Reklama

Jak uniknąć drakońskich kar

Jesienią ubiegłego roku Uber przyznał się do wycieku danych osobowych 57 mln klientów. Fakt ten utrzymywany był w tajemnicy przez rok. Technologiczny gigant potwierdził, że zapłacił hakerom okup w wysokości 100 tys. dol. za usunięcie wykradzionych danych.

Publikacja: 05.03.2018 21:00

Jak uniknąć drakońskich kar

Foto: Fotolia

materiał powstał we współpracy z firmą Sage

Gdyby podobna sytuacja zdarzyła się w Unii Europejskiej po 25 maja tego roku, Uber jako administrator danych osobowych, mógłby spodziewać się kary finansowej w wysokości nawet 20 mln euro lub 4 proc. światowego obrotu. W nowej rzeczywistości RODO – unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych – na zaraportowanie zidentyfikowanego „incydentu bezpieczeństwa” firmy będą mieć tylko 72 godziny.

Nowe obowiązki

RODO nakłada na administratorów danych osobowych (ADO) nowe obowiązki związane z szybką identyfikacją i przeciwdziałaniem naruszeniom bezpieczeństwa danych.

Ta nowa, choć nie wyjątkowa, dla polskiego porządku prawnego regulacja (istnieje już u nas podobne rozwiązanie w art. 174a prawa telekomunikacyjnego: obowiązek zawiadamiania o incydencie zarówno organu nadzorczego, jak i abonenta lub użytkownika końcowego, który ciąży na operatorach telekomunikacyjnych) wiąże się z koniecznością powiadomienia organu nadzorczego, jak i osoby, której dane dotyczą.

W katalogu incydentów znajdują się według dyrektywy „naruszenia bezpieczeństwa prowadzące do przypadkowego lub niezgodnego z prawem zniszczenia, utracenia, zmodyfikowania, nieuprawnionego ujawnienia lub nieuprawnionego dostępu do danych osobowych przesyłanych, przechowywanych lub w inny sposób przetwarzanych”.

Reklama
Reklama

Trzy doby na zgłoszenie

W przypadku naruszenia administrator bez zbędnej zwłoki – w miarę możliwości, nie później niż w terminie 72 godzin po stwierdzeniu naruszenia – zgłasza je organowi nadzorczemu, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, dokonując tzw. notyfikacji naruszeń (ang. data breach notification).

Dlaczego obowiązek notyfikacji ogranicza się wyłącznie do przypadków związanych z incydentem bezpieczeństwa? Ponieważ to właśnie brak odpowiedniej i szybkiej reakcji na naruszenie ochrony danych może skutkować powstaniem uszczerbku fizycznego, szkód majątkowych lub niemajątkowych, takich jak utrata kontroli nad własnymi danymi, ograniczenie praw, dyskryminacja, kradzież lub sfałszowanie tożsamości, strata finansowa itp.

W samej notyfikacji na pewno powinny znaleźć się:

– opis naruszenia wraz z charakterystyką kategorii i przybliżonej liczby osób, których dane dotyczą,

– imię i nazwisko oraz dane kontaktowe inspektora ochrony danych (IOD),

– analiza – opis możliwych konsekwencji naruszenia,

Reklama
Reklama

– opis środków wykorzystanych lub planowanych przez administratora, które pozwolą zminimalizować lub usunąć skutki raportowanego naruszenia.

Rejestr incydentów

Obowiązek notyfikacji jest dość rozbudowany. Dlatego najlepszą metodą przygotowania wydaje się być wdrożenie w organizacji rejestru incydentów związanych z bezpieczeństwem danych.

Warto też zadbać o pełną dokumentację postępowania zmierzającego do usunięcia skutków uchybień, w szczególności w zakresie elementów obligatoryjnych dla notyfikacji.

Globalne Interesy
AI zamiast metaverse? Meta tnie projekt cyfrowego świata i przesuwa debiut okularów Phoenix
Globalne Interesy
W 2026 roku wzrosną ceny smartfonów i komputerów. Niespodziewany powód
Globalne Interesy
„Woke Stasi commissars”. Musk chce likwidacji UE po karze dla serwisu X, wojna na tweety
Globalne Interesy
Netflix przejmuje właściciela HBO Max i grupy TVN. To szok dla polskiego rynku
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Globalne Interesy
USA atakują Brukselę za karę dla serwisu X. Rubio: Atak na amerykański naród
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama