Frederick Szydłowski, były koszykarz polskiej ekstraklasy, który grał w drużynie PBG Basket Poznań, oraz Tsewang Wangkang, wcześniej związany z takimi bankami, jak JP Morgan czy UBS, stworzyli aplikację lojalnościową i system CRM dla gastronomii. Dzięki temu kawiarnie, bary, restauracje i sklepy mogą zastąpić karteczki z pieczątkami aplikacją mobilną wykorzystującą NFC i Bluetooth. – Otrzymują też cały system CRM, który pozwala im analizować dane i wykorzystywać je w różnych kanałach marketingowych. Z kolei konsumenci mogą korzystać z wielu programów lojalnościowych w jednej aplikacji, która działa jak cyfrowy portfel, i zbierać pieczątki z taką samą łatwością, z jaką płacą z Apple Pay lub Google Pay – wylicza Szydłowski.

Znane nazwiska na pokładzie

Embargo – startup Fredericka i Tsewanga – dopiero ruszył nad Wisłą, a już jest obecny w ponad 350 punktach w całym kraju. Ten polsko-brytyjski biznes rośnie w imponującym tempie. Szydłowski po zakończeniu kariery sportowej przeprowadził się do Londynu, w którym poznał od środka świat gastronomii – od przygotowania napojów, po marketing. To właśnie tam odkrył, że restauratorzy mają, wbrew powszechnemu przekonaniu, bardzo małą wiedzę na temat swoich klientów, a dostępne narzędzia nie spełniają ich wymagań.

Czytaj więcej

Jedna aplikacja pozwoli zarządzać wszystkimi subskrypcjami

– Fundament każdego przedsiębiorstwa to lojalni, powracający klienci. To oni zapewniają najwięcej przychodów i sprawiają, że biznes jest rentowny. Dotychczas restauratorzy nie byli w stanie określić, ilu takich klientów mają, kim są, ani nie mogli w żaden prosty sposób się z nimi komunikować. Takie dane i funkcje były dostępne tylko dla największych sieci, które mogły sobie pozwolić na gigantyczne nakłady we własne narzędzia technologiczne i marketingowe. Mniejsi, których na rynku jest najwięcej, mogli opierać się jedynie na własnych obserwacjach i intuicji – komentuje były koszykarz. I zaznacza, że jego startup właśnie dlatego zdecydował się stworzyć nie tylko cyfrowy system lojalnościowy, ale też system dający wiedzę o lojalnych klientach i ich nawykach, a także możliwość bezpośredniej komunikacji z nimi w wielu kanałach.

Frederick odpowiada za marketing. Prezesem jest Tsewang, doświadczony menedżer. Ich projekt okazał się magnesem na inwestorów. Spółka pozyskała dotąd ponad 2 mln dol. A w gronie aniołów biznesu znaleźli się m.in. Filip Gorczyca (były wiceprezes Alior Banku), Tadeusz i Maciej Kurek (NTT Systems), Loui Blake (znany brytyjski restaurator i inwestor gastronomiczny), a także Faraz Nagree (założyciel Lean Kitchen Networks), Chin Teow (współwłaściciel międzynarodowej marki kawiarnii Tsujiri) czy Zoran Planinic (były zawodnik NBA i aktywny inwestor start-upowy w USA) i Tomasz Gielo (reprezentant Polski w koszykówce).

Ekspansja na Bliski Wschód

Dotychczas Embargo oferowało aplikację lojalnościową i system CRM w Wielkiej. Brytanii. Na tamtejszym rynku rozwiązanie jest dostępne dla klientów blisko tysiąca lokali, w tym dla takich marek, jak Crussh Juice Bars, Crosstown Doughnuts, The Gentlemen Baristas czy Honi Poke. Teraz platforma debiutuje w Polsce. – To dla nas naturalny kierunek rozwoju – olbrzymi rynek pełen małych sieci lub pojedynczych lokali prowadzonych przez ludzi z pasją, wiedzą na temat biznesu i ambicjami rozwoju. Co istotne, zarówno tutejsi restauratorzy, jak i konsumenci są otwarci na nowe technologie – podkreśla Szydłowski.

Startup wkrótce chce oferować również inne produkty i usługi, związane np. z napiwkami i płatnościami. Wszystko w ramach jednej platformy. Spółka na oku ma już kolejne rynki – myśli o ekspansji w Europie i na Bliskim Wschodzie. W naszym kraju z rozwiązań Embargo korzystają m.in. Coffeedesk czy sieć Fit Cake i popularne warszawskie lokale Bułkę przez Bibułkę, Vegan Ramen Shop, Mąka i Woda, Peaches Gastro Girls czy Soul Food Burgers.