Polacy połączyli modę z AI. Na celowniku Stany Zjednoczone

Połączyli modę i algorytmy sztucznej inteligencji – stworzyli unikalny produkt, po który sięgają internetowi twórcy. Ich biznes szybko stał się rentowny.

Publikacja: 08.04.2025 15:30

Twórcy poznańskiego start-upu Baseig opracowali innowacyjne narzędzie dla influencerów. Dzięki sieci

Twórcy poznańskiego start-upu Baseig opracowali innowacyjne narzędzie dla influencerów. Dzięki sieciom neuronowym znają trendy wśród ich „followersów” – są im w stanie zaoferować odzież, której właśnie potrzebują. Baseig ma nie tylko system AI, ale nawet szwalnię

Foto: mat. pras.

W dynamicznym świecie e-commerce, gdzie trendy zmieniają się z prędkością światła, a wpływ twórców internetowych (influencerów) na decyzje zakupowe konsumentów jest nie do przecenienia, pojawia się polski start-up, który rewolucjonizuje rynek tzw. drop brandów. Baseig, bo o nim mowa, to technologiczna firma, która spina zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji z kreatywnością i pasją do mody. A swoje nietypowe rozwiązania poznańska spółka kieruje do influencerów, którzy chcą budować i zacieśniać więź ze społecznością fanów.

Sieci neuronowe wychwytują wzorce

Historia Baseig to opowieść o połączeniu dwóch światów – technologii i mody. Firmę założyło dwóch Kamilów: Stanek i Moliński. Pierwszy, z wykształcenia grafik komputerowy, od początku kariery zawodowej związany jest z branżą technologiczną, ma bogate portfolio projektów z zakresu oprogramowania i analizy danych, w tym dla sektora fintech, zaś drugi ma międzynarodowe doświadczenie w modelingu. Świetnie zna branżę odzieżową, a w ubraniach, które zaprojektował, chodziła nawet jedna z ikon popkultury – Justin Bieber.

Obaj Kamile znają się od ponad 15 lat. Razem wpadli na pomysł, by stworzyć platformę, która wykorzystuje moc sztucznej inteligencji do maksymalizacji potencjału sprzedażowego „drop brandów”. Chodzi np. o kolekcję odzieży pod marką stworzoną przez popularnego twórcę internetowego. Takie kolekcje nie mają regularnej sprzedaży, ale w sieci – w gronie fanów takiej internetowej gwiazdy – są bardzo popularne. Baseig zajmuje się w tym kontekście kompleksową obsługą – od projektu, przez produkcję, po analizy sprzedażowe.

– Działamy na styku sztucznej inteligencji, e-commerce i rynku twórców internetowych – mówi Kamil Stanek. – I nie musi chodzić o największych influencerów, bo zwracają się do nas osoby, które mają społeczność liczoną na poziomie zarówno ponad 200 tys., jak i kilkudziesięciu tysięcy tzw. followersów na Instagramie, Facebooku czy TikToku – wyjaśnia.

Jak podkreśla, ta społeczność najczęściej jest bardzo mocno zdeterminowana do tego, by nabyć dany produkt w danym czasie. – Ten czas, w którym nabywamy produkt, i to, jak go nabywamy, są superistotne pod kątem szkolenia naszych sieci neuronowych, które wykonują bardzo dużo obliczeń predykcyjnych. To pozwala nam wychwytywać nieoczywiste wzorce, na podstawie których potrafimy przewidywać trendy sprzedażowe i prognozować zachowania kupujących – tłumaczy Stanek.

Analityka z wykorzystaniem AI jest w tym kontekście kluczowa. – Z reguły jest tak, że czapka, bluza czy torba, które trafiają do sprzedaży, mają swoją dynamikę. Pierwszy, drugi drop, one się sprzedają, natomiast trzeci, czwarty i każdy kolejny, już nie za bardzo. Nie dzieje się tak dlatego, że klienci się już skończyli. Chodzi o to, że systemy marketingowe platform, takich jak Meta, Google czy TikTok, dobrze analizują to, co się dzieje w ich środku, wiedzą też, że jak utną zasięg danym influencerom, ci zmuszeni będą do jego kupna. A nasze rozwiązanie wybija się właśnie w tym punkcie – komentuje nasz rozmówca. – Dzięki wzorcom sprzedażowym, które identyfikujemy poprzez nasze algorytmy, potrafimy tak ustawić kampanię reklamową dla danego brandu i influencera, by zmaksymalizować jej zasięg i efektywność – kontynuuje Kamil Stanek.

