Reklama
Rozwiń

Winyle i CD miały umrzeć, a tu niespodzianka

Alarmistyczne prognozy się nie sprawdzają, wydatki na legalną muzykę nieznacznie, ale rosną. Jest to możliwe dzięki streamingowi, który po raz pierwszy przekroczył 100 mln zł w skali roku, oraz… winylom.

Publikacja: 11.04.2019 20:58

Winyle i CD miały umrzeć, a tu niespodzianka

Foto: Bloomberg

Internet miał być grabarzem przemysłu muzycznego, ale po latach królowania piractwa oraz spadających wpływów ze sprzedaży treści z legalnych źródeł widać odrodzenie. – 2018 r. był czwartym z rzędu rokiem wzrostu – wyjaśnia Frances Moore, dyrektor generalna Międzynarodowej Federacji Przemysłu Muzycznego IFPI. Na świecie sprzedaż muzyki wzrosła 9,7 proc.

""

Foto: cyfrowa.rp.pl

W Polsce z danych Związku Producentów Audio-Video wynika, że łączna wartość krajowego rynku muzycznego, czyli sprzedaż fizyczna, cyfrowa, synchronizacje i prawa producenckie zwiększyła się o 2,9 proc. do 412,2 mln zł. Biorąc pod uwagę tylko nośniki fizyczne oraz sprzedaż cyfrową i streaming, rynek wart jest 310 mln zł i także rośnie. Zgodnie z globalnym trendem nośniki fizyczne powoli, ale jednak tracą, a zyskują formy cyfrowe na czele ze streamingiem. Wyjątkiem od tego trendu są winyle, których sprzedaż w Polsce w 2018 r. wzrosła ponad 8 proc.

Internet zmienia rynek

W Polsce sprzedaż muzyki cyfrowej w 2018 r. wzrosła o ponad 23 proc. i po raz pierwszy przekroczyła poziom 100 mln zł, odpowiada już za 35 proc. rynku. Obecni są na nim potentaci, ale przy tak wielkiej konkurencji wszyscy unikają podawania jakichkolwiek informacji o obrotach czy liczbie płatnych użytkowników. Ze streamingu może też na niektórych serwisach korzystać za darmo, ceną wówczas jest wysłuchiwanie reklam.

Łączna wartość krajowego rynku muzycznego, czyli sprzedaż fizyczna, cyfrowa, synchronizacje i prawa producenckie zwiększyła się o 2,9 proc. do 412,2 mln zł

– Nie podajemy danych dotyczących Apple Music czy iTunes dotyczących poszczególnych krajów. W styczniu podaliśmy, że Apple Music przekroczyło poziom 50 mln płatnych subskrypcji – podaje „Rzeczpospolitej” biuro prasowe Apple’a.

– Ze względu na tajemnicę handlową Tidal nie przekazuje na zewnątrz danych odnośnie do liczby subskrybentów na polskim rynku – wyjaśnia z kolei ta firma. – Użytkownicy serwisu posiadają konta zarówno w ramach abonamentu telefonicznego uiszczanego w sieciach telefonii komórkowej, jak również poprzez bezpośrednie wykupienie dostępu w aplikacji – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: DVD i CD umierają. Ale nie u nas

Sądząc po wynikach tego segmentu rynku, nastroje branży są zdecydowanie pozytywne, choć rywalizacja o płatnych subskrybentów jest ostra.

O ile sprzedaż nośników fizycznych się kurczy, o tyle wśród ich sprzedawców także przeważają pozytywne nastroje. – Z naszej perspektywy tradycyjny nośnik wciąż radzi sobie dobrze. Sprzedaż płyt CD z roku na rok utrzymuje się na podobnym poziomie, natomiast dynamicznie rośnie sprzedaż winyli i polskiego hip-hopu. Mamy silną polską muzykę i bardzo dobrze radzą sobie rodzimi wykonawcy – IV kwartał ub.r. to rekordy sprzedaży płyt Podsiadły czy Domagały – mówi Monika Marianowicz, rzecznik Empiku.

– Z drugiej strony trendem globalnym jest digitalizacja i odpowiedzieliśmy na niego, oferując online ogromny wybór całych albumów i pojedynczych utworów w formie MP3 – aktualnie 285 tys. plików. Dodatkowo, w ramach wsparcia sprzedaży muzyki na CD, rok temu uruchomiliśmy projekt DuO – dodaje.

