To przełom. USA zgodzą się na podatek cyfrowy

Joe Biden, wiceprezydent za czasów Obamy i kandydat na prezydenta, ma problem. Rosjanie mogli pozyskać dane na temat pracy jego syna w ukraińskiej firmie Burisma Holding
Elijah Nouvelage/Bloomberg

Amerykańska administracja zgadza się na wprowadzenie nowej daniny, która obciąży głównie koncerny z USA – wynika z nieoficjalnych informacji.

Informację podała agencja AFP. Według niej amerykańska administracja miała wycofać swoje zastrzeżenia do podatku cyfrowego.

Doniesienia te potwierdził niemiecki minister finansów Olaf Scholz, stwierdzając, że USA porzuciły stanowisko poprzedniej administracji, iż opodatkowanie musi być dobrowolne. – Nowe zasady opodatkowania będą obowiązkowe dla wszystkich firm. Sekretarz skarbu Jannet Yellen zadeklarowała, że Ameryka przystąpi do takiego porozumienia – powiedział cytowany przez Agencję Bloomberga Scholz po wirtualnym spotkaniu ministrów finansów i bankierów centralnych grupy G20. – Dziś powiał pomyślny wiatr do sprawiedliwego opodatkowania wielkich cyfrowych korporacji.

Od lat rozmowy o wypracowaniu takiego rozwiązania trwają w OECD, ale nie przyniosły żadnych konkretów. Stąd decyzja Francji o wprowadzeniu takiego podatku. Polska także miała swój projekt, ale trafił do kosza pod presja Amerykanów, a na nowy się nie zanosi.

CZYTAJ TAKŻE: Europa kontra Ameryka. To będzie rok wojny o podatek cyfrowy

– Ministerstwo Finansów bierze aktywny udział w dyskusjach odbywających się na forum unijnym oraz na forum OECD w sprawie opodatkowania gospodarki cyfrowej. Kompleksowe rozwiązania na poziomie międzynarodowym lub europejskim, mają największe szanse na skuteczne uregulowanie kwestii opodatkowania gospodarki cyfrowej – informował na początku roku „Rzeczpospolitą” wydział prasowy Ministerstwa Finansów.

Francuzi jako pierwsi mieli dość przeciągających się negocjacji. Kraj ten uchwalił podatek już dawno, ale pod presją karnych ceł Donalda Trumpa zawiesił go do stycznia 2021 r.. Teraz jednak rozpoczął już jego naliczanie. To 3 proc. od generowanych we Francji przychodów firm z sektor cyfrowego, o ile ich globalne przychody przekraczają 750 mln euro oraz 25 mln euro we Francji.

Inne kraje już nie czekają na globalne porozumienie, nawet tacy sojusznicy USA jak Wielka Brytania, która zacznie pobierać podatek od kwietnia. Projekty wprowadzenia takich danin powstały już we Włoszech, Hiszpanii i Austrii. Także Czesi chcą je opracować w tym roku i ustalić na poziomie 5 proc. Co więcej, chodzi nie tylko o państwa europejskie, własne projekty przygotowują też Brazylia, Indie czy Indonezja.

Z danych polskiego resortu finansów wynika, że w 2019 r. Google zapłacił tylko 13,6 mln zł podatku CIT, a Facebook jedynie 4,2 mln zł. Spółka Amazon Fulfillment Polska z kolei 28,9 mln zł.

Same zainteresowane firmy bronią się, że podatki regulują. „W trzecim kwartale 2018 r. zdecydowaliśmy o zmianie naszego systemu rozliczeniowego. Przychody od reklamodawców, z którymi współpracują nasze zespoły w Polsce, są od tej pory księgowane w Polsce. Niezmiennie przestrzegamy naszych zobowiązań podatkowych wynikających z polskiego i europejskiego prawa” – wyjaśniało biuro prasowe Facebooka.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Porowate Powłoki Przyszłości

Naukowcy z Wydziału Mechanicznego Politechniki Koszalińskiej pod kierownictwem prof. nadzw. dr. hab. inż. Krzysztofa ...

Gry polską przepustką do globalnej elity

Świetny debiut spółki BoomBit potwierdza, że branża ta jest fenomenem naszej gospodarki. Jednak do ...

Roboowady pomogą w kopalniach i w podboju kosmosu

Naukowcy zastanawiają się, jak małe roboty, przypominające latające w chmarach insekty mogłyby pomóc w ...

Netflix przerwał kręcenie „Wiedźmina” z powodu pandemii

Produkcję (serialu „Wiedźmin” – red.) przerwano na dwa tygodnie” – poinformowało amerykańskie wydanie „Deadline”. ...

Metalowe plakaty z Polski trafiły do serc fanów superbohaterów

Rodzimą spółkę Displate uznano jednym z najciekawszych startupów w Europie. Współpracuje z takimi markami, ...

Netflix testuje nową funkcję. Dla robiących kilka rzeczy na raz

Netflix właśnie testuje ciekawą funkcję. Chodzi o „wyskakujący odtwarzacz”, czyli okno typu pop-out. Nowe ...