W planach giełda i zagraniczna ekspansja

Sztuczna inteligencja od Baseig analizuje ogromne ilości danych sprzedażowych, preferencje klientów, trendy rynkowe i zachowania społeczności online. Dzięki autorskim algorytmom poznańska firma przewiduje, które produkty będą cieszyć się największym zainteresowaniem, jakie kampanie marketingowe przyniosą najlepsze rezultaty i jak zoptymalizować proces sprzedaży. – Zajmujemy się też projektowaniem i produkcją odzieży, magazynowaniem, logistyką. Zapewniamy cały fulfillment. Dysponujemy własną szwalnią i centrum logistycznym, co pozwala na pełną kontrolę nad jakością produktów i terminowością dostaw – wylicza Kamil Moliński, drugi z założycieli. I zaznacza, że dzięki temu influencerzy mogą skupić się na tym, co robią najlepiej – tworzeniu angażujących treści i budowaniu swojej społeczności.

Baseig ma globalne ambicje. Start-up już teraz wysyła swoje produkty do 24 krajów na całym świecie, a głównymi rynkami zbytu są Stany Zjednoczone, Niemcy i Polska. W firmie przekonują, iż metka „Made in Poland” jest ceniona, bo gwarantuje wysoką jakość produktu. – Wysyłaliśmy produkty daleko poza Europę, np. do Australii, Nowej Zelandii, a nawet Puerto Rico i Mikronezji – wskazuje Stanek.

Baseig planuje dalszą ekspansję i współpracę z międzynarodowymi influencerami. Pieniędzy na rozwój poszuka na New Connect. Debiut na parkiecie szykuje jeszcze w tym roku. Założyciele start-upu liczą na to że z rynku uda się pozyskać 2 mln zł. Chcą też rozszerzyć swoją ofertę o nowe, innowacyjne produkty, w tym m.in. odzież inspirowaną mangą i anime. To ma pomóc w dotarciu do nowych grup odbiorców i wykorzystaniu potencjału niszowych rynków. Spółka zamierza ponadto rozwijać własne marki (chodzi o produkty tworzone w na podstawie danych i trendów analizowanych przez ich systemy AI, które idealnie trafiałyby w gusta i potrzeby konsumentów).

Poznański start-up sektora fashion tech, choć założony zaledwie w 2023 r., szybko stał się rentowny. Biznes Kamila Stanka i Kamila Molińskiego dziś finansuje się sam. Co więcej, spółka wchłonęła związaną z Pawłem Maślarzem firmę Stripe Pack, by wzmocnić swoje zdolności logistyczne.

W dynamicznym świecie e-commerce, gdzie trendy zmieniają się z prędkością światła, a wpływ twórców internetowych (influencerów) na decyzje zakupowe konsumentów jest nie do przecenienia, pojawia się polski start-up, który rewolucjonizuje rynek tzw. drop brandów. Baseig, bo o nim mowa, to technologiczna firma, która spina zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji z kreatywnością i pasją do mody. A swoje nietypowe rozwiązania poznańska spółka kieruje do influencerów, którzy chcą budować i zacieśniać więź ze społecznością fanów.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Indeks strachu Trumpa. Ukraińcy w Polsce stworzyli narzędzie przewidujące przyszłość
Biznes Ludzie Startupy
Polacy rzucają wyzwanie Revolutowi i Instagramowi. Teraz przebojem ma być SocialFi
Biznes Ludzie Startupy
Magiczna kapsułka z Polski rusza w świat. Może być przełomem w leczeniu zwierząt
Materiał Promocyjny
Huawei napędza rozwój inteligentnej gospodarki
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes Ludzie Startupy
Ukraina „krainą jednorożców”. Mimo wojny innowacyjne firmy odniosły światowy sukces