Hit czasów pandemii. Walka w sieci z depresją i stresem

Książę Harry od marca pracuje na stanowisku chief impact officera w startupie oferującym technologie do wsparcia zdrowia psychicznego pracowników
SAEED KHAN / AFP

Pandemia rozruszała usługi mental tech. Także w Polsce szybko przybywa aplikacji, które oferują pomoc w walce ze stresem i wsparcie psychologiczne.

Rekordową kwotę ponad 1,6 mld dolarów zainwestowały w ubiegłym roku fundusze venture capital w startupy oferujące aplikacje w segmencie zdrowia i dobrostanu psychicznego (mental health & wellness). To prawie dwukrotnie więcej niż rok wcześniej –wynika z danych firmy badawczej Pitchbook. Ten rok powinien przynieść kolejny rekord, bo technologiami, które oferują pomoc w walce ze stresem i wsparcie psychologiczne, coraz bardziej zainteresowani są pracodawcy. Według globalnych badań firmy McKinsey w 2020 r. ponad połowa dużych firm na świecie miała w ofercie pracowniczych benefitów świadczenia z zakresu zdrowia psychicznego.

CZYTAJ TAKŻE: Zdrowie psychiczne w subskrypcji. Polski startup idzie za granicę

Wkrótce ten udział powinien znacząco wzrosnąć. Również w Polsce, gdzie 86 proc. specjalistów i menedżerów HR oceniło w niedawnym sondażu firmy doradczej LHH Polska, iż dbałość o zdrowie psychiczne i wellbeing pracowników będzie w najbliższym czasie najważniejszym zadaniem dla działów HR.

Pomoc dotrze z aplikacji

Badania wskazują na coraz większe negatywne skutki pandemii dla ludzkiej psychiki. Wymuszona przez koronawirusa izolacja społeczna, utrzymujący się od ponad roku stan niepewności i zagrożenia mocno uderzyły w naszą kondycje mentalną. Według badania firmy Human Power prawie 80 proc. polskich pracowników i menedżerów doświadczało w IV kwartale ub. r. ataków paniki. Statystyki ZUS wykazują, że w 2020 r. na zwolnieniach chorobowych z powodu zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania Polacy spędzili prawie 28 mln dni, o ponad jedną trzecią więcej niż rok wcześniej.

Ewa Ambroziak, ekspertka ds. zdrowia psychicznego w Human Power, twierdzi, że inwestowanie w programy mental health, konsultacje z psychologiem to obecnie już nie tylko dobra praktyka, ale i konieczność w przypadku świadomych pracodawców.

CZYTAJ TAKŻE: Polska aplikacja pomoże walczyć z covidową depresją

– Pandemia bardzo wzmocniła widoczny już wcześniej trend dbałości o dobrostan psychiczny pracownika – ocenia Paweł Filutowski, prezes platformy kafeteryjnej Motivizer, która ostatnio bardzo rozbudowała ofertę benefitów z tego obszaru.

Shutterstock

Rozwój rynku mental tech wspierają szybko zwiększający się popyt i rosnąca podaż. Na świecie i w Polsce przybywa aplikacji z technikami medytacyjnymi i treningami mindfulness (uważności), które pomagają się zrelaksować i zmniejszyć stres. Według firmy analitycznej Sensor Tower od 2015 r. pojawiło się na świecie ponad 5 tys. aplikacji medytacyjnych.

Dwie najbardziej popularne, Calm i Headspace, mają już na koncie ponad 170 mln pobrań. Calms, która w 2019 r. zdobyła status jednorożca (firma warta ponad 1 mld dol.), dzisiaj, przy 4 mln subskrybentów, wyceniana jest na 2 mld dolarów.

