Kierowcy Ubera żądają podwyżek. Korespondencja z Orlando

W USA protestowali kierowcy platform transportowych Ubera i Lyfta. Podstawowy postulat to większe zarobki.

Publikacja: 09.05.2019 01:52

Kierowcy Ubera protestują przed siedzibą firmy w San Francisco w Kalifornii, domagając się wyższych

Kierowcy Ubera protestują przed siedzibą firmy w San Francisco w Kalifornii, domagając się wyższych płac

Foto: Bloomberg

Piotr Mazurkiewicz z Orlando

To jeden z głównym tematów amerykańskich mediów. Środowy protest spowodował spore utrudnienia z uwagi na ogromną popularność tych aplikacji jeśli chodzi o zamawianie usług transportowych. Kierowcy wyłączali aplikację nawet na dobę, choć zakres protestu różnił się w zależności od regionu np. w Kalifornii trwał co najmniej 12 godzin.

CZYTAJ TAKŻE: Strajk kierowców Ubera przed wielkim giełdowym debiutem

Protest widoczny był także w Orlando na Florydzie choć nie w tak mocno jak w innych miastach. Pod centrum konferencyjnym Orange Country Convencion Centre stały samochody z ostentacyjnie otwartymi drzwiami, które nie przyjmowały jednak pasażerów. – Chcemy przed giełdowym debiutem Ubera pokazać, że czujemy się wykorzystywani – mówi Jose, pracujący dla Ubera od kilku miesięcy, choć jak mówi prawdopodobnie z tego zajęcia zrezygnuje. Do rozmowy przyłączyli się inni. – Co z tego, że mamy coraz więcej klientów skoro zarabiamy coraz mniej – mówi ok. 40-letnia kobieta, która nie chciała podać nawet imienia. Twierdzi, że pracuje dla Ubera od dawna, łącząc to z innymi formami zarabiania. – Takie mamy czasy, z jednej pracy nie jestem w stanie utrzymać rodziny – mówi.

Zarobki kierowców to także efekt zmiany prawa. Nowy Jork wprowadził dla nich obowiązkową stawkę minimalną 17 dol. za godzinę, co oznaczać będzie, że będą musieli płacić wyższe prowizje, a do podobnych zmian prawa mają się szykować też inne amerykańskie aglomeracje. W efekcie zgodnie z badaniami Georgetown University (choć na niewielkiej próbie) nawet co trzeci kierowca współpracujący z firmą nie tylko nic na tym nie zarabia, ale nawet do tego dokłada.

CZYTAJ TAKŻE: Uber tylko z licencją taxi i w oznakowanych autach

Mimo tego Uber wciąż generuje straty, choć inwestorzy mocno wierzą w jego sukces. Dlatego piątkowy debiut będzie najpewniej udany, a firma z emisji akcji pozyskała ponad 8 mld dol.

– Kierowcy stanowią serce naszych usług – bez nich nie możemy nic osiągnąć – a tysiące osób codziennie pracują w firmie Uber, skupiając się na tym, jak poprawić to doświadczenie, tak na drodze, jak i poza nią. Niezależnie od tego, czy są to stałe zarobki, lepsze warunki ubezpieczeniowe czy też w pełni finansowana czteroletnia edukacja dla kierowców i ich rodzin, będziemy kontynuować pracę nad poprawą jakości usług dla kierowców i wspólnie z nimi – napisał Uber w specjalnym oświadczeniu.

Firma zapowiedziała już wcześniej w dokumencie informacyjnym przed giełdowym debiutem, że kierowcy mają otrzymać specjalne premie, gdy Uber będzie już spółką publiczną.

CZYTAJ TAKŻE: Uber rusza na giełdę. Kto kontroluje firmę?

Uber i inne firmy tego rodzaju jak wspomniany już Lyft, odniosły w USA ogromny sukces. – w 2014 r. firmy taksówkowe miały w USA 37 proc. udział w rynku transportowym. Obecnie spadł on do ok 6 proc. głównie dzięki właśnie takiej internetowej konkurencji – mówi „Rzeczpospolitej” Ryan Smith, jeden z założycieli firmy technologicznej Qualtronics. – Ich popularność wciąż szybko rośnie i trudno oczekiwać, aby ta sytuacja miała się zmienić – dodaje.

Piotr Mazurkiewicz z Orlando

To jeden z głównym tematów amerykańskich mediów. Środowy protest spowodował spore utrudnienia z uwagi na ogromną popularność tych aplikacji jeśli chodzi o zamawianie usług transportowych. Kierowcy wyłączali aplikację nawet na dobę, choć zakres protestu różnił się w zależności od regionu np. w Kalifornii trwał co najmniej 12 godzin.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Nowa najcenniejsza firma na świecie. Microsoft zdetronizowany
Globalne Interesy
Elon Musk znów miesza w X. Czy ta zmiana nie zdenerwuje użytkowników?
Globalne Interesy
Intel kasuje gigantyczną inwestycję. Co z opóźnioną budową fabryki w Polsce?
Globalne Interesy
Elon Musk skapitulował w wojnie o sztuczną inteligencję. Pogrążyły go maile
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Globalne Interesy
Elon Musk chce zakazać używania iPhone'ów. Wszystko przez ChatGPT
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży