Wiara, która buduje zespoły

Szkolenia i działania rozwojowe z zakresu przywództwa to w Polsce wielomilionowy biznes. Codziennie, od Słupska do Rzeszowa, setki menedżerów wszystkich stopni rozwiązują studia przypadków, ćwiczą techniki negocjacyjne, uczą się, jak być lepszymi coachami dla swoich podwładnych.

Publikacja: 23.10.2017 20:38

Wiara, która buduje zespoły

Foto: 123RF

Wszystko to w oparciu o jedno, podstawowe założenie: najprostszą drogą do stania się dobrym liderem jest rozwój kompetencji przywódczych. Możliwe jednak, że istnieje inna droga. Droga Pigmaliona.

Według mitologii greckiej Pigmalion, król Cypru, stworzył z kości słoniowej kobietę, która tak idealnie spełniała jego oczekiwania, że w końcu się w niej zakochał. Urzeczona miłością Pigmaliona Afrodyta usłuchała jego modłów i zdecydowała się ożywić rzeźbę. Pigmalion ożenił się z Galateą, kobietą z kości słoniowej – jego marzenia stały się rzeczywistością.

Co ma wspólnego legenda Pigmaliona z rzeczywistością zarządzania?

W jednym z największych badań efektywności szkoleń i działań rozwojowych w zakresie przywództwa, opartym na metaanalizie 200 eksperymentów i analiz, prof. Bruce Avolio z Uniwersytetu Waszyngtona wraz ze współpracownikami dokonali zaskakującego odkrycia. Porównali efektywność interwencji (szkoleń, coachingu, doradztwa) opartych na różnych modelach przywództwa. Okazało się, że najbardziej efektywnym podejściem była perspektywa tzw. Efektu Pigmaliona.

Samospełniające się proroctwo, jak również nazywany jest często Efekt Pigmaliona, zidentyfikowane zostało po raz pierwszy przez socjologa Roberta Mertona. Wskazał on, że w przypadku różnych zjawisk społecznych – od procesów giełdowych, przez edukację aż po relacje międzyludzkie – nasze oczekiwania wobec świata kształtują go.

W badaniu Avolio, dotyczącym rozwoju efektywności liderów, Efekt Pigmaliona opierał się z jednej strony na przekonywaniu liderów o wysokim poziomie kompetencji ich zespołów, z drugiej strony na pokazaniu podwładnym, że liderzy organizacji w nich wierzą. Zabiegi te okazały się niezwykle skuteczne w zwiększaniu wydajności pracowników. Prawdopodobieństwo sukcesu działań opartych na tym efekcie sięgnęło poziomu 79 proc., w porównaniu z 50 proc. przy efekcie losowym.

Wyniki tych badań zgodne są z odkryciami prof. Carol Dweck nad tzw. mentalnością wzrostu. Dweck, profesor psychologii na Uniwersytecie Stanforda, spędziła większość swojej kariery na badaniu różnic między osobami w zakresie tego, co myślą na temat potencjału innych do zmian. Odkryła, że większość nas można zaklasyfikować do jednego z dwóch typów. Jedni przekonani są, że ludzie są tacy, jacy są, i nie mogą się znacząco zmienić (tzw. mentalność trwałości), inni zaś wierzą, że człowiek może zmienić się, jeśli tylko tego chce (mentalność wzrostu). Okazuje się, że osoby – również liderzy – przekonani o nieskończonej plastyczności ludzkiego umysłu sprawiają, że świat dostosowuje się do ich oczekiwań. Nie dość, że sami są w stanie osiągnąć więcej, to jeszcze osoby, którymi kierują, są w stanie wznieść się na wyżyny, na które nie są w stanie wznieść się podwładni pracujący pod kierunkiem lidera z umysłowością trwałości.

Jaki główny wniosek wyciągnąć można z historii Pigmaliona oraz badań amerykańskich naukowców? Myśląc o budowaniu przywództwa w biznesie, instytucjach publicznych czy organizacjach pozarządowych, oprócz rozwoju kompetencji warto skupić się na sposobie, w jakim liderzy myślą o podwładnych. Tylko wtedy, jeśli lider wierzy w swój zespół, jego potencjał i możliwość wzrostu, zespół jest w stanie osiągnąć rzeczy wielkie.

Wszystko to w oparciu o jedno, podstawowe założenie: najprostszą drogą do stania się dobrym liderem jest rozwój kompetencji przywódczych. Możliwe jednak, że istnieje inna droga. Droga Pigmaliona.

Według mitologii greckiej Pigmalion, król Cypru, stworzył z kości słoniowej kobietę, która tak idealnie spełniała jego oczekiwania, że w końcu się w niej zakochał. Urzeczona miłością Pigmaliona Afrodyta usłuchała jego modłów i zdecydowała się ożywić rzeźbę. Pigmalion ożenił się z Galateą, kobietą z kości słoniowej – jego marzenia stały się rzeczywistością.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA
Biznes Ludzie Startupy
To ona wyszuka przyszłe gwiazdy futbolu. Kluby stawiają na sztuczną inteligencję
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja rozpozna bakterie. Wystarczy pokazać jej zdjęcie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie