Smartfony w kryzysie. Rynek się kurczy

O 5,2 proc. mniej inteligentnych telefonów niż rok wcześniej sprzedało się na świecie w minionym półroczu. Polski rynek pod tym względem nie odstawał.

Publikacja: 01.08.2019 18:45

Rynek smartfonów ma w tym roku raczej smutne perspektywy

Rynek smartfonów ma w tym roku raczej smutne perspektywy

Foto: Carlos Becerra/Bloomberg

W ślad za wynikami trzech największych producentów smartfonów za drugi kwartał br. posypały się raporty firm analitycznych z pierwszymi zestawieniami pokazującymi, jak zmienił się w tym czasie cały światowy rynek tych urządzeń.

Według sprawdzającej poziom dostaw firmy IDC, w tym czasie producenci sprzedali o 2,3 proc. smartfonów mniej niż rok wcześniej: 333,2 mln sztuk. Z kolei Strategy Analytics szacuje, że w tym samym czasie sprzedało się około 341 mln urządzeń, co w porównaniu z danymi tej firmy sprzed roku jest liczbą o 2,5 proc. niższą.

""

cyfrowa.rp.pl

Pod względem dynamiki był to więc kwartał lepszy niż pierwszy, gdy sprzedaż siadła o około 5 proc. W sumie jednak – jak wynika z naszych obliczeń na podstawie danych IDC – w całym półroczu globalny rynek smartfonów był mniejszy o 5,2 proc. niż przed rokiem.

Polska ramię w ramię

Nie ma jeszcze nowych oficjalnych danych IDC dla Polski, ale uzyskane przez nas informacje wskazują, że tym razem – niestety dla producentów – nie odstawaliśmy od trendów widocznych w skali świata. Według danych GfK, do których dotarliśmy, operatorzy i sklepy sprzedać mogły przez pierwszych sześć miesięcy br. o 5 proc. urządzeń mniej. Za to przychody z tego tytułu urosły o około 4 proc.

Sama GfK liczb nie zdradza, ale trend potwierdza. Pisaliśmy niedawno, że średnia cena, po której kupuje się u nas telefon, rośnie z roku na rok. W I półroczu br. wynosiła 325 dol.

CZYTAJ TAKŻE: Samsung ma problem. Sprzedaż i zyski runęły

Nasi rozmówcy wskazują również, że – mimo globalnych problemów chińskiej marki Huawei – nie widać zmian, jeśli chodzi o kolejność marek o największej sprzedaży.

Półrocze Huawei

Podobnie jest w skali świata. Według naszych obliczeń, tak jak i przed rokiem, tak i po pierwszym półroczu br. na pierwszym miejscu jest południowokoreański Samsung (mimo spadku o 1,4 proc. do około 147 mln sprzedanych aparatów), druga lokata należy do Huawei (około 118 mln, plus 24 proc. rok do roku), a trzecia do amerykańskiego Apple’a (w sumie w ciągu sześciu miesięcy sprzedał 70 mln nowych iPhone’ów, o 25 proc. mniej niż rok temu).

Coraz mniejsza przepaść dzieli firmę Tima Cooka i kolejną chińską markę – Xiaomi. Tej z kolei po piętach depcze już Oppo.

CZYTAJ TAKŻE: Skok przychodów Huawei. Czy sankcje nie działają?

Siła Huawei, który ciągle czeka na oficjalne informacje ze Stanów Zjednoczonych, czy jego aparaty będą czy nie wspierane przez Androida i innych tamtejszych kontrahentów, może dziwić. Z drugiej strony dane firm badających rynek dowodzą, że siłą Huawei czy Xiaomi jest ich rodzimy rynek – Chiny.

Polską specyfiką jest powrót operatorów komórkowych do walki o udziały w rynku smartfonów

Jak policzyli analitycy IDC, chiński rynek odpowiadał w II kwartale za 62 proc. dostaw Huawei.

Znamienne jest też, że firma ta, prezentując wyniki półrocza, nie podała przychodów segmentu urządzeń konsumenckich. To może wskazywać, że walczyła o użytkowników ceną. Widać to także w jej działaniach na naszym rynku. Branżowe serwisy co chwilę informują o promocjach.

