Internetowa telewizja burzy stare biznesowe modele

Kino, telewizja, sklep, wypożyczalnia. Tak wyglądało życie filmu, zanim pojawili się internetowi giganci.

Publikacja: 05.02.2019 13:52

Internetowa telewizja burzy stare biznesowe modele

Foto: Adobe Stock

– Trudno jest o jednoznaczną odpowiedź na pytanie, co poświęcają widzowie, aby korzystać z internetowych serwisów filmowych. Zakłada się, że za sprawą VoD traci głównie tradycyjna telewizja, jednak jakiś czas temu prezes Netfliksa ocenił, że ich konkurencją są angażujące użytkowników: Facebook i inne media społecznościowe czy portale z informacjami itp. To się oczywiście zaraz zmieni, bo Netflix będzie musiał stawić czoła Disney Plus i Apple. Wszyscy będą mieć ten sam problem: będą walczyć o czas użytkownika – mówi Wolfgang Laskowski, rzecznik CDA.

Europa Środkowo-Wschodnia na razie opiera się trendowi widocznemu w krajach rozwiniętych: w pierwszym półroczu ub.r. telewizję oglądało się tu w tradycyjny sposób niemal tak samo długo jak rok wcześniej. W Rumunii zmiany nie widać w ogóle, w Czechach i na Słowacji statystyczny widz oglądał telewizję linearną odpowiednio o minutę i cztery dłużej niż rok wcześniej. Niższe odczyty widać za to na Węgrzech (o minutę dziennie) i w Polsce (o trzy minuty mniej) – mówi badanie agencji Wavemaker.

Europa Środkowo-Wschodnia na razie opiera się trendowi widocznemu w krajach rozwiniętych: w pierwszym półroczu ub.r. telewizję oglądało się tu w tradycyjny sposób niemal tak samo długo jak rok wcześniej

Krajem, w którym w bardziej widoczny sposób zmienia się model konsumpcji wideo, jest Litwa: widz oglądał tam telewizję linearną o 7 minut krócej w ciągu dnia, a w grupie osób młodych (13–29 lat) spadek ten sięgnął aż 16 minut w ciągu dnia. W Polsce silniejsza tendencja do ucieczki sprzed telewizora widoczna jest także wśród osób od 13. do 29. roku życia, które oglądały programy linearnej telewizji o 7 minut krócej niż w 2017 r. (dane półroczne).

CZYTAJ TAKŻE: To będzie wielka bitwa. Disney Plus i Rakuten.TV uderzą w Netfliksa

Jeśli przyjrzeć się tradycyjnej telewizji dokładniej, to okaże się, że internetowe portale są konkurencją głównie dla telewizji płatnych, których model wypracowany przez lata polega na sprzedaży pakietów nawet kilkuset kanałów. Dane Nielsena mówią, że w 2018 r. 63,7 proc. wszystkich gospodarstw domowych korzystało z telewizji kablowej lub satelitarnej. Jak wylicza Joanna Nowakowska z Wavemakera, to o około 1,2 mln mniej niż w 2013 r. Przy czym ekspertka kojarzy tę zmianę z cyfryzacją bezpłatnej telewizji naziemnej i rozwojem jej oferty programowej. Można więc zaryzykować tezę, że gdyby nie istniały „VoD-y”, to bezpłatna cyfrowa telewizja naziemna, obejmująca główne kanały ogólnopolskie, poszerzona o sport i rozrywkę, nie kusiłaby aż tak bardzo, by rezygnować z abonamentu za kablówkę czy satelitę. To właśnie dlatego, by bronić się przed odpływem abonentów do cyfrowej telewizji naziemnej, kablówki i platformy satelitarne mają wypożyczalnie, budują portale (NC+ Go, Ipla) i starają się kooperować z zewnętrznymi firmami.

Na razie przez serwisy VoD ucierpiały dwie branże. To producenci i wypożyczalnie płyt DVD i blue-ray. Według danych IHS w latach 2013–2017 wydatki na zakup i wypożyczenie płyt z filmami w Europie spadły o 3 mld euro (prawie 50 proc.) do 3,5 mld euro. W tym czasie wydatki na tzw. SVOD, czyli subskrypcję serwisów z filmami i TVOD (pojedyncze transakcje zakupu lub wypożyczenia filmu online), urosły na kontynencie z 1,3 mld do 5,85 mld euro.

– Trudno jest o jednoznaczną odpowiedź na pytanie, co poświęcają widzowie, aby korzystać z internetowych serwisów filmowych. Zakłada się, że za sprawą VoD traci głównie tradycyjna telewizja, jednak jakiś czas temu prezes Netfliksa ocenił, że ich konkurencją są angażujące użytkowników: Facebook i inne media społecznościowe czy portale z informacjami itp. To się oczywiście zaraz zmieni, bo Netflix będzie musiał stawić czoła Disney Plus i Apple. Wszyscy będą mieć ten sam problem: będą walczyć o czas użytkownika – mówi Wolfgang Laskowski, rzecznik CDA.

Pozostało 83% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Biznes Ludzie Startupy
Ten materiał zastąpi plastikowe torby? W Szkocji wpadli na zaskakujący pomysł
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja walczy z depresją. Jak poprawić nastrój?
Biznes Ludzie Startupy
Jak zbadać zadowolenie pracowników?
Biznes Ludzie Startupy
Prąd popłynie z latawca. Polska firma rzuca wyzwanie wiatrakom i panelom solarnym
Biznes Ludzie Startupy
Smartfony już rządzą. Co Polacy kupują przez aplikacje mobilne?