Polacy ruszają na podbój Meksyku. Zaopiekują się dziećmi

LiveKid, który rozwija platformę do zarządzania przedszkolami i żłobkami, stawia na ekspansję w Ameryce Łacińskiej.

Publikacja: 24.11.2023 17:40

LiveKid zbudował nową kategorię cyfrowych usług – polski start-up dostarcza narzędzi do zarządzania

LiveKid zbudował nową kategorię cyfrowych usług – polski start-up dostarcza narzędzi do zarządzania placówkami dla dzieci. Na cel wziął Amerykę Łacińską

Foto: AdobeStock

Rodzimy start-up, który opracował platformę ułatwiającą prowadzenie placówek dla dzieci, a także komunikację z ich rodzicami, pozyskał 14 mln zł od funduszu Inovo VC. Dzięki potężnemu wsparciu spółka chce zrealizować ambitne plany i wzmocnić swoją międzynarodową pozycję.

LiveKid to dość nietypowy start-up na polskim rynku. Dla tej młodej, innowacyjnej spółki najnowsza runda inwestycyjna to dopiero drugie zewnętrzne finansowanie (po rundzie finansowania z 2021 r. o wartości 9 mln zł). Wcześniej firma rozwijała się bowiem wyłącznie poprzez reinwestowanie przychodów.

Akwizycje nowym napędem rozwoju LiveKid

Krakowski LiveKid to spółka stworzona przez Jakuba Pawelskiego. Ten inżynier oprogramowania założył ją w 2017 r. z myślą usprawnienia zarządzania przedszkolami i żłobkami. Tak powstała kompleksowa platforma, która oferuje wszystkie narzędzia niezbędne do sprawnego funkcjonowania placówki oraz komunikacji z rodzicami, w tym obsługę płatności, zarządzanie personelem, zapisy, jadłospis, kartę dziecka, wirtualną tablicę, a także galerię zdjęć i rozmaite raporty. LiveKid upraszcza też rozliczenia, począwszy od ustalania schematów opłat poprzez system rozliczeń, aż po mobilne płatności dla rodziców. Jak tłumaczą w start-upie, rodzice mają z kolei dostęp do łatwej w obsłudze aplikacji mobilnej, która zbiera w jednym miejscu wszystkie informację na temat edukacji przedszkolnej i opieki nad ich dziećmi. Dzięki temu mogą łatwo opłacić czesne, zgłosić nieobecności, informować o preferencjach żywieniowych i alergiach lub po prostu obserwować aktywność swoich dzieci w ciągu dnia.

Czytaj więcej

„Wynagrodzenie na żądanie”. Pieniądze z aplikacji zamiast drogiej chwilówki

Z systemu od LiveKid korzysta już ponad 400 tys. rodziców, których dzieci uczęszczają do ponad 3,5 tys. przedszkoli i żłobków. O skali działalności krakowskiej firmy może świadczyć też fakt, iż przetwarza ona rocznie płatności o wartości ponad 150 mln euro i generuje ponad 3 mln euro przychodów. Dziś największe rynki to dla spółki Pawelskiego przede wszystkim Polska, Hiszpania, ale i Meksyk. Dotychczasowy wzrost LiveKid był przede wszystkim organiczny, ale ostatnio napędzają go przejęcia. Tych start-up dokonał zarówno w naszym kraju, jak i za granicą – w Kanadzie (2020 r. połączył siły z twórcami aplikacji Baby Manager) oraz Hiszpanii, gdzie kupił w połowie ub.r. firmę Dinantia.

Bliscy zdobycia polskiego rynku

Dzięki kapitałowi pozyskanemu od Inovo VC (ok. 14 mln zł) start-up planuje przyspieszyć międzynarodową ekspansję – zamierza kontynuować rozwój na europejskich rynkach, ale planuje też ekspansję w Ameryce Łacińskiej. W przyszłym roku LiveKid otworzy biuro w Meksyku, gdzie zatrudnienie ma znaleźć 20 osób. Dodatkowo w naszym kraju pracę podejmie kolejne 10 pracowników (w zespole inżynieryjnym, gdzie przede wszystkim są poszukiwani deweloperzy Java). Tym samym liczba pracowników w firmie (licząc tych z działających już biur w Hiszpanii i Polsce) skoczy do 100. A na tym nie koniec ambitnych planów. Spółka planuje bowiem udostępnić platformę w języku portugalskim (po działających już wersjach angielskiej, niemieckiej, polskiej, a także hiszpańskiej oraz ukraińskiej). Ma to być pierwszy krok w ekspansji do Portugalii i Brazylii.

– Sześć lat temu stworzyliśmy w Polsce nową kategorię cyfrowych usług do zarządzania przedszkolami i żłobkami. Od tego czasu rozwijaliśmy się w sposób efektywny kapitałowo. Udało się nam zdobyć znaczącą pozycję w Meksyku przy wykorzystaniu minimalnych zasobów. Naszym celem jest bycie globalnym liderem, a to wymaga odważnych kroków. Finansowanie pomoże nam zatrudnić więcej osób w Meksyku, ale też rozwijać się w krajach, w których już jesteśmy obecni – komentuje Jakub Pawelski.

Nad Wisłą LiveKid to potentat – pokrywa obecnie ok. 25 proc. rynku. Jak zaznacza założyciel start-upu, do końca 2025 r. ma to być już jednak poziom ok. 60 proc. – Mamy ambicję i, co ważniejsze, kapitał, aby skonsolidować ten rynek – dodaje Pawelski.

LiveKid to – pod względem kapitału zainwestowanego w jednej rundzie – największa transakcja funduszu Inovo VC. Jego przedstawiciele wierzą w sukces start-upu i przekonują, iż rozwój spółki śledzą praktycznie od samego początku.

– LiveKid to firma o bardzo wysokiej efektywności wykorzystania kapitału. Udało im się urosnąć do znaczącej skali przy zaledwie jednej rundzie finansowania. Są bliscy zdobycia polskiego rynku, będąc równocześnie na dobrej drodze do powtórzenia sukcesu w Hiszpanii oraz Meksyku – twierdzi Michał Rokosz, partner w Inovo VC.

Jak zaznacza, biznesy typu tzw. vertical SaaS, jak właśnie LiveKid, gdy już zdobędą dominującą pozycję na rynku, są bardzo rentowne. – I potrafią bardzo długo bronić swojej pozycji – przekonuje Rokosz.

Rodzimy start-up, który opracował platformę ułatwiającą prowadzenie placówek dla dzieci, a także komunikację z ich rodzicami, pozyskał 14 mln zł od funduszu Inovo VC. Dzięki potężnemu wsparciu spółka chce zrealizować ambitne plany i wzmocnić swoją międzynarodową pozycję.

LiveKid to dość nietypowy start-up na polskim rynku. Dla tej młodej, innowacyjnej spółki najnowsza runda inwestycyjna to dopiero drugie zewnętrzne finansowanie (po rundzie finansowania z 2021 r. o wartości 9 mln zł). Wcześniej firma rozwijała się bowiem wyłącznie poprzez reinwestowanie przychodów.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA
Biznes Ludzie Startupy
To ona wyszuka przyszłe gwiazdy futbolu. Kluby stawiają na sztuczną inteligencję
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja rozpozna bakterie. Wystarczy pokazać jej zdjęcie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie