Dane demograficzne nie pozostawiają złudzeń – jesteśmy coraz szybciej starzejącym się społeczeństwem. Według GUS-u już co czwarty mieszkaniec naszego kraju jest seniorem. Prognozuje się, że do 2050 r. liczba Polaków powyżej 60 roku życia sięgnie 13,7 mln. Tak pokaźna grupa osób starszych to wyzwanie, ale z pomocą mają przyjść nowe technologie.
W ów trend wpisać się chce SeniorApp. Firma kierowana przez Przemysława Mroczka opracowała aplikację, która w łatwy i intuicyjny sposób ma wspierać potrzebujących pomocy w codziennych zadaniach. Narzędzie, adresowane dla osób starszych i z niepełnosprawnością, umożliwia znalezienie konkretnej pomocy w sąsiedztwie. Jednocześnie platforma ta umożliwia osobom chcącym pomagać zaoferowanie swojego wsparcia. Projekt łódzkiej firmy aktywizuje też osoby bezrobotne i daje szansę na dodatkowy dochód. Z tego rozwiązania korzysta już niemal 40 tys. użytkowników z 25 największych aglomeracji w naszym kraju – od Wrocławia, przez Kraków, Warszawę, Gdańsk i Gdynia, po Szecin i Koszalin. Aplikacja sprawdza się jednak też w wielu mniejszych miejscowościach.
Model pracy „gig-work” będzie się umacniał
Tę platformę usługową spółka zaprojektowała wspólnie z grupą fokusową seniorów i osób, które pomocy chcą udzielać. Aplikacja w praktyce łączy obie grupy – opiekunów i potrzebujących wsparcia. Zakres świadczeń jest szeroki i obejmuje blisko 30 zadań, w tym np. robienie zakupów, sprzątanie mieszkań, opiekę nad grobami bliskich, a także usługi pielęgnacyjne czy pomoc medyczną (do dyspozycji jest też pomoc lekarska w formie telekonsultacji). Użytkownikom udostępniono także konsultacje z agentem, który pomoże znaleźć odpowiednie ubezpieczenie.
Czytaj więcej
Zrobotyzowane narzędzie do rozmnażania roślin, algorytmy śledzące aktywność psa czy zapobiegające wypadkom – te zagraniczne pomysły kiełkują nad Wisłą.
Projekt, który zrodził się w 2020 r., szybko zyskuje nowych użytkowników. Jak podaje spółka, co miesiąc przybywa ich ponad 1,6 tys. Co ważne, aktywność seniorów na platformie rośnie i nie ogranicza się jedynie do logowania w serwisie. Potwierdza to ubiegłoroczny, rekordowy wzrost (o 468 proc.), liczby wyszukiwań różnego rodzaju usług. Największą popularnością w 2022 r. cieszyły się m.in. mycie okien, prace porządkowe na cmentarzu czy pogotowie komputerowe. W łódzkim start-upie podkreślają, że rosnący popyt na usługi oferowane przez SeniorApp przyciąga na platformę również coraz więcej osób i firm, które chcą je świadczyć – w ub.r. grupa zweryfikowanych użytkowników publikujących swoje oferty powiększyła się o 223 proc. Projekt okazał się też magnesem na inwestorów. W spółkę postanowił zaangażować się Dawid Urban, znany polski anioł biznesu, oraz fundusz Pracuj Ventures.