Ile Polacy płacą za telewizory? Które wybierają? Dane mogą zaskakiwać

Bloomberg

Wymieniamy sprzęt co siedem lat, a to pozwala utrzymać sprzedaż na poziomie ok. 2,3 mln sztuk rocznie. Większość modeli łączy się już z internetem.

Telewizory to jeden z największych segmentów polskiego rynku elektroniki użytkowej, a z perspektywy sprzedawców to pozycja w ofercie absolutnie obowiązkowa. Producenci szacują, że polski rynek jest wart ok. 4 mld zł.

CZYTAJ TAKŻE: Kupujemy coraz więcej elektroniki premium. Kluczem online i łatwość obsługi

– Średnio na telewizor wydajemy nieco ponad 2 tys. zł i ta cena nie zmienia się od lat. O ile jednak przed czterema laty mogliśmy kupić za tę kwotę telewizor z ekranem o przekątnej ok. 40 cali, to dziś może to być 50 cali – mówi Grzegorz Stanisz, szef dywizji Visual Display w Samsung Electronics Polska. – Średnia roczna sprzedaż to 2,2–2,3 mln sztuk. Relatywnie stała liczba gospodarstw domowych oraz około siedmioletni cykl życia telewizora wystarcza do utrzymania stabilnych rozmiarów rynku – dodaje.

Coraz większe ekrany

W tym ujęciu rynek jest stabilny, to jednak nie znaczy, że nic się na nim nie dzieje. Wręcz przeciwnie – zmiany dotyczące kupowanych telewizorów oraz sposobu ich wykorzystania są ogromne. Od lat rośnie przekątna ekranów – wciąż najczęściej kupujemy odbiorniki z ok. 40 calami, ale najszybciej rośnie udział rynkowy tych z ok. 50-calowym ekranem. To już – w ujęciu ilościowym – sprzedaż na poziomie 29 proc. i wzrost rok do roku o 9 pkt. Sprzedaż tych 40-calowych spadła o 7 pkt, do 35 proc. 7 proc. sprzedaży mają już odbiorniki 65-calowe i większe.

– Obserwujemy zwyżki sprzedaży w rozmiarach 55, 65 i 75 cali, szczególnie urządzeń OLED, które charakteryzują się między innymi znakomitą głębią kolorów i bardzo płynnym obrazem. Szacujemy, że rynek telewizorów OLED osiągnie w 2019 roku wzrost na poziomie 50 proc. Popularnością cieszą się urządzenia wyposażone w system Android, który zapewnia wysoki wybór aplikacji, swobodę działania i łatwą konfigurację ze sprzętem mobilnym – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert.

Od lat rośnie przekątna ekranów – wciąż najczęściej kupujemy odbiorniki z ok. 40 calami, ale najszybciej rośnie udział rynkowy tych z ok. 50-calowym ekranem

– Najwięcej klientów przeznacza na zakup telewizora ok. 2,5 tys. zł. Rośnie zainteresowanie modelami o przekątnej ekranu 55 cali i większymi, co wiąże się również ze spadkiem cen takich urządzeń – mówi Ireneusz Zygmunt, dyrektora działu zakupu sieci MediaMarkt.

4K standardem

Ogromna zmiana dokonała się w zakresie technologii wyświetlania obrazu. W 2018 r. już ponad 50 proc. telewizorów kupionych w Polsce to modele 4K, w 2017 r. było to ok. 30 proc. – W naszym przypadku w 2018 r. to już 77 proc. sprzedaży. Te liczby pokazują, jak ogromny przełom dokonał się w ciągu dwóch ostatnich lat – dodaje Grzegorz Stanisz z Samsunga. Firma jest zdecydowanym liderem polskiego rynku, drugą pozycję zajmuje LG, a na trzecim miejscu – według prezentowanych przez siebie danych – jest już marka Philips, pod którą telewizory produkuje chińskie TPV.

Polacy kupują też odbiorniki już nie tylko po to aby oglądać telewizję. – 80 proc. naszych nowych telewizorów QLED jest już podłączanych do internetu. Dziś duża część konsumentów wie, że telewizor to więcej niż telewizja, a serwisy filmowe VOD i internet uwalniają od tradycyjnej ramówki – podaje przedstawiciel Samsunga.

CZYTAJ TAKŻE: Większość Polaków uważa, że elektronika i AGD są bardziej awaryjne niż 10 lat temu

– Oceniamy, że ok. 90 proc. kupujących nasze telewizory z funkcją smart faktycznie z niej korzysta – mówi Anna Malitka-Babik, rzecznik Lechpol Electronics, sprzedającego telewizory Kruger & Matz.

Na horyzoncie są kolejne duże zmiany, na rynek trafiły już na przykład modele pracujące w technologii 8K.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Hotele potrzebują nowych technologii

Interaktywne tablice w salach konferencyjnych, dotykowe ekrany informacyjne w recepcji oraz centrum zarządzania hotelowym ...

Facebook oszukiwał na reklamach. Ujawnione szokujące maile

Firma od lat wiedziała, że narzędzia do szacowania liczby osób, do których docierają prowadzone ...

Bloober Team liczy na rekordowe wyniki

Mimo przełożenia premiery „The Medium” na przyszły rok, w 2020 r. krakowskie studio wypracuje ...

Notowania Twittera spadają po zbanowaniu Trumpa

Decyzja Twittera o zawieszeniu konta Donalda Trumpa dała inwestorom argument do sprzedaży akcji. W ...

Wirtuoz baterii z Polski rodem

Celina Mikolajczak tworzy w Uberze nową technologię gromadzenia energii. Kilka lat temu była jednym ...

Milion składanych Samsungów

Rewolucyjne telefony, zapewne z powodu astronomicznie wysokich cen, trafią na rynek w próbnej serii. ...