FTC pozwała Amazon w sądzie federalnym w Seattle, twierdząc, że firma „świadomie oszukała miliony konsumentów, aby nieświadomie zarejestrowali się w Amazon Prime”. W oświadczeniu Amazon nazwał twierdzenia FTC „fałszywymi pod względem faktów i prawa”.
Reuters pisze, że Amazon używał „manipulujących, przymusowych lub oszukańczych projektów interfejsu użytkownika, znanych jako ‘ciemne wzorce’ (dark patterns), aby nakłonić konsumentów do zapisania się na automatyczne odnawianie subskrypcji Prime”. Teraz FTC domagając się kar cywilnych i stałego nakazu, aby zapobiec przyszłym naruszeniom.
Najnowszy pozew komisji jest jednym z kilku działań podjętych przez administrację prezydenta Joe Bidena, mających na celu powstrzymanie nadmiernej siły rynkowej firm Big Tech. Amerykański rząd chce zwiększyć konkurencję w celu ochrony konsumentów.
Amazon Prime to największy na świecie program subskrypcyjny, generujący 25 miliardów dolarów przychodów rocznie. Oferuje szybką, bezpłatną wysyłkę milionów artykułów, różne rabaty i dostęp do filmów, muzyki i seriali telewizyjnych, a także inne korzyści. Użytkownicy usługi Prime w Stanach Zjednoczonych płacą 139 dol. rocznie i napędzają znaczną część całej sprzedaży Amazon.
Prime, który ma ponad 200 milionów członków na całym świecie, ma kluczowe znaczenie dla innych biznesów Amazona, w tym usługi przesyłania strumieniowego Prime Video i usługi dostarczania artykułów spożywczych.