Telewizorom pomógł streaming i gry. Co kupujemy?

Choć sprzedaż telewizorów od lat wynosi 2–3 mln sztuk, to rynek jest wciąż daleki od nasycenia i nadal rośnie. W tym roku pomagają mu streaming i gry.

Publikacja: 29.09.2020 10:57

Polscy klienci coraz chętniej wybierają produkty z wyższej półki. Zdecydowanie dominują telewizory z

Polscy klienci coraz chętniej wybierają produkty z wyższej półki. Zdecydowanie dominują telewizory z technologią QLED i o przekątnej co najmniej 55 cali.

Foto: Shutterstock

Według danych Euromonitor International udostępnionych „Rzeczpospolitej”, w 2020 r. spodziewany jest 10,4-proc. wzrost sprzedaży telewizorów, do 7,9 mld zł. To szybsze jego tempo niż w poprzednim roku, co oznacza przełamanie strat związanych z odwołaniem wielkich imprez sportowych, jak np. olimpiada. W ujęciu ilościowym spodziewany jest wzrost o 3,4 proc., nieco większy niż w ubiegłym roku.

Serwisy VOD nakręcają sprzedaż

– Po okresowym spadku sprzedaży telewizorów w marcu i kwietniu kolejne miesiące przyniosły wzrost zainteresowania, w tym także zakupów za pośrednictwem internetu. Na pewno majowe otwarcie sklepów fizycznych było impulsem, który zwiększył sprzedaż – mówi Grzegorz Stanisz, szef sprzedaży RTV Samsung Polska. – Zaobserwowaliśmy też dużo większe zainteresowanie ofertą filmową serwisów VOD. Pierwsza połowa roku przyniosła też jeszcze większe niż w podobnym okresie 2019 roku zainteresowanie telewizorami QLED. Polacy w tym czasie kupili ich dwa i pół razy więcej niż telewizorów z technologią OLED – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Telewizory będą tanieć. Co kupujemy?

Samsung, największy sprzedawca telewizorów w Polsce, podaje, że od 2018 roku sukcesywnie spada sprzedaż telewizorów o przekątnej ekranu 32 cale i mniejszych oraz 40, 46 czy 50 cali. Rośnie zaś zainteresowanie ekranami 55 i 60 cali. – Bardziej widoczny jest wzrost w segmencie 65 cali. Takie telewizory to już obecnie około 12 proc. rynku. Mniej spektakularna, ale widoczna jest też sprzedaż telewizorów 70 cali i większych. Obecnie to już prawe 3 proc. rynku, a przed trzema laty stanowiły niespełna 1 proc. – mówi Grzegorz Stanisz.

Inni producenci także są zadowoleni. – Sprzedaży telewizorów sprzyja też wzrost popularności serwisów streamingowych oraz rozwój branży gamingowej – nowe, coraz bardziej zaawansowane modele konsoli oraz gier zachęcają graczy do kupna telewizora wysokiej jakości – mówi Marcin Habzda, dyrektor generalny TP Vision w Polsce, oferującej telewizory marki Philips.

– Wzrost sprzedaży zawdzięczamy w dużej mierze serii telewizorów premium OLED+. Jej popularność w Polsce pokazuje, że klienci w naszym kraju coraz większą uwagę przykładają do jakości urządzenia i chętnie wybierają produkty z wyższej półki – dodaje.

W sklepach widać ruch

Niedługo na rynek trafi Philips OLED+935, z rozwiązaniem opartym na sztucznej inteligencji, wykorzystującym sieci neuronowe i uczenie maszynowe do analizy milionów klipów wideo, poprawia też pięć głównych elementów składających się na jakość obrazu. Samsung oczekuje, że wzrośnie o około 20 proc. sprzedaż telewizorów 65 cali i większych (do 60 tys. sztuk) pięciokrotnie sprzedaż telewizorów 8K do ok. 2 tys. sztuk.

CZYTAJ TAKŻE: Europejczycy wybierają coraz większe telewizory

– Notujemy szczególne wzrosty w segmencie urządzeń o przekątnej 65 cali i więcej, a to również przekłada się na średnią cenę, jaką Polacy wydają na telewizory. Klienci najchętniej wybierają sprzęt w technologii OLED, ale też coraz częściej pytają o modele 8K, co pozwala dość optymistycznie patrzeć na popyt na tego typu urządzenia – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert.

Styl życia, równoległe korzystanie z różnych rodzajów rozrywki, przełączanie się między grami, filmami, odtwarzaniem muzyki sprawiają, że telewizor zamiennie pełni różnorodne funkcje

– W ostatnich miesiącach na rynku telewizorów obserwujemy ożywienie. Poszukiwane są odbiorniki o większych przekątnych, szczególną popularnością cieszą się te 55-calowe – mówi Wojciech Serafin, szef działu handlowego RTV w sieci RTV Euro AGD. – Bardzo mocny jest trend do kupowania telewizorów z funkcją smart TV. Styl życia, równoległe korzystanie z różnych rodzajów rozrywki, przełączanie się między grami, filmami, odtwarzaniem muzyki sprawiają, że telewizor zamiennie pełni różnorodne funkcje. Odbiorniki wyposażone w system smart TV umożliwiają także korzystanie z szerokiej gamy aplikacji, m.in. platform streamingowych, pozwalających oglądać filmy i seriale lub grać – dodaje Wojciech Serafin.

Tego rodzaju aktywności są teraz coraz popularniejsze.

Idą kolejne nowości

Firmy stawiają na zupełnie nowe rozwiązania, w tym roku spodziewana jest handlowa premiera zwijanych telewizorów marki LG. Firma nie odpowiedziała na pytanie, czy faktycznie trafią do sklepów, także w Polsce. Branżowe serwisy podają, że 65-calowy model w USA ma kosztować ok. 60 tys. dol., podczas gdy model 4K z taką przekątną kosztuje 2,5 tys. dol. Analitycy podają, ze telewizor LG ma działać 68 lat, jeśli będzie zwijany raz dziennie, zaś składany non stop wytrzyma trzy lata.

CZYTAJ TAKŻE: Telewizory do wymiany. Czy producenci są gotowi?

Firmy walczą o klientów nie tylko coraz wyższymi parametrami obrazu, ale i dźwięku. – Głośniki naszych telewizorów rozwijamy we współpracy z Bowers & Wilkins. Doświadczenie brytyjskiego producenta audiofilskiego sprzętu sprawia, że nabywcy naszych telewizorów mogą cieszyć się dźwiękiem najwyższej jakości – mówi Marcin Habzda.

Według danych Euromonitor International udostępnionych „Rzeczpospolitej”, w 2020 r. spodziewany jest 10,4-proc. wzrost sprzedaży telewizorów, do 7,9 mld zł. To szybsze jego tempo niż w poprzednim roku, co oznacza przełamanie strat związanych z odwołaniem wielkich imprez sportowych, jak np. olimpiada. W ujęciu ilościowym spodziewany jest wzrost o 3,4 proc., nieco większy niż w ubiegłym roku.

Serwisy VOD nakręcają sprzedaż

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gadżety
iPhone sterowany oczami. Apple zaskoczył licznymi innowacjami
Gadżety
Nowy smartfon Google w sprzedaży w Polsce. Koncern postawił na sztuczną inteligencję
Gadżety
Jest nowy lider. Co kupują Polacy w sklepach z elektroniką użytkową
Gadżety
Użytkownicy iPhone'ów alarmują. Apple usiłuje naprawić irytujący błąd
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Gadżety
Najdziwniejszy pojazd świata jest sterowany myślami. Sposób na zatłoczone miasta?
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?