oraz czterodrożną zwrotnicę – dodaje Granicki.

Druk 3D i atmosfera małej manufaktury

Custom Art działa od siedmiu lat. – Zdobyłem wiedzę i doświadczenie, które pozwalało mi świadomie konstruować sprzęt o pożądanych właściwościach dźwiękowych. Dużo eksperymentowałem. W 2015 r. opracowałem własną technologię FIBAE, która pozwoliła na uniezależnienie sygnatury dźwięku słuchawki od odtwarzacza. Dziś technologia ta jest opatentowana i zbudowaliśmy już całą linię produktową opartą na tym rozwiązaniu – wskazuje prezes Custom Art.

CZYTAJ TAKŻE: Polska firma zwalcza najgroźniejszy gang świata MS-13

Jak zaznacza, pasja do eksperymentów towarzyszy startupowi do dziś. – Wciąż usprawniamy proces produkcji, zainwestowaliśmy w druk 3D, natomiast klimat rodzinnej firmy i atmosfera małej manufaktury pozostały – podkreśla.

Custom Art zatrudnia 10 osób. Firma od początku działalności jest rentowna. Zainwestował w nią fundusz Infini (inwestycję przeprowadzono w ramach działania Bridge Alfa, współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju). Startup planuje pozyskać kolejne rundy finansowania. Chce również wyjść z ofertą do szerokiego grona odbiorców, dlatego zamierza stworzyć serię produktów bardziej tzw. mainstreamowych. Pierwszymi takim słuchawkami był model FIBAE Black (jednogłośnikowe słuchawki dla entuzjastów łagodnego brzmienia) oraz FIBAE 4 (czterogłośnikowe). – Rozważamy też wprowadzenie słuchawek z łączem Bluetooth – dodaje Granicki.

Piotr Granicki nie ma wykształcenia technicznego, ale jest pasjonatem. Zaczynał od testowania mobilnego sprzętu audio na forum MP3 Store, później zajął się naprawą słuchawek, by po pewnym czasie wpaść na pomysł, jak rozkręcić własny, innowacyjny biznes w świecie muzyki – opracował autorską technologii słuchawek dousznych, które dziś stają się hitem na scenach na całym świecie. Jego startup Custom Art ruszył w 2012 r. i szybko stał się rozpoznawalną marką wśród profesjonalistów.

Pozostało 88% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Od zera do miliarda w cztery miesiące. Wyceny firm od sztucznej inteligencji oszalały
Biznes Ludzie Startupy
Rewolucja na skalę światową. Polacy znaleźli sposób na braki wody i żywności
Biznes Ludzie Startupy
Polskie urządzenie wyczuje chemię. Wykryje i zbada niemal każdą substancję
Materiał partnera
Możemy zaprosić klienta w sam środek akcji
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
PZU szuka innowacji w akceleratorach start-upów