Według firmy analitycznej Sensor Tower od 2015 r. pojawiło się na świecie ponad 5 tys. aplikacji medytacyjnych

Pod koniec marca branża zyskała kolejnego jednorożca– Ginger, producenta aplikacji wspierających kondycję psychiczną, który w najnowszej rundzie finansowania zdobył 100 mln dolarów. Większy rozgłos zapewnił sobie BetterUp, kalifornijski startup oferujący technologie do wsparcia zdrowia psychicznego pracowników, który w marcu zatrudnił księcia Harry’ego. Jako chief impact officer, czyli dyrektor ds. wpływu, Harry Windsor ma odpowiadać za promocję „mental fitness”, wspierając rozwój firmy.

W Polsce rozgłos zdobył Mindgram, startup założony w lutym 2021 r. przez psycholożkę Małgorzatę Ohme i dwóch internetowych inwestorów: Adama Plonę, byłego szefa serwisu Domodi, i Jakuba Zielińskiego. Mindgram, który w rundzie pre-seed pozyskał 8,5 mln zł, ma ambicje szybkiej europejskiej ekspansji z platformą, która w subskrypcji oferuje wsparcie psychologiczne dla pracowników (m.in. treningi relaksacyjne, medytacje i programy terapeutyczne).

CZYTAJ TAKŻE: Depresja i ból. Pandemiczny boom na marihuanę i sprzęt do produkcji

– Najbardziej innowacyjne firmy, jak Google czy Facebook, w dobie pandemii błyskawicznie dokonały rewizji polityki benefitów, zamieniając bony zakupowe czy „owocowe czwartki” na dodatki ukierunkowane na zdrowie i kondycję psychiczną pracowników. Ten trend widzimy już w Polsce – wyjaśnia Adam Plona, dyrektor operacyjny Mindgrama.

Terapia ze smartfonem jak mycie zębów

– Za kilkanaście lat medytacja będzie dla ludzi tak naturalnym nawykiem jak mycie zębów – przewiduje Igor Pielas, założyciel i prezes startupu Activy. Do flagowej aplikacji Activy, motywującej do regularnej aktywności fizycznej poprzez wyzwania sportowe, Pielas dodał niedawno kolejną – Mindy, która pomaga wzmacniać kondycję mentalną. – Stawiamy na sprawdzone, naukowe podejście do mindfulness – przekonuje szef Mindy, która obok praktyk medytacji i mindfulness oferuje też nagrania relaksacyjne i minipodcasty z obszaru mental health.

Celuje weń także BalanceMe.pl, uruchomiona w czasie pandemii platforma treningowa, m.in. z zajęciami jogi i mindfulness. Covid-19 pobudził też rozwój narzędzi do terapii online. Aplikacja Helping Hand dzięki 2 mln zł od inwestorów rozbudowała w zeszłym roku ofertę wirtualnej terapii psychologicznej. Tu rywalizuje też ubiegłoroczny debiutant, portal Avigon.pl, czy MentalMetrics.

Niedawny raport McKinsey & Company szacuje, że światowy rynek usług i produktów wellness, wart obecnie 1,5 bln dolarów, będzie rósł średnio o 5–10 proc. rocznie. Dobrostan psychiczny ma tam na razie kilkuprocentowy udział, lecz ponad połowa konsumentów wskazuje potrzebę szerszej oferty usług i produktów w tej dziedzinie – przypominają autorzy raportu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Firmy technologiczne uciekają z Londynu

Coraz więcej globalnych firm decyduje się na przeniesienie siedzib, a nawet produkcji, poza Wyspy ...

„Mulan” miała być hitem. Wirus zniszczył premierę

Remake popularnej kreskówki Disneya „Mulan” o chińskiej wojowniczce miał być hitem w Chinach. Koncern ...

Chiny przykręcają śrubę koncernom. Chcą wrażliwych danych

Chiński rząd chce, by krajowe koncerny technologiczne takie jak Ant Group, Tencent i JD.com ...

W Polsce rusza silny konkurent dla Uber Eats

Estońska firma Bolt, która skutecznie wygryzła sobie pokaźny kawałek rynku przewozu osób w Polsce ...

Amazon pracuje nad internetem z kosmosu

Amazon potwierdził, że chce w ramach „Projektu Kuipera” wysłać ponad 3 tys. satelitów, które ...