E-usługi. Zakupy internetowe biją rekordy

W pierwszym półroczu 2020 przybyło 3,4 tys. e-sklepów. I taka tendencja prawdopodobnie utrzyma się w drugim półroczu. Klienci chętnie robią zakupy online. Główne argumenty to wygoda i bezpieczeństwo.

Publikacja: 01.10.2020 15:57

E-usługi. Zakupy internetowe biją rekordy

Foto: Adobe Stock

Od wielu lat rynek zakupów internetowych rośnie w dwucyfrowym tempie, ale ten rok będzie pod tym względem wyjątkowy. Polacy masowo przestawili się na zakupy online, aby uniknąć chodzenia do sklepów w czasie pandemii. Zresztą większość sklepów stacjonarnych i tak przez niemal dwa miesiące była zamknięta.

– Na skutek pandemii ludzie utknęli w domach. Dla wielu osób zamawianie online było jedynym sposobem, by zapewnić sobie dostęp do podstawowych dóbr. W maju 2020 r. konsumenci wydali na zakupy online o 78 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego – mówi Sascha Stockem z Nethansy, spółki specjalizującej się w w kompleksowym wsparciu sprzedaży na Amazonie.

Towar dostępny online

Nowa sytuacja spowodowała, że zaczęło także szybko przybywać sprzedawców przechodzących do kanału internetowego. –  Branża sklepów internetowych notuje potężny wzrost. W pierwszym półroczu zarejestrowano blisko 5,5 tys. sklepów internetowych, choć jednocześnie wykreślono nieco ponad 2 tys. Rynek wzrósł o 3,4 tys. nowych firm –  mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Bisnode Polska, firmy która zebrała dane specjalnie dla „Rzeczpospolitej” na podstawie baz GUS.

Rośnie nie tylko liczba sklepów, ale też ogółem sprzedawców internetowych. – W okresie od marca do czerwca nowy sprzedawca pojawiał się na naszej platformie średnio co pięć minut – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Allegro. Ten lider polskiego handlu internetowego odpowiada za kilkanaście miliardów złotych sprzedaży rocznie. Miesięcznie z platformy korzysta ponad 20 mln użytkowników.

Liczba sklepów zwiększa się od lat, ale nigdy wcześniej wzrost ten nie był tak mocny. Świadczy o tym również rekordowe tempo przyrostu wartości e-zakupów robionych przez Polaków.

Zgodnie z raportem organizacji eCommerce Europe oraz firmy  RetailX, w 2020 r. polski rynek e-handlu ma powiększyć się o ponad 30 proc. Jego wartość przekroczy 15 mld euro. Byłby to najwyższy wynik w Europie. Jak widać, w ostatnim czasie Polacy wyjątkowo mocno zmienili swoje zwyczaje zakupowe.

Szybka zmiana zwyczajów

– Pandemia koronawirusa znacząco wpłynęła na sprzedaż zarówno w Polsce, jak i na świecie. W pierwszych miesiącach epidemii musieliśmy zredefiniować naszą strategię, aby sprostać zmieniającym się trendom, czyli wzrostowi liczby przesyłek e-commerce – mówi Edwin Osiecki, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w DHL Express Polska.

Jak dodaje, podczas okresu samoizolacji aż ośmiu na dziesięciu Polaków odkryło zalety zakupów online, co pokazują badania. Konsumenci doceniali w tym czasie m.in. to, że przy takiej formie zakupów unikają kolejek (64 proc. wskazań) oraz dostają produkty prosto do domu (62 proc.).

Zdaniem Edwina Osieckiego rosnąca liczba e-sklepów dowodzi, że tendencja do przenoszenia biznesu do sieci będzie kontynuowana. Rynek wciąż się nie nasycił.

Ważne bezpieczeństwo

Jak wynika z danych firmy GfK Polonia, w pierwszym półroczu 2020 aż jedna trzecia gospodarstw domowych kupiła podstawowe produkty spożywcze czy chemiczne w internecie. Oznacza to wzrost o ponad 50 proc. Wydatki rodzin na zakupy w  tym kanale zwiększyły się o 53 proc., zostawiając daleko w tyle inne rodzaje sklepów. Nawet dyskonty nie mogą pochwalić się takim wynikiem. U nich wzrost wydatków konsumentów wyniósł 18 proc.

– Od początku pandemii kwestia bezpieczeństwa staje się coraz bardziej istotna przy wyborze miejsca robienia zakupów. Nic dziwnego, że e-commerce osiągnął już 1,5-proc. udział w rynku – mówi Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Oczywiście sklepy stacjonarne również starają się zapewnić klientom maksimum bezpieczeństwa. W większości z nich zakupy przebiegają w szybki i sprawny sposób, co pozytywnie wpływa na doświadczenia konsumentów. Dotyczy to nie tylko dużych placówek, ale też osiedlowych supermarketów oraz małych sklepów.

Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, w sieci kupuje już 72 proc. internautów, co oznacza wzrost o 15 pkt proc. w stosunku do 2019 r.

– Lęk związany z pandemią koronawirusa od miesięcy wpływa na zmianę zachowań konsumenckich, także wśród Polaków, którzy masowo zaczęli robić zakupy w internecie. Dla klientów bardzo istotny jest aspekt wysokości wydatków i możliwych do uzyskania oszczędności, ale w tym roku bardziej niż kiedykolwiek wcześniej zwracamy uwagę na bezpieczeństwo – mówi Wojciech Kliber, wiceprezes firmy logistycznej Sendit.

Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA
Biznes Ludzie Startupy
To ona wyszuka przyszłe gwiazdy futbolu. Kluby stawiają na sztuczną inteligencję
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja rozpozna bakterie. Wystarczy pokazać jej zdjęcie
Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie