Zespół start-upu Nevomo, który od kilku lat pracuje nad technologią lewitacji magnetycznej dla kolei, jeszcze gdy startował, miał plan stworzenia nowatorskiego środka transportu – superszybkich pociągów poruszających się w tunelach próżniowych. Nad podobnymi projektami pracują też Elon Musk, Richard Branson oraz firmy z Chin. Stworzenie kolei przyszłości to niezwykle ambitny i kosztowny projekt, wymaga bowiem budowy zupełnie nowej infrastruktury. Polacy znaleźli jednak sposób jak przyspieszyć wdrażanie tzw. technologii hyperloop i opracowali przejściowy model – chodzi o wykorzystanie istniejących torów do budowy szybkiej kolei magnetycznej.

Czytaj więcej

Polski hyperloop to 600 km/h po istniejących torach

Firma Nevomo (wcześniej działająca pod nazwą Hyper Poland) stworzyła innowacyjny system umożliwiający lewitację pociągów na klasycznych torach kolejowych. Swoje rozwiązanie zaprezentuje światu 5 września w Brukseli. Kierujący start-upem Przemysław Pączek zapowiada, że podczas premiery zaprezentowane zostaną wyniki testów lewitacji pojazdów szynowych zrealizowanych na torze doświadczalnym w Nowej Sarzynie na Podkarpaciu. Zapewnia, że opracowana przez spółkę technologia jest unikalna na skalę światową i umożliwi znaczną poprawę wydajności istniejących systemów transportu kolejowego, przenosząc je na wyższy poziom. 

Nevomo zaznacza przy tym, że dokonało przełomu technologicznego, przeprowadzając „bezprecedensowe testy lewitacji na konwencjonalnej infrastrukturze kolejowej”. O ile zapowiedzi rodzimego start-upu się potwierdzą, polska firma dokona ważnego kroku w kierunku modernizacji i usprawnienia istniejącej infrastruktury. Osiąganie prędkości 550 km/h przez pociągi stałoby się wówczas powszechnie możliwe.

Hyperloop to kolej magnetyczna poruszająca się w próżniowych rurach i osiągająca prędkość do 1200 km/h, bliską prędkości dźwięku. Nevomo nie rezygnuje z tej idei, ale dojście do tego finalnego celu podzieliło na kilka etapów. A obecny projekt ma być właśnie milowym krokiem.