Reklama

Nieudana próba przelotu nad kanałem La Manche flyboardem

Franky Zapata, francuski wynalazca, który na latającej desce (flyboard) zaprezentował się całemu światu w czasie parady wojskowej 14 lipca, podjął próbę pokonania w ten sposób kanału La Manche. Mężczyzna wpadł jednak do wody podczas międzylądowania.

Publikacja: 25.07.2019 12:22

Franky Zapata chwilę po starcie

Franky Zapata chwilę po starcie

Foto: AFP

Nazywany „latającym żołnierzem” Zapata miał przelecieć na „latającej desce” nad kanałem La Manche w 20 minut. Francuz wystartował tuż po godz. 9 czasu polskiego. Jak podało Sky News, podczas próby międzylądowania w celu uzupełnienia paliwa, Franky Zapata nie trafił w pływającą platformę. Według tego źródła, Francuz nie odniósł obrażeń.

Franky Zapata to sportowiec, który ściga się na skuterach wodnych (ma tytuł mistrza świata w tej dyscyplinie), ale jest też założycielem firmy Zapata Racing, która stworzyła latającą deskę tzw. Flyboard.

CZYTAJ TAKŻE: Bezzałogowce uratują pilotów US Army

Zapata twierdzi, że flyboard może osiągnąć prędkość nawet 190 km na godzinę i może bez lądowania lecieć przez ok. 10 minut. Zasilany jest paliwem lotniczym.

Wynalazca chciał dokonać swego wyczynu w 110. rocznicę pierwszego lotu samolotem nad kanałem. Tym samym chciał powtórzyć na latającej desce samolotowy wyczyn Louisa Bleriota.

Reklama
Reklama

40-letni Zapata zaplanował start z Sangatte niedaleko Calais, zaś lądowanie w rejonie St Margaret’s Bay, niedaleko Dover. W połowie drogi Zapata miał wylądować, aby uzupełnić paliwo. Planowana prędkość: ok. 140 km na godzinę.

CZYTAJ TAKŻE: Samoloty przyszłości będą w locie zmieniały kształt

W rozmowie z „Le Parisien” Zapata mówił, że lot nad La Manche to „realizacja marzenia”. Podkreślał, że lot nie będzie łatwy i dawał sobie 30 proc. szans na powodzenie.

Początkowo Zapata chciał zrobić dwa przystanki w czasie lotu, ale francuskie władze nie wydały zgody na to, aby w obrębie francuskich wód terytorialnych znalazł się statek, na którym miałoby mieć miejsce międzylądowanie. Władze tłumaczyły to dużym ruchem w rejonie kanału La Manche. Dlatego Zapata miał wylądować na statku znajdującym się poza francuskimi wodami terytorialnymi. Ocenił, że z tego powodu lot stał się „10 razy trudniejszy”.

Biznes Ludzie Startupy
Polska to rynek przyzwyczajony do mocnej konkurencji
Biznes Ludzie Startupy
Koniec kradzieży rowerów? Polski pomysł podbija świat
Patronat Rzeczpospolitej
24 godziny na cyfrowe rozwiązania. Znamy zwycięzców HackNation 2025
Biznes Ludzie Startupy
Do start-upów trafią duże pieniądze. Państwowa instytucja wesprze zagraniczną ekspansję
Biznes Ludzie Startupy
Numer 1 w sztucznej inteligencji przejmuje warszawski start-up. Polacy zbudują AGI?
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama