To ona wyszuka przyszłe gwiazdy futbolu. Kluby stawiają na sztuczną inteligencję

Zaawansowane algorytmy już dziś są w stanie zastąpić całe działy fachowców w klubach piłkarskich i znaleźć zawodników, którzy mają wyjątkowy talent.

Publikacja: 15.04.2024 20:14

Sevilla FC (na zdjęciu: w ciemnych strojach w czasie meczu z Realem Madyt) sięga po sztuczną intelig

Sevilla FC (na zdjęciu: w ciemnych strojach w czasie meczu z Realem Madyt) sięga po sztuczną inteligencję. Dzięki niej klub chce wyszukać przyszłe piłkarskie perełki

Foto: JAVIER SORIANO / AFP

Sevilla FC – jedna z najpopularniejszych piłkarskich drużyn nie tylko w Hiszpanii, ale i Europie – zdobyła światowe uznanie za sprawą wyników sportowych, a także sukcesów w pozyskiwaniu piłkarskich perełek. Teraz władze klubu, zdobywcy łącznie ośmiu europejskich tytułów, w tym w Lidze Europy i Superpucharu UEFA, idą o krok dalej i sięgają po nowe możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja. Pomoże w tym sojusz z IBM i nowatorskie narzędzie – Scout Advisor.

System generatywnej AI (genAI) ma być wykorzystywany przez zespół klubowych skautów do analizy zawodników. Bot przewertuje liczne dane o piłkarzach i oceni potencjalnych kandydatów na przyszłe gwiazdy futbolu.

Przewaga nie tylko na boisku

Sevilla FC Scout Advisor stworzono na platformie IBM Watsonx, która dotychczas oferowała głównie rozwiązania AI dla firm. System przeczesze duże ilości danych, których ludzie w klubie nie byli w stanie efektywnie wykorzystywać. Badanie statystyk zawodników i wykorzystanie języka naturalnego ma usprawnić cały proces skautingu. Selekcjonowanie rekrutów do drużyny, dokonywane nawet na podstawie kluczowych wskaźników, to trudne i żmudne zadanie. Dla zaawansowanych algorytmów nie jest to jednak specjalne wyzwanie. Boty zapewnią więc klubowi przewagę konkurencyjną nad innymi drużynami w lidze. Dzięki genAI Sevilla FC ma podejmować bowiem bardziej świadome decyzje o naborze młodych graczy i transferach. – Ten projekt może być przełomem dla Sevilla FC i całej branży sportowej – mówi wprost o tej technologii José María del Nido Carrasco, prezes klubu, który w przyszłym roku obchodzi 135. rocznicę istnienia.

Czytaj więcej

Paryskie igrzyska zagrożone. Hakerzy też mogą „startować” i wypaczyć wyniki

Sevilla FC posiada szeroką bazę danych, zawierającą szczegółowe raporty o zawodnikach. Narzędzie IBM pozwoli wykorzystać ów zasób. – Daje to znaczną przewagę w procesie rekrutacji zawodników i umożliwia pozyskanie najlepszych graczy, co przyczyni się do poprawy wyników na boisku – zapowiada Carrasco.

Kooperacja IBM z hiszpańskim klubem pokazuje, iż AI jest nie tylko narzędziem, ale też elementem zachodzących w świecie zmian i ma wpływ na przyszłość środowisk, które dotąd nie były bezpośrednio powiązane z technologią.

Ograniczanie inwestycyjnego ryzyka

Zastosowanie sztucznej inteligencji akurat w piłce nożnej nie jest przypadkowe. To nie tylko sport, ale również potężna gałąź przemysłu rozrywkowego i wielki biznes. Decyzje dotyczące skautingu i rekrutacji zawodników w elitarnych drużynach sportowych wiążą się z wielomilionowymi inwestycjami, ale i wysokim poziomem niepewności co do ich skuteczności i przyszłego zwrotu. Ryzyko potęguje fakt, że tradycyjnie rekrutacja zawodników opierała się na połączeniu subiektywnej ludzkiej obserwacji i analizy danych wykonywanej bez wsparcia nowoczesnej technologii. Dodatkowo było to zadanie niezwykle czaso- i pracochłonne. Scout Advisor ma zrewolucjniozwać dotychczasowe podejście. AI przeanalizuje więc wzrost, wagę i szybkość zawodnika. Do tego liczbę zdobytych bramek czy rozegranych minut. Sprawdzi też tzw. dane jakościowe, nieustrukturyzowane, z setek tysięcy raportów skautingowych. W efekcie precyzyjnie oceni potencjał piłkarza.

Co ważne, bota można obsługiwać za pomocą komend językowych. Ten na prośbę użytkownika wygeneruje listy potencjalnych kandydatów, dostosowane do konkretnych wymagań.

Ale Sevilla FC nie jest jedyna, która sięga po AI. Z podobnych zaawansowanych narzędzi korzystają i inne kluby (m.in. Real Madryt, Liverpool FC czy Manchester City). Sztuczna inteligencja używana jest m.in. do tworzenia taktyk, monitorowania parametrów fizycznych zawodników, co umożliwia trenerom podejmowanie lepszych decyzji o zmianach w trakcie meczu, a także zapobiega kontuzjom.

Sevilla FC – jedna z najpopularniejszych piłkarskich drużyn nie tylko w Hiszpanii, ale i Europie – zdobyła światowe uznanie za sprawą wyników sportowych, a także sukcesów w pozyskiwaniu piłkarskich perełek. Teraz władze klubu, zdobywcy łącznie ośmiu europejskich tytułów, w tym w Lidze Europy i Superpucharu UEFA, idą o krok dalej i sięgają po nowe możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja. Pomoże w tym sojusz z IBM i nowatorskie narzędzie – Scout Advisor.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Przełomowe leki na raka czy cukrzycę. Polskie firmy zmieniają światową medycynę
Biznes Ludzie Startupy
Ogniwa z Polski zamienią ścieki na ciepło
Biznes Ludzie Startupy
Globalne koncerny zwiększają sprzedaż dzięki polskiej sztucznej inteligencji
Biznes Ludzie Startupy
Latająca amfibia. Polska firma, znana z filmowego hitu, stworzyła broń przyszłości
Materiał partnera
Cyberbezpieczeństwo w nowym wydaniu
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma rozpycha się rynku podróży. Wchodzi do kolejnych krajów