Rewolucja w Google. Firmy będą znikać z wyszukiwarki

Przedsiębiorcy, którzy chcą uruchomić swoją internetową witrynę lub sklep online, mogą mieć problem. O ile nie zainwestują w tzw. strony responsywne lub specjalnie dedykowane smartfonom.

Publikacja: 26.08.2019 18:01

Rewolucja w Google. Firmy będą znikać z wyszukiwarki

Foto: Bloomberg

Jeśli firmowa strona WWW nie jest dostosowana do wyświetlania treści na urządzeniach mobilnych, strona nie tylko nie ma co liczyć na wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania, ale może nawet w ogóle nie pojawić się w Google’u. Od lipca br. to właśnie strony mobilne, a nie wersje desktopowe są bowiem automatycznie indeksowane przez tę najpopularniejszą wyszukiwarkę. To radykalna zmiana, która może mieć dla przedsiębiorców dość bolesne konsekwencje.

CZYTAJ TAKŻE: Google chce odcisków palców zamiast haseł

Indeksowanie witryn przez Google’a w oparciu o tzw. Mobile First Index działa wprawdzie już od marca ub.r., jednak dotychczas Google najpierw określał, czy dla danej strony korzystniejsze będzie zaindeksowanie jej wersji desktopowej, czy też mobilnej. Od miesiąca bot z automatu indeksuje wyłącznie wersję mobilną, przyjmując, że każda nowa strona w internecie musi ją mieć.

Zmiana dotyczy wyłącznie witryn, na które bot Google’a natyka się po raz pierwszy, czyli np. wszystkich udostępnianych pod nowymi domenami

– Zmiana dotyczy wyłącznie witryn, na które bot Google’a natyka się po raz pierwszy, czyli np. wszystkich udostępnianych pod nowymi domenami. Dlatego tak ważne jest tworzenie stron i e-sklepów internetowych w wersjach responsywnych, czyli takich, które działają równie dobrze zarówno na laptopach, jak i na smartfonach – tłumaczy Artur Pajkert z firmy hostingowej Linuxpl.com.

CZYTAJ TAKŻE: Google pracuje nad własnym smartfonem z elastycznym ekranem

Dostosowanie się do nowych wymogów Google’a nie jest skomplikowane. Eksperci twierdzą, że responsywną witrynę przy pomocy np. WordPressa można stworzyć w ciągu kilku godzin i to bez specjalistycznej wiedzy.

Artur Pajkert uważa, że zmiana w sposobie indeksowania nowych stron przez Google’a to naturalna konsekwencja wcześniejszej polityki tej firmy, której celem jest zachęcenie właścicieli stron do tworzenia wersji mobilnych. Zaznacza przy tym, że od trendu „mobile first” nie ma odwrotu. Obecnie już mniej więcej połowa wszystkich istniejących witryn została zaindeksowana w oparciu o ten mechanizm. – Pozostałe witryny mają jeszcze najwyżej kilka lat na stworzenie poprawnych wersji mobilnych. Potem Mobile First Index zostanie zastosowany dla wszystkich witryn. Strony, które nie zdążą się dostosować, albo w ogóle znikną z wyników wyszukiwania Google, albo ich pozycja tam będzie systematycznie obniżana – przewiduje ekspert z Linuxpl.com.

CZYTAJ TAKŻE: Apple i Google w ogniu krytyki. Ułatwiają Saudyjczykom kontrolowanie żon

Rodzimi przedsiębiorcy zdają sobie jednak sprawę z wyzwań. Z najnowszej analizy przeprowadzonej przez serwis Oferteo wynika, że 36 proc. poszukujących wykonawcy strony WWW interesuje się zbudowaniem strony responsywnej, czyli automatycznie dostosowującej się do wymiaru ekranu. Co jednak ważne, kolejne aż 57 proc. stanowią osoby, które chciałyby uruchomić całkowicie nową wersję witryny, dedykowaną wyłącznie urządzeniom mobilnym, jak smartfony i tablety. W przypadku klientów zlecających budowę całkiem nowej witryny firmowej czy sklepu internetowego odsetek ten wynosił jednak już 65 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Polka na czele międzynarodowej gałęzi Google’a

– Wyniki badania wskazują, że w ciągu ostatniego roku specjaliści zajmowali się przede wszystkim tworzeniem całkiem nowych stron WWW dla klientów, którzy do tej pory nie posiadali własnej witryny lub uznali, że lepiej będzie stworzyć nową stronę, niż przebudować dotychczasową – komentuje Karol Grygiel z zarządu Oferteo.pl.

Potwierdza, że zleceniodawcy są coraz bardziej świadomi tego, jak ważne jest posiadanie firmowej strony internetowej, zwłaszcza responsywnej. – Większość tych klientów wymaga, aby witrynę można było przeglądać za pomocą urządzeń mobilnych, które obecnie generują większy ruch w sieci niż komputery – podkreśla.

CZYTAJ TAKŻE: Odkurzacz, który zbiera nasze dane

Według danych firmy Hootsuite obecnie z internetu na urządzeniach mobilnych korzysta już 5,112 mld użytkowników na świecie. W Polsce w styczniu br. było 30,07 mln użytkowników internetu, przy czym na jednego mieszkańca Polski przypadało 1,33 karty SIM. O znaczeniu mobilnych stron WWW może świadczyć fakt, że w naszym kraju smartfony i tablety odpowiadają już za 51 proc. całego ruchu w sieci.

Jeśli firmowa strona WWW nie jest dostosowana do wyświetlania treści na urządzeniach mobilnych, strona nie tylko nie ma co liczyć na wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania, ale może nawet w ogóle nie pojawić się w Google’u. Od lipca br. to właśnie strony mobilne, a nie wersje desktopowe są bowiem automatycznie indeksowane przez tę najpopularniejszą wyszukiwarkę. To radykalna zmiana, która może mieć dla przedsiębiorców dość bolesne konsekwencje.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Globalne Interesy
iPhone jak Windows w latach 90. Apple pozwany za monopol
Globalne Interesy
Microsoft ściąga guru sztucznej inteligencji. Chce być numerem 1
Globalne Interesy
USA uderzą w chińskich producentów chipów. Tym razem Huawei się nie wywinie?
Globalne Interesy
Słynna Encyklopedia Britannica warta miliard dolarów. Nowe technologie i giełda
Globalne Interesy
Nvidia stworzyła najpotężniejszy chip. Ma zrewolucjonizować sztuczną inteligencję