W jego ramach w Empiku zakup płyty CD jest premiowany automatycznie jej wersją elektroniczną. W DuO dostępnych jest aktualnie ponad 3,5 tys. albumów z oferty Universal Music Polska.

CZYTAJ TAKŻE: Wojna Apple Music ze Spotify. Już wiadomo, kto wygrywa

Pozytywne wyniki to także efekt systematycznego poszerzania dystrybucji, a muzyka podobnie jak książki, trafia do coraz to innych typów sklepów, coraz mocniej kojarzących się z taką ofertą – zarówno stacjonarnych, jak i internetowych.

Retro na fali

– Ogólnie sprzedaż muzyki jest stabilna, wyróżnia się kategoria winyli, która stale rośnie. Zauważamy też mniejsze zainteresowanie tytułami premierowymi, które są od razu dostępne choćby w streamingu. Doskonale trzymają się tytuły typu składanki oraz znane, nawet dość wiekowe albumy – mówi Wioletta Batóg, rzecznik Media Markt.

– Mimo zmian, które w ostatnich latach dotknęły rynek nośników fizycznych, oferta płyt CD wciąż cieszy się dużą popularnością wśród naszych klientów. To z myślą o nich tworzymy kolejne akcje promocyjne – w ich ramach w bardzo atrakcyjnych cenach można nabyć m.in. klasyczne albumy rockowe, kultowe pozycje z lat 90., ale też najnowsze nagrania – mówi Justyna Rysiak, menedżer ds. relacji zewnętrznych w Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka.

CZYTAJ TAKŻE: Tidal w opałach. Dwoje artystów zarobiło na zawyżaniu ruchu

Sieć wprowadziła winyle do swoich sklepów w 2016 r., co wzbudziło ogromne zainteresowanie klientów. – Do sklepów przyciągnęły ich nie tylko niskie ceny albumów, ale i szeroka oferta, w której znalazło się miejsce i dla reggae, i dla punk rocka, i dla jazzu. Jeszcze kilka lat temu moda na winyle dotyczyła głównie większych miast, jednak w ostatnim czasie coraz częściej widzimy, że także w mniejszych ośrodkach klienci chętniej po nie sięgają – mówi Justyna Rysiak.

""

fot. Grzegorz Balawender

Foto: cyfrowa.rp.pl

– Wpływ na to miało zarówno zaoferowanie przez nas gramofonów w przystępnych cenach, ale także – spoglądając szerzej – powrót do designu i stylu lat 70. – dodaje menedżer Biedronki.

Branża oczekuje dalszego wzrostu po stronie cyfrowych form, ale nośników nie przekreśla. Do mody wracają także kasety, niedawno wszystkie swoje albumy w tej postaci wydała choćby Björk.

Opinia

Przemysław Pluta odpowiedzialny za rozwój Spotify w regionie Europy Południowej i Wschodniej

Naprawdę cieszymy się, że polski rynek muzyczny rośnie, jednak przede wszystkim cieszy nas tak szybki wzrost streamingu. Jest on już odpowiedzialny za 93 proc. sprzedaży cyfrowej, co jest zgodne z tym, co obserwujemy globalnie. Nie udostępniamy danych lokalnych, ale mogę zapewnić, że Polska staje się ważną częścią naszego biznesu w Europie. Naszą największą grupą użytkowników są osoby poniżej 30. roku życia, które stanowią ponad 50 proc. W kwestii muzyki niepodzielnie króluje hip-hop – 9 na 10 najpopularniejszych polskich artystów w 2018 to raperzy. Z kolei playlista Generacja Hip Hop, gdzie użytkownicy mogą znaleźć najpopularniejsze polskie utwory hip-hopowe, to obecnie czołowa polska playlista.

Biznes Ludzie Startupy
Ten polski 18-latek stworzył system AI dla firm zbrojeniowych w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polskie algorytmy wykryją choroby. Medyczny start-up podbija świat
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma wprowadza nowatorski benefit dla pracowników. Specjalne karty
Biznes Ludzie Startupy
Polski latający skuter zamierza podbić świat. Ma być „dla każdego"
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Biznes Ludzie Startupy
Polska akwizycja w Finlandii. Start-up z miliarderem na pokładzie zaczyna ekspansję
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku