Sklepy internetowe biją rekordy. Co jest hitem?

Adobe Stock

Liczba e-sklepów rośnie od lat, ale ponad 7,7 tys. nowych internetowych sprzedawców, którzy pojawili się w 2019 roku jest absolutnym rekordem. Zwiększamy e-zakupy w kolejnych kategoriach.

Polski rynek handlu internetowego wart jest już ponad 50 mld zł, a jego wzrost utrzymuje się na poziomie kilkunastu procent rocznie. Ma to także efekt w postaci zainteresowania sprzedawców, którzy coraz więcej chcą na szybko rosnącym rynku działać. – Jeśli chodzi o sklepy internetowe, to w 2019 zarejestrowanych zostało 9779, a wyrejestrowano 2031. Oznacza to, że w 2019 roku przybyło ich 7748. Chyba możemy mówić o boomie – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska, która specjalnie dla Rzeczpospolitej Cyfrowej zebrała te dane na podstawie baz GUS.

Przybywa sprzedawców

Polski rynek handlu internetowego od lat należy do ścisłej czołówki najszybciej rosnących w Europie. Dodatkowo obowiązujący od marca 2018 roku i stopniowo rozszerzany zakaz handlu w niedzielę jest kolejnym argumentem dla konsumentów, by postawić na kupowanie online. Obecnie już ponad 60 proc. internautów kupuje także przez internet, a ich liczba będzie nadal rosła.

CZYTAJ TAKŻE: Zwroty od firm zaleją e-sklepy. Efekt nowych przepisów

Pokazują to wyniki czołowych sprzedawców. – Już ponad 140 tys. firm za naszym pośrednictwem dociera do klientów, a plan na ten rok zakłada wzrost ich liczby o 20 proc. – mówi François Nuyts, prezes Allegro.

Serwis chce też w tym roku zwiększyć ofertę produktów do 200 mln. W 2019 r. ich liczbę udało się zwiększyć o 40 proc. do 130 mln – to 100 tys. nowych ofert każdego dnia. – W tym roku z planowanego 1 mld zł inwestycji ok. dwie trzecie przeznaczymy na dopłaty do kosztów transportu zamówień – dodaje prezes największego internetowego sprzedawcy.

O ile większość internautów swoją przygodę z e-zakupami rozpoczynało od zakupów książek, filmów czy płyt z muzyką oraz elektroniki, o tyle wciąż rozszerza się lista poszukiwanych online kategorii. Elektronika ma nadal wysoki udział w rynku i ok. 20 proc. sprzedaży sprzętu odbywa się już przez internet. Ale liderzy wzrostu są gdzie indziej.

CZYTAJ TAKŻE: Media społecznościowe stają się rywalem gigantów e-handlu

Allegro podaje, że w 2019 r. najszybciej rosła sprzedaż w kategorii dom i ogród oraz kosmetyki, które zyskały 32 proc. Z kolei o 30 proc. wzrosła kategoria supermarket, czyli pakowane produkty spożywcze.

Żywność na fali

Przesunięcia w ramach nowych kategorii widzą również inni sprzedawcy. – W 2019 roku Zalando wprowadziło w Polsce kategorię beauty, oferującą szeroką gamę kosmetyków oraz perfum. Ruch ten spotkał się z bardzo dobrym odbiorem. Polacy chętnie zamawiają tego typu produkty przez internet – mówi Barbara Dębowska, rzecznik Zalando, czołowego sprzedawcy odzieży online.

Także sklep Notino (dawne iPerfumy), który w Polsce ma już 2,5 miliona klientów, notuje doskonałe wyniki, ale firma nie podaje wyników dla Polski. Rozwija tu swoją obecność nie tylko online, ma również osiem stacjonarnych sklepów w siedmiu miastach.

Polski rynek handlu internetowego od lat należy do ścisłej czołówki najszybciej rosnących w Europie

Doskonale idzie także sprzedawcom odzieży, pod względem wskazań konsumentów zakupów ten sektor online jest liderem i nadal rozwija się bardzo szybko. – Jesteśmy zadowoleni z wyników sprzedaży e-commerce, która osiągnęła w minionym roku ponad 1 mld zł przychodu, co stanowi już 11,4 proc. udziału w wyniku Grupy – mówi Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes ds. finansowych LPP.

Zdaniem ekspertów w kolejnych latach należy spodziewać się dynamiczniejszego wzrostu znaczenia internetowego handlu artykułami spożywczymi Obecnie e-grocery stanowi niecały 1 proc. handlu internetowego w Polsce, a zakupy w sieci odpowiadają za zaledwie 0,7 proc. sprzedaży z sektora FMCG.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie firmy ostro wchodzą do sieci. Ale do Skandynawów nam daleko

– Kilka lat temu, gdy dominowała płatność przelewem i wysyłka za pobraniem pocztowym, a na paczkę z zakupami trzeba było trochę poczekać, klient codzienne zakupy spożywcze raczej robił w osiedlowym dyskoncie – mówi Oliwia Tomalik, marketing manager Shoper. – Dziś wciąż wpada tam po bułki na śniadanie, ale w celu zapełnianiu kuchennej spiżarni coraz częściej zagląda do internetu. Dzięki wygodnym platformom i sklepom e-grocery łatwiej integrować się z nowoczesnymi płatnościami i metodami dostawy, które sprawiają, że zamówienie dociera do klienta wciąż świeże – dodaje Oliwia Tomalik.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kierowcy Ubera i kurierzy zagrożeni wirusem. Dostaną pomoc?

Zarażeni koronawirusem lub skierowani na obowiązkową izolację – a niepracujący na etacie – mogą ...

Klienci mogą odwrócić się od Apple

Gigant z Cupertino zaczyna szykować się na gorszy rok. Konsumenci są coraz mniej skłonni ...

Facebook gra na dwa fronty

Kilka dni temu Facebook poinformował o zamknięciu wielu kont i stron internetowych powiązanych z ...

Hyperloop bije rekord prędkości

Czwarta edycja zawodów Hyperloop Pod, organizowanych przez firmę SpaceX, nie tylko wyłoniła kolejne grono ...

Aktualizacja spowalnia? Naukowcy mają na to sposób

Naukowcy z Texas A&M wraz z informatykami z Intel Labs opracowali narzędzie do identyfikacji ...

Turystyka w dobie wirusa? Firma z Poznania ma pomysł na kampery

Wynajmig.pl wie, jak ominąć gwarne hotele i zatłoczone miejsca. Z pomocą przychodzi ekonomia współdzielenia. ...