Polskie gwiazdy znalazły zaskakujący sposób na zdobywanie pieniędzy

Już nie tylko amerykańskie czy światowe gwiazdy muzyki, sportu i filmu wspierają różnego rodzaju akcje crowdfundingowe, ale także polscy artyści dostrzegli potencjał drzemiący w zbiórkach internetowych.

Publikacja: 17.06.2020 16:11

Polskie gwiazdy znalazły zaskakujący sposób na zdobywanie pieniędzy

Foto: FOT. MARIAN ZUBRZYCKI/FOTORZEPA

Przykładem może być Maciej Stuhr czy Piotr Rubik, którzy wykorzystują nie tylko tradycyjny crowdfunding, ale także jego nowe formy takie jak tzw. reward-crowdfunding, czyli przedsprzedaż.

Na jakie cele i jakie kwoty zbierają znane osoby w ramach e-zbiórek? Sprawdził to serwis Zrzutka.pl. I tak m.in. Małgorzata Socha, Maciej Zakościelny, Olivier Janiak, Joanna Jabłczyńska, Ewa Drzyzga i Mateusz Gessler wsparli akcję #szkolnyobiad, która pomaga w okresie pandemii uczniom pozbawionym codziennego posiłku. Dzięki ich wsparciu, organizatorom udało się dotychczas zebrać ponad 33 tys. zł. – Ale zauważamy od pewnego czasu nowy trend w finansowaniu społecznościowym. Gwiazdy kina, teatru czy muzyki dotychczas tylko wspierały zrzutki, np. promując je w swoich social mediach, czasem także same wpłacały pieniądze. Jednak obecnie, coraz częściej, to same gwiazdy organizują zbiórki w sieci – mówi Tomasz Chołast, współzałożyciel Zrzutka.pl.

CZYTAJ TAKŻE: Miliard złotych na zrzutki online. Smartfony rządzą

Rubik organizuje zrzutkę w nowym, na polskim rynku modelu reward-crowdfundingu (darczyńca otrzymuje za każdą wpłatę nagrodę, np. płytę „Kantata Polska” z autografem muzyka). Dzięki temu, ta forma finansowania społecznościowego jest przedsprzedażą albumu, a nie zwykłą zbiórką. Artysta planuje wydać dwupłytowy album. Choć zbiórka dopiero co wystartowała, już zrealizowano przedsprzedaż na kwotę niemal 9 tys. zł.

Z kolei Maciej Stuhr zbiera pieniądze w ramach akcji „Pomóżmy Dzieciom z Dworca Brześć” dla wielodzietnych matek – uciekinierek z Czeczenii. Celem zbiórki było 40 tys. zł, jednak udało się zebrać 145 proc. tej kwoty.

Ideę finansowania społecznościowego wykorzystują w praktyce także internetowi influencerzy. Organizatorami akcji #Pomocdlamedykow są znani w sieci Karol “Friz” Wiśniewski i Łukasz “Wujek Łuki” Wojtyca.

Przykładem może być Maciej Stuhr czy Piotr Rubik, którzy wykorzystują nie tylko tradycyjny crowdfunding, ale także jego nowe formy takie jak tzw. reward-crowdfunding, czyli przedsprzedaż.

Na jakie cele i jakie kwoty zbierają znane osoby w ramach e-zbiórek? Sprawdził to serwis Zrzutka.pl. I tak m.in. Małgorzata Socha, Maciej Zakościelny, Olivier Janiak, Joanna Jabłczyńska, Ewa Drzyzga i Mateusz Gessler wsparli akcję #szkolnyobiad, która pomaga w okresie pandemii uczniom pozbawionym codziennego posiłku. Dzięki ich wsparciu, organizatorom udało się dotychczas zebrać ponad 33 tys. zł. – Ale zauważamy od pewnego czasu nowy trend w finansowaniu społecznościowym. Gwiazdy kina, teatru czy muzyki dotychczas tylko wspierały zrzutki, np. promując je w swoich social mediach, czasem także same wpłacały pieniądze. Jednak obecnie, coraz częściej, to same gwiazdy organizują zbiórki w sieci – mówi Tomasz Chołast, współzałożyciel Zrzutka.pl.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes Ludzie Startupy
Czeski bot ma zachwycić dzieci. To bajeczna technologia
Biznes Ludzie Startupy
Redukcja kosztów outsourcingu IT receptą na spowolnienie
Biznes Ludzie Startupy
Polacy błysnęli w Szwajcarii. Cyfrowa śluza ochroni kryptowaluty i cenne dane
Biznes Ludzie Startupy
Polskie drony podbijają Gruzję. Sprawdzą sieć i dostarczą leki
Biznes Ludzie Startupy
Polak, Czech i Ukrainiec. Razem budują stajnię sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Razem dla Planety, czyli chemia dla zrównoważonej przyszłości