Nasz rynek ma wciąż ogromny potencjał, ale firmy muszą odpowiadać na oczekiwania konsumentów, czasami mocno rozbieżne z tymi, jakie mają konsumenci w innych krajach. Chodzi między innymi o metody płatności: w Polsce nadal najpopularniejsze jest płacenie za zakupy internetowe przy odbiorze przesyłki, podczas gdy choćby w Wielkiej Brytanii pobranie jest zupełnie nieznane.
Zdaniem GfK sprzedawcy powinni być gotowi na różne kierunki rozwoju. – W ramach handlu elektronicznego szczególnie rozwijał się będzie rynek tańszych zamienników, czyli sklepów dyskontowych online, centrów outletowych, konceptów oferujących nieznane, nowe lub świeże kategorie produktów – mówi Przemysław Dwojak, starszy dyrektor w GfK Polonia. – Prognozujemy również wzrost liczby platform oferujących tańsze produkty wzorowane na znanych markach – dodaje.
Firmy już obecne w sieci są z osiąganych wyników zadowolone, choć większość musi wciąż inwestować w nowe rozwiązania. Rynkowy lider, czyli Allegro, dawno już nie jest serwisem aukcyjnym, ale platformą, na której produkty oferują głównie przedsiębiorcy, a nie osoby fizyczne. Allegro podaje, że jego klienci to ponad 125 tys. firm, a w 2018 r. ich liczba wzrosła o 16 tys. Serwis udostępnił im właśnie nowe narzędzie z dostępem do danych, umożliwiających porównanie atrakcyjności oferty ze standardem jakości obsługi klienta na Allegro.
CZYTAJ TAKŻE: Internet wykańcza znane marki odzieżowe
– Allegro opiera się na big data, więc zależy nam na tym, aby podzielić się naszymi cennymi spostrzeżeniami ze sprzedawcami – mówi François Nuyts, prezes firmy.
Rosnący rynek daje szansę, ale to też ciągła rywalizacja. Szczególny rozwój sprzedaży online widać w branży odzieżowej, błyskawicznie zdobywającej w niej nowych kupujących. – Szczególnie satysfakcjonuje nas dwucyfrowy wzrost w kanale e-commerce. Stawiamy na ten segment, nasze doświadczenie zdobyte w kraju chcielibyśmy wykorzystać również za granicą i rozwinąć w ten sposób e-sklep Buslik na Białorusi – mówi Marek Dworczak, prezes CDRL, producenta odzieży dla dzieci.