Jeśli te domysły znajdą potwierdzenie w liczbach, to może się okazać, że ofensywa Huawei utrudni życie innym chińskim markom, w tym dopiero zdobywającemu polski rynek Oppo.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż iPhone’ów dramatycznie spada. Ale Apple… poprawia wyniki

Co ciekawe, według naszych rozmówców w Polsce w minionym kwartale relatywnie dobrze radziła sobie Motorola (urządzenia konsumenckie pod tą marką produkuje chiński koncern Lenovo). Być może dlatego, że części osób nadal kojarzy się ona ze Stanami Zjednoczonymi, skąd się wywodzi.

W oczekiwaniu na 5G

Spadki liczby sprzedawanych co roku urządzeń zarówno na światowym, jak i krajowym rynku mają wspólne korzenie. Kolejne modele telefonów nie różnią się od siebie pod względem innowacji, dłużej działają, nie psując się, a wprowadzenie na masową skalę kolejnej technologii mobilnego dostępu do internetu – 5G – dopiero czeka większość krajów.

Analitycy zwracają uwagę, że częściej niż kiedyś kupujemy telefony z drugiej ręki. To m.in. dlatego akcjonariusze Apple’a nie popadają w zbytnią depresję, widząc wyniki sprzedaży nowych aparatów tego producenta. Statystyki obejmują bowiem tylko urządzenia nowe, a Apple sprzedaje także telefony odświeżone.

CZYTAJ TAKŻE: Smartfon powoduje zmiany w budowie czaszki? Są dowody

Polską specyfiką jest powrót operatorów komórkowych do walki o udziały w rynku smartfonów. Już wszystkie weszły na otwarty rynek i sprzedają aparaty na raty bez umowy o abonament. Nowe podejście sprawia, że np. Orange Polska w II kw. odnotował wyższe przychody ze sprzedaży smartfonów.

Huawei wraca do korzeni

Chiński rynek odpowiada za około jedną trzecią globalnego rynku smartfonów. Drugi kwartał 2019 r. był dla Państwa Środka dziewiątym już spadkowym trzymiesięcznym okresem. W sumie według danych Canalys w Chinach sprzedało się w II kw. 97,6 mln smartfonów, o 6 proc. mniej niż rok wcześniej. Prym wiódł Huawei, który jako jedyny odnotował wzrost sprzedaży. Koncern upłynnił aż o 31 proc. egzemplarzy więcej niż w II kwartale 2018 roku: 37,3 mln sztuk. Zdaniem analityków Canalys koncentracja Huawei na rodzimym rynku nie jest przypadkiem i wiążą ją oni z napięciami między Chinami a Stanami Zjednoczonymi i wpisaniem Huawei na tzw. czarną listę. Podczas gdy Huawei zdobywał rynek Chin, cierpiały wszystkie inne tamtejsze marki. Zajmujące drugie miejsce Oppo zanotowało zniżkę o 18 proc. do niecałych 18 mln sprzedanych urządzeń. W podobnym tempie spadała sprzedaż Xiaomi i Vivo. Na tym tle Apple ze sprzedażą 5,7 mln iPhone’ów i spadkiem o 14 proc. wypadł relatywnie nieźle.

W ślad za wynikami trzech największych producentów smartfonów za drugi kwartał br. posypały się raporty firm analitycznych z pierwszymi zestawieniami pokazującymi, jak zmienił się w tym czasie cały światowy rynek tych urządzeń.

Według sprawdzającej poziom dostaw firmy IDC, w tym czasie producenci sprzedali o 2,3 proc. smartfonów mniej niż rok wcześniej: 333,2 mln sztuk. Z kolei Strategy Analytics szacuje, że w tym samym czasie sprzedało się około 341 mln urządzeń, co w porównaniu z danymi tej firmy sprzed roku jest liczbą o 2,5 proc. niższą.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Niemiecki robot ma być jak dobry chrześcijanin. Zaskakujące przepisy za Odrą
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Globalne Interesy
Mark Zuckerberg rzuca wyzwanie ChatGPT. „Wstrząśnie światem sztucznej inteligencji”
Globalne Interesy
Amerykański koncern zwalnia pracowników. Protestowali przeciw kontraktowi z Izraelem
Globalne Interesy
Zagadkowa inwestycja Microsoftu w arabską sztuczną inteligencję. Porzucone Chiny
Globalne Interesy
Sprzedaż iPhone'ów runęła i Apple traci pozycję lidera. Jest nowy król smartfonów