Aktualizacja: 08.12.2024 07:22 Publikacja: 23.08.2023 13:32
Za pomoca technologii Nevomo można znacznie zwiększyć prędkość poruszania się po klasycznych torach kolejowych
Foto: Nevomo
Zespół start-upu Nevomo, który od kilku lat pracuje nad technologią lewitacji magnetycznej dla kolei, jeszcze gdy startował, miał plan stworzenia nowatorskiego środka transportu – superszybkich pociągów poruszających się w tunelach próżniowych. Nad podobnymi projektami pracują też Elon Musk, Richard Branson oraz firmy z Chin. Stworzenie kolei przyszłości to niezwykle ambitny i kosztowny projekt, wymaga bowiem budowy zupełnie nowej infrastruktury. Polacy znaleźli jednak sposób jak przyspieszyć wdrażanie tzw. technologii hyperloop i opracowali przejściowy model – chodzi o wykorzystanie istniejących torów do budowy szybkiej kolei magnetycznej.
Trójmiejski start-up Maviator opracował prototyp osobowego drona – pojazd jest w pełni funkcjonalny i szykowany do produkcji. Firma właśnie rusza ze zbiórką pieniędzy na rozwój projektu. Maszyna na rynek może trafić w 2025 r.
Stworzona przez Grzegorza Błażewicza spółka, w którą zainwestował Rafał Brzoska, rusza na podbój północy Europy. Chce być wiodącą platformą dla e-commerce.
Start-up z Warszawy sięgnął po AI i opracował aplikację, która daje małym i średnim przedsiębiorstwom możliwość wystawiania faktur za pomocą promptów głosowych.
Irlandzka innowatorka poszła na wojnę z nowotworami – opracowała technologię, która pozwala, w szczególności kobietom, walczyć z przykrymi skutkami chemioterapii.
Obecnie klienci mogą sprawdzić opony niczym smartfony, mając dostęp do wnikliwych testów opon, co pozwala im porównywać i analizować konkretne modele i ich parametry w różnych warunkach.
Potentat branży finansowej Klarna otwiera w Warszawie europejskie centrum innowacji. Założona przez Sebastiana Siemiątkowskiego firma jest jedną z wielu, które chcą inwestować w Polsce w nowe technologie.
W raporcie „Orlen dla miast” koncern zastanawia się, jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką na rzecz szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju – mówi Stanisław Barański, dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju i Transformacji Energetycznej Orlen.
Czy Europa uczestniczy w rewolucji AI? W jaki sposób Stary Kontynent może skorzystać na rozwiązaniach opartych o sztuczną inteligencję? Czy unijne prawodawstwo sprzyja wdrażaniu innowacji?
Facebook, Instagram, X, Tik-Tok czy LinkedIn - w tych mediach społecznościowych są obecne duże miasta. Z nowego raportu wynika, że najlepiej radzi sobie tam Łódź.
Sąd apelacyjny w USA odmówił zablokowania ustawy, która wymusza na właścicielach TikToka sprzedaż popularnej aplikacji społecznościowej, jeśli chcą działać dalej na amerykańskim rynku.
Młodzież, która za kilka lat wejdzie na rynek pracy, nie ma problemu z zastosowaniem narzędzi AI, ale – jak wskazują eksperci – w trakcie edukacji należy kłaść nacisk na krytyczne analizowanie działania tej technologii oraz możliwych skutków jej użycia.
Polska firma jest czwartą co do wielkości platformą marketplace w Europie pod względem udziału w ruchu internautów. Przegrywa jedynie z dwiema firmami z USA i jedną chińską.
Spowolnienie gospodarcze w Europie doprowadziło do zastoju w transporcie drogowym. Sprzedaż samochodów ciężarowych gwałtownie spada.
Chińska armia może otrzymać technologię, która sprawi, że żołnierze i sprzęt wojskowy będą niczym kameleon. Nad nowatorskim materiałem pracują naukowcy z Chińskiego Uniwersytetu Nauki Elektronicznej i Technologii.
Coraz gorsze wskaźniki rodzimej nauki, odpływ talentów, fatalna pozycja w rankingach innowacyjności i problemy firm z cyfryzacją nie napawają optymizmem. Jaka jest pozycja Polski w technologicznym wyścigu?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas