Przykładem może być Maciej Stuhr czy Piotr Rubik, którzy wykorzystują nie tylko tradycyjny crowdfunding, ale także jego nowe formy takie jak tzw. reward-crowdfunding, czyli przedsprzedaż.

Na jakie cele i jakie kwoty zbierają znane osoby w ramach e-zbiórek? Sprawdził to serwis Zrzutka.pl. I tak m.in. Małgorzata Socha, Maciej Zakościelny, Olivier Janiak, Joanna Jabłczyńska, Ewa Drzyzga i Mateusz Gessler wsparli akcję #szkolnyobiad, która pomaga w okresie pandemii uczniom pozbawionym codziennego posiłku. Dzięki ich wsparciu, organizatorom udało się dotychczas zebrać ponad 33 tys. zł. – Ale zauważamy od pewnego czasu nowy trend w finansowaniu społecznościowym. Gwiazdy kina, teatru czy muzyki dotychczas tylko wspierały zrzutki, np. promując je w swoich social mediach, czasem także same wpłacały pieniądze. Jednak obecnie, coraz częściej, to same gwiazdy organizują zbiórki w sieci – mówi Tomasz Chołast, współzałożyciel Zrzutka.pl.

CZYTAJ TAKŻE: Miliard złotych na zrzutki online. Smartfony rządzą

Rubik organizuje zrzutkę w nowym, na polskim rynku modelu reward-crowdfundingu (darczyńca otrzymuje za każdą wpłatę nagrodę, np. płytę „Kantata Polska” z autografem muzyka). Dzięki temu, ta forma finansowania społecznościowego jest przedsprzedażą albumu, a nie zwykłą zbiórką. Artysta planuje wydać dwupłytowy album. Choć zbiórka dopiero co wystartowała, już zrealizowano przedsprzedaż na kwotę niemal 9 tys. zł.

Z kolei Maciej Stuhr zbiera pieniądze w ramach akcji „Pomóżmy Dzieciom z Dworca Brześć” dla wielodzietnych matek – uciekinierek z Czeczenii. Celem zbiórki było 40 tys. zł, jednak udało się zebrać 145 proc. tej kwoty.

Ideę finansowania społecznościowego wykorzystują w praktyce także internetowi influencerzy. Organizatorami akcji #Pomocdlamedykow są znani w sieci Karol “Friz” Wiśniewski i Łukasz “Wujek Łuki” Wojtyca.