Pomysł wprowadzenia innowacji do świata przewoźników kolejowych dojrzewał w głowie Michała Pawłowskiego stopniowo, wraz z pogłębianiem znajomości branży, dzięki pracy na różnych stanowiskach w przedsiębiorstwach kolejowych. Członek zarząd start-upu SP Tech Solutions przeszedł do konkretów w 2018 r., gdy razem z Piotrem Sikorskim (obecny prezes start-upu) pracował przy projekcie symulatora kolejowego. Projekt biznesowy szybko się skrystalizował – w 2019 r. razem stworzyli spółkę, której celem jest wykorzystywanie osiągnięć naukowych i najnowszych technologii informatycznych do optymalizowania działalności firm z branży kolejowej. Do pracy zaprzęgli sztuczną inteligencję i zaawansowane algorytmy. Wypaliło – po system od SP Tech Solutions, o nazwie Raily Taxi, sięgnęła Lotos Kolej. Powierzyła toruńskiej firmie organizację transportu swoich pracowników na terenie całego kraju.

Pieniądze na ekspansję

Dotychczas procesem tym w sposób manualny zarządzali dyspozytorzy kolejowi, co wielokrotnie okazywało się nieefektywnym rozwiązaniem. Polski startup automatyzuje ten proces, ale też coraz bardziej autonomizuje. Poza Raily Taxy spółka rozwija także Raily Cargo i Raily Terminal.

Czytaj więcej

Polski startup przejmuje rywala w Hiszpanii. Teraz celem Meksyk

– Założenia tego projektu przewidują wytworzenie pierwszego w Europie rozwiązania do autonomicznych i zrobotyzowanych przeładunków kontenerów. Jednocześnie w ramach swojej działalności świadczymy usługi transportu, przejmując obsługę całości procesu – tłumaczy Piotr Sikorski. – To właśnie dzięki tym rozwiązaniom wygraliśmy ostatnio przetarg w Lotos Kolej. A na tym nie koniec. Startujemy w kolejnych postępowaniach – dodaje.

Start-up swoimi innowacjami przyciągnął już zainteresowanie inwestorów – pozyskał prawie 5 mln zł. W rundzie udział wzięli m.in. SpeedUp Bridge Alfa i Pomerangels.

Perspektywiczny rynek

Inwestorzy widzą duży potencjał w SP Tech Solutions. Grzegorz Gawlik, partner zarządzający Pomerangels, wskazuje, że w sektorze kolejowym jest „bardzo dużo przestrzeni do digitalizowania procesów”. – Technologie SP Tech już generują oszczędności dla przewoźników kolejowych i eliminują błędy ludzi. Wierzymy, że SP Tech z naszym wsparciem i koinwestujących z nami branżowych aniołów biznesu stanie się niekwestionowanym liderem w Polsce i Europie – podkreśla.

Pieniądze pozyskane przez start-up mają być wykorzystane na prace technologiczne oraz zbudowanie pozycji na rodzimym rynku kolejowym. W perspektywie najbliższych miesięcy firma Sikorskiego i Pawłowskiego planuje zamknięcie kolejnej rundy finansowania. Tym razem inwestorzy pomogą w globalnej ekspansji toruńskiego start-upu.

Wedle prognoz do 2030 r. udział kolei w transporcie towarów w Unii Europejskiej ma sięgać 30 proc., zaś w perspektywie do 2050 r. ma to być już nawet 50 proc.