Woltair stworzył platformę, która łączy konsumentów oraz techników specjalizujących się w instalacji i konserwacji urządzeń do produkcji ciepła i energii – np. pomp ciepła, paneli fotowoltaicznych czy magazynów energii używanych do ogrzewania i zasilania budynków. Platforma pozwala konsumentowi wybrać i dopasować rozwiązanie, które będzie najlepsze dla konkretnego budynku – analizuje m.in. wielkość domu, rzeczywiste zapotrzebowanie na ciepło i energię, a następnie proponuje najbardziej efektywną instalację, która zapewni największe oszczędności, a jej montaż pozwoli skorzystać z dotacji dostępnych w danym regionie. Proponuje użytkownikom też konkretnego technika, umożliwia ponadto śledzenie online postępów zamówienia i montażu (technicy współpracujący z Woltair korzystają z apki SuperFix, która umożliwia zarządzanie zamówieniami).
Cel: Niemcy i Włochy
Za tym innowacyjnym pomysłem stoją Daniel Helcl, Karel Náprstek and Jiří Švéda. Start-up założyli w 2018 r. Dotąd obsłużyli ponad 3 tys. klientów. Rosną w tempie 400 proc. rocznie (spółka szacuje, że pomogła zredukować już emisje dwutlenku węgla o ponad 9 tys. ton).
Woltair rozpoczął międzynarodową ekspansję. Pierwsze kroki skierował nad Wisłę. W naszym kraju czeski start-up działalność rozkręcił na początku 2022 r. Zatrudnia tu 40 osób (w zespołach sprzedaży i obsługi klienta oraz techników, którzy zajmują się montażem pomp ciepła w domach). Jednak na tym nie koniec. Spółka zapowiada, że w ciągu dwóch lat da w Polsce pracę kolejnym 100 osobom, z czego 50 jeszcze w tym roku.
– Europa poszukuje alternatywnych źródeł energii. W ubiegłym roku rynek pomp ciepła urósł o 34 proc., które dziś stanowią 14 proc. rynku urządzeń grzewczych. W cieniu wojny w Ukrainie zapotrzebowanie to rośnie jeszcze szybciej – mówi Paweł Biernatowski, general manager Woltair w Polsce.
Czytaj więcej
Inwestorzy coraz dokładniej oglądają każdego dolara, euro i złotówkę, jaką są w stanie przekazać młodym, innowacyjnym firmom. Inwestycje wysokiego ryzyka wyraźnie wyhamowały.