Rekordowy rok w polskich kinach. Kto przyciągnął widzów?

Ponad 60,2 mln biletów sprzedały w 2019 r. kina w Polsce. Tym samym padł kolejny rekord frekwencji przed dużym ekranem.

Publikacja: 30.12.2019 20:49

Film „Król lew II: Czas Simby” to  najpopularniejszy kinowy film w Polsce w 2019 roku

Film „Król lew II: Czas Simby” to najpopularniejszy kinowy film w Polsce w 2019 roku

Foto: mat. pras.

To, że mijający 2019 rok przyniesie kolejny rekord w kinowej branży w Polsce, nie było oczywiste. Wśród szefów kin byli zarówno optymiści, jak i ostrożni konserwatyści. A jednak, jak wynika ze wstępnych danych serwisu Boxoffice.pl obejmujących okres do 30 grudnia, w 2019 roku kina w kraju sprzedały ponad 60,2 mln biletów za ponad 1,13 mld zł. Dla porównania, 2018 roku frekwencja przed dużym ekranem wyniosła 59,7 mln, a wpływy kas 1,1 mld zł.

CZYTAJ TAKŻE: Gorący czerwiec mocno schłodził kina. Na co chodziliśmy?

Nie są to przy tym dane kompletne, ponieważ jeden z ważnych dystrybutorów filmów – UIP – od listopada nie zasila statystyk informacjami o tym, jakie wyniki notują filmy z jego portfela. Tym samym nie wiadomo na razie, ilu widzów zobaczyło „Jumanji: Następny poziom”.

W 2019 roku nie było hitów na miarę „Kleru”. Ranking kinowych produkcji o największej frekwencji w Polsce otwiera „Król Lew” z ponad 2,52 mln sprzedanych biletów. Ten i kolejny film dla dzieci „Kraina Lodu II” zepchnęły początkowego tegorocznego lidera – komedię „Miszmasz, czyli Kogel Mogel 3” – na trzecie miejsce. Zobaczyło ją prawie 2,4 mln osób, ale to nie wystarczyło. Druga część „Krainy Lodu”, której premiera miała miejsce w drugiej połowie listopada, zdążyła przyciągnąć do kin do minionego weekendu 2,46 mln widzów.

Bardzo dużym powodzeniem cieszy się także drugi z grudniowych hitów, czyli „Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie”. Przez około dwa tygodnie zobaczyło tę część serii około 1,15 mln widzów.

CZYTAJ TAKŻE: „Gwiezdne wojny” wchodzą do kin. Będzie rekord?

Pod względem frekwencji „Star wars” nie udało się wskoczyć do TOP10 kinowych filmów 2019 roku. Natomiast pod względem przychodów z biletów – już tak. W ciągu około dwóch tygodni wpływy z wejściówek na ten film w Polsce wyniosły ponad 25,3 mln zł.

Najbardziej kasową produkcją mijającego roku jest frekwencyjnym numer jeden, czyli „Król Lew” (wpływy kas z biletów to ponad 48 mln zł), Lokata numer dwa należy do „Miszmaszu” (prawie 47 mln zł), a trzecie do „Krainy Lodu II” (44,1 mln zł).

Za odkrycie roku niektórzy uznają amerykańsko-kanadyjską produkcję „Joker” (historię czarnego charakteru z filmów o Batmanie), który przyciągnął do kin 1,97 mln osób i zajął czwarte miejsce.

CZYTAJ TAKŻE: Nie tylko „Polityka”. Boom na polskie filmy

W tym krótkim podsumowaniu 2019 roku nie może zabraknąć danych o polskich produkcjach. W TOP10 znalazły się cztery. „Polityka” Patryka Vegi zajęła szóste miejsce (1,89 mln widzów, 37,6 mln zł wpływów). „Planeta Singli 3” – miejsce ósme (1,44 mln widzów, 27,9 mln zł przychodu z biletów), a dziewiąte było „Boże Ciało” (1,4 mln widzów i 26,6 mln zł z biletów). W sumie wszystkie polskie filmy zobaczyło w 2019 r. 16,3 mln osób.

TOP10 w polskich kinach w 2019 r., mln* (sprzedane bilety)
Król Lew 2,52
Miszmasz czyli Kogel Mogel 3 2,39
Kraina Lodu II 2,46
Avengers: Koniec Gry 1,89
Joker 1,96
Polityka 1,89
Sekretne Życie Zwierzaków… 2 1,45
Planeta Singli 3 1,44
Boże Ciało 1,4
Jak Wytresować Smoka 3 1,27
Gwiezdne Wojny: Skywalker. Odrodzenie 1,14

To, że mijający 2019 rok przyniesie kolejny rekord w kinowej branży w Polsce, nie było oczywiste. Wśród szefów kin byli zarówno optymiści, jak i ostrożni konserwatyści. A jednak, jak wynika ze wstępnych danych serwisu Boxoffice.pl obejmujących okres do 30 grudnia, w 2019 roku kina w kraju sprzedały ponad 60,2 mln biletów za ponad 1,13 mld zł. Dla porównania, 2018 roku frekwencja przed dużym ekranem wyniosła 59,7 mln, a wpływy kas 1,1 mld zł.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Historia zdrowia każdego w jednym pliku. Firma z Warszawy chce zlikwidować kolejki
Biznes Ludzie Startupy
Sztuczna inteligencja z Polski chce odmienić działanie firm w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polska elektrownia wodna nie musi mieć tamy
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA