Firmy z całego świata, które od lat pracowały na technologiami VR i AR, wyczuły swoją szansę. Gigantyczny projekt Facebooka stał się już zresztą osią sporu. Chodzi o prototypową rękawicę heptyczną (oddającą faktyczne uczucie dotyku w przypadku kontaktu z wirtualnymi przedmiotami), którą stworzył Facebook/Meta. Jak się okazuje nowatorski projekt jest „zasadniczo identyczny” z projektem realizowanym przez konkurencyjną firmę. Chodzi o HaptX, startup z branży VR, który właśnie takie oskarżenie wytoczył przeciwko koncernowi Marka Zuckerberga. Kierujący spółką Jake Rubin właśnie w taki sposób sugeruje, że Meta skopiowała ich opatentowaną technologię. Rubin, cytowany przez serwis Techcrunch, podkreśla, iż jego startup przez lata „pokazywał swoją technologię wielu inżynierom, badaczom i menedżerom z Meta”. Tymczasem firma ta nawet nie nie konsultowała się z HeptX w sprawie własnego projektu rękawicy.
Czytaj więcej
Unity Engine kupiło za ponad 1,6 mld dol. od Petera Jacksona, reżysera genialnej trylogii o losach Śródziemia, studio Weta Digital. To ono zajmowało się m.in. efektami wizualnymi w filmach „Władca Pierścieni”.
Będzie pozew? Na razie nie wiadomo. Facebook nie odniósł się do oskarżeń, z kolei startup wskazuje, że liczy na ugodę. - Nie możemy się doczekać współpracy z Meta, aby osiągnąć uczciwe i sprawiedliwe porozumienie, które rozwiąże nasze obawy i umożliwi włączenie naszej innowacyjnej technologii do przyszłych produktów konsumenckich Metaverse - oznajmił Rubin.
Rękawica HaptX, jak i prototyp Meta wykorzystują technologię zwaną mikroprzepływowym sprzężeniem zwrotnym. Takie heptyczne czujniki, przy wykorzystaniu silniczków, siłowników i sieci rurek z powietrzem, pozwalają użytkownikowi doświadczać wrażenia np. podnoszenia obiektów, czy dotykania cyfrowych tekstur, niczym w realnym świecie.