Miesiąc po giełdowym debiucie aplikacji pośredniczącej w przewozach Lyft na nowojorskim parkiecie zadebiutuje jej największy rywal. Według nieoficjalnych informacji Uber, aplikacja łącząca pasażerów i kierowców, zamierza upublicznić pakiet akcji wart 10 mld dol., co pozwoli wycenić firmę na 90-100 mld dol.
CZYTAJ TAKŻE: Wiadomo już, kiedy Uber zadebiutuje na giełdzie. Będzie rekord?
Z prospektu Ubera wynika, że przychody startupu w 2018 r. sięgnęły 11,27 mld dol. (w 2016 r. było to 3,5 mld dol.), podczas gdy Lyft raportował 2,1 mld dol. Obie firmy przewozowe generują wciąż straty – w przypadku Ubera wynik EBITDA sięgnął 1,85 mld dol. na minusie (Lyft miał prawie 1 mld dol. straty). Operator tez w IV kwartale ub. r. miał w sumie 91 mln aktywnych klientów (19 mln w I kw. 2016 r.), którzy wykonali łącznie aż 1,5 mld podróży (Lyft ma 30,7 mln klientów i 1,9 mln kierowców). Z danych spółki wynika, że w minionym roku liczba przewozów wzrosła o 34 proc.
W Ubera zaangażowanych jest wielu inwestorów. Największe udziały w nim mają japoński SoftBank (16,3 proc.) oraz kalifornijski fundusz Benchmark (11 proc.), który jest również współwłaścicielem takich firm, jak Twitter, Snapchat, czy Dropbox. Trzecim największym udziałowcem jest twórca przewozowego startupu – Travis Kalanick (należy do niego 8,6 proc. firmy). W Ubera zaangażowani są także koncern Alphabet, do którego należy Google (5,2 proc.) oraz studio Expa (firma należąca do drugiego z założycieli startupu, Garreta Campa, ma 6 proc.) i saudyjski fundusz inwestycyjny SAPIF (5,3 proc.).
CZYTAJ TAKŻE: Po euforii nie ma już śladu. Lyft niepokoi jednorożce