Ile Polacy płacą za telewizory? Które wybierają? Dane mogą zaskakiwać

Bloomberg

Wymieniamy sprzęt co siedem lat, a to pozwala utrzymać sprzedaż na poziomie ok. 2,3 mln sztuk rocznie. Większość modeli łączy się już z internetem.

Telewizory to jeden z największych segmentów polskiego rynku elektroniki użytkowej, a z perspektywy sprzedawców to pozycja w ofercie absolutnie obowiązkowa. Producenci szacują, że polski rynek jest wart ok. 4 mld zł.

CZYTAJ TAKŻE: Kupujemy coraz więcej elektroniki premium. Kluczem online i łatwość obsługi

– Średnio na telewizor wydajemy nieco ponad 2 tys. zł i ta cena nie zmienia się od lat. O ile jednak przed czterema laty mogliśmy kupić za tę kwotę telewizor z ekranem o przekątnej ok. 40 cali, to dziś może to być 50 cali – mówi Grzegorz Stanisz, szef dywizji Visual Display w Samsung Electronics Polska. – Średnia roczna sprzedaż to 2,2–2,3 mln sztuk. Relatywnie stała liczba gospodarstw domowych oraz około siedmioletni cykl życia telewizora wystarcza do utrzymania stabilnych rozmiarów rynku – dodaje.

Coraz większe ekrany

W tym ujęciu rynek jest stabilny, to jednak nie znaczy, że nic się na nim nie dzieje. Wręcz przeciwnie – zmiany dotyczące kupowanych telewizorów oraz sposobu ich wykorzystania są ogromne. Od lat rośnie przekątna ekranów – wciąż najczęściej kupujemy odbiorniki z ok. 40 calami, ale najszybciej rośnie udział rynkowy tych z ok. 50-calowym ekranem. To już – w ujęciu ilościowym – sprzedaż na poziomie 29 proc. i wzrost rok do roku o 9 pkt. Sprzedaż tych 40-calowych spadła o 7 pkt, do 35 proc. 7 proc. sprzedaży mają już odbiorniki 65-calowe i większe.

– Obserwujemy zwyżki sprzedaży w rozmiarach 55, 65 i 75 cali, szczególnie urządzeń OLED, które charakteryzują się między innymi znakomitą głębią kolorów i bardzo płynnym obrazem. Szacujemy, że rynek telewizorów OLED osiągnie w 2019 roku wzrost na poziomie 50 proc. Popularnością cieszą się urządzenia wyposażone w system Android, który zapewnia wysoki wybór aplikacji, swobodę działania i łatwą konfigurację ze sprzętem mobilnym – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert.

Od lat rośnie przekątna ekranów – wciąż najczęściej kupujemy odbiorniki z ok. 40 calami, ale najszybciej rośnie udział rynkowy tych z ok. 50-calowym ekranem

– Najwięcej klientów przeznacza na zakup telewizora ok. 2,5 tys. zł. Rośnie zainteresowanie modelami o przekątnej ekranu 55 cali i większymi, co wiąże się również ze spadkiem cen takich urządzeń – mówi Ireneusz Zygmunt, dyrektora działu zakupu sieci MediaMarkt.

4K standardem

Ogromna zmiana dokonała się w zakresie technologii wyświetlania obrazu. W 2018 r. już ponad 50 proc. telewizorów kupionych w Polsce to modele 4K, w 2017 r. było to ok. 30 proc. – W naszym przypadku w 2018 r. to już 77 proc. sprzedaży. Te liczby pokazują, jak ogromny przełom dokonał się w ciągu dwóch ostatnich lat – dodaje Grzegorz Stanisz z Samsunga. Firma jest zdecydowanym liderem polskiego rynku, drugą pozycję zajmuje LG, a na trzecim miejscu – według prezentowanych przez siebie danych – jest już marka Philips, pod którą telewizory produkuje chińskie TPV.

Polacy kupują też odbiorniki już nie tylko po to aby oglądać telewizję. – 80 proc. naszych nowych telewizorów QLED jest już podłączanych do internetu. Dziś duża część konsumentów wie, że telewizor to więcej niż telewizja, a serwisy filmowe VOD i internet uwalniają od tradycyjnej ramówki – podaje przedstawiciel Samsunga.

CZYTAJ TAKŻE: Większość Polaków uważa, że elektronika i AGD są bardziej awaryjne niż 10 lat temu

– Oceniamy, że ok. 90 proc. kupujących nasze telewizory z funkcją smart faktycznie z niej korzysta – mówi Anna Malitka-Babik, rzecznik Lechpol Electronics, sprzedającego telewizory Kruger & Matz.

Na horyzoncie są kolejne duże zmiany, na rynek trafiły już na przykład modele pracujące w technologii 8K.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Alibaba wchodzi na giełdę w Hongkongu. Sezam otwarty

Wtorkowy debiut jest największym na tej giełdzie od dziewięciu lat i jednym z największych ...

„Może byście płacili podatki?” – tak Walmart atakuje Amazona

Szef Amazona wyzwał inne firmy, by „płaciły pracownikom tak dobrze, jak Amazon”. Walmart i ...

Tanie jedzenie na wynos. Aplikacja Too Good To Go już w Polsce

W lipcu do Polski weszła wyjątkowa aplikacja do walki z marnowaniem jedzenia Too Good ...

Fatalne lato w Hollywood. Król jest jeden

Producenci filmowi z Hollywood nie mają za sobą dobrego lata, ponieważ przychody z kin ...

Polak tworzy europejską alternatywę dla Google’a, Amazona i Alibaby

Chce oferować chmurę transparentną, przewidywalną, otwartą, która stoi w opozycji do zamkniętych, ograniczonych ekosystemów ...

Kto naprawdę finansuje kampanię przeciwko art. 13 dyrektywy?

Przed najbliższym głosowaniem Parlamentu Europejskiego nad dyrektywą w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku ...