Polacy pokochali duże i nowoczesne ekrany z technologią 4K

Ożywienie na rynku telewizorów trafiło na mur. Branży nie pomógł nawet mundial.

Sprzedaż telewizorów w Polsce od początku roku rośnie. Producenci mówią o ożywieniu, choć o hurraoptymizmie nie ma mowy. Wzrost został bowiem wyhamowany przez kilka zewnętrznych czynników – zakaz handlu w niedzielę i być może nie najlepszą strategię obraną przez sieci sklepów RTV.

Czekając na promocje

Producenci i sieci handlowe mają zróżnicowany pogląd na to, jak rozwijał się rynek telewizorów od początku br. Przedstawiciele Samsunga przyznają, że I połowa 2018 r. pod względem sprzedaży była minimalnie lepsza niż rok wcześniej. Wskazują też główne hamulce bardziej dynamicznego wzrostu.

– Gdyby nie wprowadzono zakazu handlu w niedzielę, wzrost sprzedaży byłby wyższy – przekonuje Maciej Konieczny, dyrektor dywizji Visual Display w Samsung Electronics Polska.

Jak zaznacza, w efekcie zmian w prawie było mniej dni handlowych. – Przykładowo w kwietniu były cztery niedziele bez handlu, którym towarzyszyła doskonała pogodę, co wpłynęło na spadek popytu na telewizory. Maj przyniósł nieco większą sprzedaż – tłumaczy.

Ale generalnie Polacy wstrzymywali się z zakupami. Dlaczego? – Te dwa miesiące to czas oczekiwania klientów na promocje, których spodziewali się w okresie poprzedzającym czerwcowe, duże wydarzenie sportowe – wyjaśnia Maciej Konieczny.

Chodzi o rozgrywane w czerwcu mistrzostwa świata w piłce nożnej. Choć tradycyjnie mundial, podobnie jak inne międzynarodowe cykliczne imprezy tego typu, napędzał sprzedaż odbiorników, to w tym roku efekty boomu na telewizory na rodzimym rynku nie były widoczne. Powód?

– Polskie sieci opóźniły komunikację głównej oferty mundialowej w stosunku do innych krajów europejskich. Klienci czekali z zakupami na ostatnie oferty przed i w trakcie mundialu, który dla naszej drużyny skończył się dość szybko. W związku z tym fala zakupów była krótsza i niższa niż wszyscy się spodziewali – komentuje dyrektor dywizji Visual Display w polskim oddziale Samsunga.

Rekordowy OLED

Sklepy handlujące RTV twierdzą jednak, że odczuły wzrost popytu na ekrany. Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert, podkreśla, że tradycyjnie w okresie „okołomundialowym” dało się zauważyć zwiększone zainteresowanie takimi produktami. I to znaczące. – Rynek urósł rok do roku o około 50 proc. wartościowo – zaznacza.

Potwierdza jednak, że oczekiwania branży względem mistrzostw w Rosji były większe. – Entuzjazm konsumentów opadł po odpadnięciu z mundialu reprezentacji Polski – przyznaje Mystkowski.

Zastrzega przy tym, że i tak poziom sprzedaży był zdecydowanie wyższy w 2017 r.

– Najlepiej sprzedawały się telewizory o przekątnej ekranu 55 cali. W naszej ocenie to właśnie ten rozmiar stał się najchętniej kupowanym przez polskich klientów. Wzrost zanotowaliśmy również w przypadku większych przekątnych – telewizory 65 i 75-calowe, wspólnie z 55-calowymi, wartościowo stanowią już ponad połowę rynku – wylicza nasz rozmówca.

Eksperci zauważają, że rynek rośnie głównie pod względem wartości – o ponad 4 proc. w tym roku. To konsekwencja sięgania przez kupujących po coraz większe i droższe odbiorniki. Udział 55-calowych telewizorów w rynku jest już niemal taki sam jak 32–34-calowych oraz 40–44-calowych, które królują w sklepach.

Wybieramy również telewizory nieco bardziej zaawansowane technologicznie. – Sprzyja temu oferta kanałów TVP 4K i Canal+ 4K, które umożliwiają wykorzystanie pełnego potencjału drzemiącego w technologii 4K/UHD. Segment ten jest niezwykle perspektywiczny – dodaje rzecznik MediaExpert.

Czerwiec 2018 r. był również rekordowy pod względem sprzedaży nowej technologii TV OLED. – Producenci zadbali o ciekawą ofertę na rozmiary 55- i 65-calowe, atrakcyjne ceny napędzały popyt na tę kategorię telewizorów – twierdzi Michał Mystkowski.

Mogą Ci się również spodobać

Miażdżące uderzenie Google`a w Huawei. Co zrobią Chińczycy?

Nowe modele smartfonów Huawei stracą wsparcie amerykańskiej firmy. Tak przynajmniej wygląda rozważany przez Google ...

Levandowski to „czyste zło”. Ukradł tajemnice Google’a i stworzył religię

Anthony Levandowski, były inżynier pracujący w Google, został oskarżony o kradzież około 14 tys. ...

Google wywraca do góry nogami rynek gier

Internetowy gigant ogłosił na wtorkowej konferencji Games Developers Conference (GDC 2019) swoje najnowsze rozwiązanie, ...

Mobilny świat zjechał na tydzień do Barcelony

Prawie 110 tys. osób odwiedzi tegoroczne targi MWC19 Barcelona. Za sprawą technologii 5G nie ...

Polski bionanosatelita może zmienić medycynę

Czy lekarstwo na raka zostanie wynalezione w kosmosie? Jeśli tak się stanie, może być ...

Głośniki z asystentem to hit. Tylko nie w Polsce

Asystenci głosowi przestali być wyłącznie ciekawostką i podbijają rynek. W 2018 r. popyt na ...