Polacy ubrani online

Online kupuje już 11 mln Polaków w wieku do 64 lat, ale w tej grupie 15 mln nadal się na to zdecydowało. To pokazuje, jak ogromny potencjał tkwi nadal w internetowych zakupach.

Publikacja: 05.06.2019 18:27

Polacy ubrani online

Foto: cyfrowa.rp.pl

Polacy w sieci wydają 50 mld zł, z czego – jak podaje firma GfK Polonia – w sklepach ponad 39 mld zł. Rynek w ostatnich latach rośnie w tempie dwucyfrowym, głównie dzięki rosnącym zakupom osób już przekonanych do tej formy zawierania transakcji. Grupa opornych jest jednak wciąż bardzo duża.

""

cyfrowa.rp.pl

– Obecnie prawie 11 mln polskich konsumentów w wieku powyżej 15 lat dokonuje zakupów w internecie. Najliczniejszą grupę wiekową kupujących online, bo aż 60 proc., stanowią osoby do 34 lat – mówi Agnieszka Sora, dyrektor zarządzająca w GfK Polonia. – Dla prawie 50 proc. konsumentów na świecie smartfon lub tablet, czyli urządzenia mobilne, stają się najważniejszym narzędziem przy podejmowaniu decyzji zakupowych – dodaje.

Polski wynik na tle państw europejskich jest dość niski, z 56 proc. internautów kupujących online jesteśmy za Wielka Brytanią, Niemcami czy państwami skandynawskimi, gdzie to nawet ok. 90 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Polski e-commerce bije rekordy. Nakręca rynek paczek

Nasz rynek ma wciąż ogromny potencjał, ale firmy muszą odpowiadać na oczekiwania konsumentów, czasami mocno rozbieżne z tymi, jakie mają konsumenci w innych krajach. Chodzi między innymi o metody płatności: w Polsce nadal najpopularniejsze jest płacenie za zakupy internetowe przy odbiorze przesyłki, podczas gdy choćby w Wielkiej Brytanii pobranie jest zupełnie nieznane.

Zdaniem GfK sprzedawcy powinni być gotowi na różne kierunki rozwoju. – W ramach handlu elektronicznego szczególnie rozwijał się będzie rynek tańszych zamienników, czyli sklepów dyskontowych online, centrów outletowych, konceptów oferujących nieznane, nowe lub świeże kategorie produktów – mówi Przemysław Dwojak, starszy dyrektor w GfK Polonia. – Prognozujemy również wzrost liczby platform oferujących tańsze produkty wzorowane na znanych markach – dodaje.

Firmy już obecne w sieci są z osiąganych wyników zadowolone, choć większość musi wciąż inwestować w nowe rozwiązania. Rynkowy lider, czyli Allegro, dawno już nie jest serwisem aukcyjnym, ale platformą, na której produkty oferują głównie przedsiębiorcy, a nie osoby fizyczne. Allegro podaje, że jego klienci to ponad 125 tys. firm, a w 2018 r. ich liczba wzrosła o 16 tys. Serwis udostępnił im właśnie nowe narzędzie z dostępem do danych, umożliwiających porównanie atrakcyjności oferty ze standardem jakości obsługi klienta na Allegro.

CZYTAJ TAKŻE: Internet wykańcza znane marki odzieżowe

– Allegro opiera się na big data, więc zależy nam na tym, aby podzielić się naszymi cennymi spostrzeżeniami ze sprzedawcami – mówi François Nuyts, prezes firmy.

Rosnący rynek daje szansę, ale to też ciągła rywalizacja. Szczególny rozwój sprzedaży online widać w branży odzieżowej, błyskawicznie zdobywającej w niej nowych kupujących. – Szczególnie satysfakcjonuje nas dwucyfrowy wzrost w kanale e-commerce. Stawiamy na ten segment, nasze doświadczenie zdobyte w kraju chcielibyśmy wykorzystać również za granicą i rozwinąć w ten sposób e-sklep Buslik na Białorusi – mówi Marek Dworczak, prezes CDRL, producenta odzieży dla dzieci.

Polacy w sieci wydają 50 mld zł, z czego – jak podaje firma GfK Polonia – w sklepach ponad 39 mld zł. Rynek w ostatnich latach rośnie w tempie dwucyfrowym, głównie dzięki rosnącym zakupom osób już przekonanych do tej formy zawierania transakcji. Grupa opornych jest jednak wciąż bardzo duża.

– Obecnie prawie 11 mln polskich konsumentów w wieku powyżej 15 lat dokonuje zakupów w internecie. Najliczniejszą grupę wiekową kupujących online, bo aż 60 proc., stanowią osoby do 34 lat – mówi Agnieszka Sora, dyrektor zarządzająca w GfK Polonia. – Dla prawie 50 proc. konsumentów na świecie smartfon lub tablet, czyli urządzenia mobilne, stają się najważniejszym narzędziem przy podejmowaniu decyzji zakupowych – dodaje.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA
Biznes Ludzie Startupy
To ona wyszuka przyszłe gwiazdy futbolu. Kluby stawiają na sztuczną inteligencję
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja rozpozna bakterie. Wystarczy pokazać jej zdjęcie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie