Polacy ruszają na podbój Meksyku. Zaopiekują się dziećmi

LiveKid, który rozwija platformę do zarządzania przedszkolami i żłobkami, stawia na ekspansję w Ameryce Łacińskiej.

Publikacja: 24.11.2023 17:40

LiveKid zbudował nową kategorię cyfrowych usług – polski start-up dostarcza narzędzi do zarządzania

LiveKid zbudował nową kategorię cyfrowych usług – polski start-up dostarcza narzędzi do zarządzania placówkami dla dzieci. Na cel wziął Amerykę Łacińską

Foto: AdobeStock

Rodzimy start-up, który opracował platformę ułatwiającą prowadzenie placówek dla dzieci, a także komunikację z ich rodzicami, pozyskał 14 mln zł od funduszu Inovo VC. Dzięki potężnemu wsparciu spółka chce zrealizować ambitne plany i wzmocnić swoją międzynarodową pozycję.

LiveKid to dość nietypowy start-up na polskim rynku. Dla tej młodej, innowacyjnej spółki najnowsza runda inwestycyjna to dopiero drugie zewnętrzne finansowanie (po rundzie finansowania z 2021 r. o wartości 9 mln zł). Wcześniej firma rozwijała się bowiem wyłącznie poprzez reinwestowanie przychodów.

Akwizycje nowym napędem rozwoju LiveKid

Krakowski LiveKid to spółka stworzona przez Jakuba Pawelskiego. Ten inżynier oprogramowania założył ją w 2017 r. z myślą usprawnienia zarządzania przedszkolami i żłobkami. Tak powstała kompleksowa platforma, która oferuje wszystkie narzędzia niezbędne do sprawnego funkcjonowania placówki oraz komunikacji z rodzicami, w tym obsługę płatności, zarządzanie personelem, zapisy, jadłospis, kartę dziecka, wirtualną tablicę, a także galerię zdjęć i rozmaite raporty. LiveKid upraszcza też rozliczenia, począwszy od ustalania schematów opłat poprzez system rozliczeń, aż po mobilne płatności dla rodziców. Jak tłumaczą w start-upie, rodzice mają z kolei dostęp do łatwej w obsłudze aplikacji mobilnej, która zbiera w jednym miejscu wszystkie informację na temat edukacji przedszkolnej i opieki nad ich dziećmi. Dzięki temu mogą łatwo opłacić czesne, zgłosić nieobecności, informować o preferencjach żywieniowych i alergiach lub po prostu obserwować aktywność swoich dzieci w ciągu dnia.

Czytaj więcej

„Wynagrodzenie na żądanie”. Pieniądze z aplikacji zamiast drogiej chwilówki

Z systemu od LiveKid korzysta już ponad 400 tys. rodziców, których dzieci uczęszczają do ponad 3,5 tys. przedszkoli i żłobków. O skali działalności krakowskiej firmy może świadczyć też fakt, iż przetwarza ona rocznie płatności o wartości ponad 150 mln euro i generuje ponad 3 mln euro przychodów. Dziś największe rynki to dla spółki Pawelskiego przede wszystkim Polska, Hiszpania, ale i Meksyk. Dotychczasowy wzrost LiveKid był przede wszystkim organiczny, ale ostatnio napędzają go przejęcia. Tych start-up dokonał zarówno w naszym kraju, jak i za granicą – w Kanadzie (2020 r. połączył siły z twórcami aplikacji Baby Manager) oraz Hiszpanii, gdzie kupił w połowie ub.r. firmę Dinantia.

Bliscy zdobycia polskiego rynku

Dzięki kapitałowi pozyskanemu od Inovo VC (ok. 14 mln zł) start-up planuje przyspieszyć międzynarodową ekspansję – zamierza kontynuować rozwój na europejskich rynkach, ale planuje też ekspansję w Ameryce Łacińskiej. W przyszłym roku LiveKid otworzy biuro w Meksyku, gdzie zatrudnienie ma znaleźć 20 osób. Dodatkowo w naszym kraju pracę podejmie kolejne 10 pracowników (w zespole inżynieryjnym, gdzie przede wszystkim są poszukiwani deweloperzy Java). Tym samym liczba pracowników w firmie (licząc tych z działających już biur w Hiszpanii i Polsce) skoczy do 100. A na tym nie koniec ambitnych planów. Spółka planuje bowiem udostępnić platformę w języku portugalskim (po działających już wersjach angielskiej, niemieckiej, polskiej, a także hiszpańskiej oraz ukraińskiej). Ma to być pierwszy krok w ekspansji do Portugalii i Brazylii.

– Sześć lat temu stworzyliśmy w Polsce nową kategorię cyfrowych usług do zarządzania przedszkolami i żłobkami. Od tego czasu rozwijaliśmy się w sposób efektywny kapitałowo. Udało się nam zdobyć znaczącą pozycję w Meksyku przy wykorzystaniu minimalnych zasobów. Naszym celem jest bycie globalnym liderem, a to wymaga odważnych kroków. Finansowanie pomoże nam zatrudnić więcej osób w Meksyku, ale też rozwijać się w krajach, w których już jesteśmy obecni – komentuje Jakub Pawelski.

Nad Wisłą LiveKid to potentat – pokrywa obecnie ok. 25 proc. rynku. Jak zaznacza założyciel start-upu, do końca 2025 r. ma to być już jednak poziom ok. 60 proc. – Mamy ambicję i, co ważniejsze, kapitał, aby skonsolidować ten rynek – dodaje Pawelski.

LiveKid to – pod względem kapitału zainwestowanego w jednej rundzie – największa transakcja funduszu Inovo VC. Jego przedstawiciele wierzą w sukces start-upu i przekonują, iż rozwój spółki śledzą praktycznie od samego początku.

– LiveKid to firma o bardzo wysokiej efektywności wykorzystania kapitału. Udało im się urosnąć do znaczącej skali przy zaledwie jednej rundzie finansowania. Są bliscy zdobycia polskiego rynku, będąc równocześnie na dobrej drodze do powtórzenia sukcesu w Hiszpanii oraz Meksyku – twierdzi Michał Rokosz, partner w Inovo VC.

Jak zaznacza, biznesy typu tzw. vertical SaaS, jak właśnie LiveKid, gdy już zdobędą dominującą pozycję na rynku, są bardzo rentowne. – I potrafią bardzo długo bronić swojej pozycji – przekonuje Rokosz.

Rodzimy start-up, który opracował platformę ułatwiającą prowadzenie placówek dla dzieci, a także komunikację z ich rodzicami, pozyskał 14 mln zł od funduszu Inovo VC. Dzięki potężnemu wsparciu spółka chce zrealizować ambitne plany i wzmocnić swoją międzynarodową pozycję.

LiveKid to dość nietypowy start-up na polskim rynku. Dla tej młodej, innowacyjnej spółki najnowsza runda inwestycyjna to dopiero drugie zewnętrzne finansowanie (po rundzie finansowania z 2021 r. o wartości 9 mln zł). Wcześniej firma rozwijała się bowiem wyłącznie poprzez reinwestowanie przychodów.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Historia zdrowia każdego w jednym pliku. Firma z Warszawy chce zlikwidować kolejki
Biznes Ludzie Startupy
Sztuczna inteligencja z Polski chce odmienić działanie firm w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polska elektrownia wodna nie musi mieć tamy
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA