Amazon ma problem z fałszywymi opiniami. Po raz pierwszy pozywa polskie firmy

W tym roku globalny lider e-handlu ruszył do sądów w Europie przeciwko 23 farmom fałszywych recenzji na zamówienie. Pozwał też dwie polskie firmy.

Publikacja: 13.06.2023 17:43

Amazon podaje, że brokerzy fałszywych recenzji, którzy działają na szeroką skalę, są problemem globa

Amazon podaje, że brokerzy fałszywych recenzji, którzy działają na szeroką skalę, są problemem globalnym wpływającym na opinie klientów na całym świecie i w wielu sektorach przemysłu

Foto: David Paul Morris/Bloomberg

Koncern rozpoczął globalną ofensywę na rzecz wyeliminowania fałszywych recenzji i ukarania nieuczciwych podmiotów, których działalność bazuje na zorganizowanym handlu nieprawdziwymi opiniami. Dla konsumentów opinie innych osób to jedno z głównych kryteriów oceny produktów. W 2022 roku aż 125 mln klientów zamieściło prawie 1,5 mld recenzji i ocen w sklepach Amazon.

Obowiązująca od stycznia dyrektywa Omnibus zabrania zamieszczania fałszywych opinii, jak i blokowania zamieszczania krytycznych głosów od konsumentów, ale nadal bywa z tym różnie. UOKIK nałożył już pierwsze kary za handel fałszywymi opiniami, ale zjawisko nie znika.

Amazon podaje, że brokerzy fałszywych recenzji, którzy działają na szeroką skalę, są problemem globalnym wpływającym na opinie klientów na całym świecie i w wielu sektorach przemysłu. Dzięki swoim inwestycjom tylko w 2022 roku Amazon zablokował ponad 200 mln podejrzanych recenzji. - Będziemy nadal tworzyć rozwiązania chroniące klientów, sprzedawców, marki i nasze sklepy przed nieuczciwymi podmiotami, które próbują czerpać zyski z rozpowszechniania fałszywych opinii na całym świecie - podaje firma.

Czytaj więcej

Amazon wprowadza darmowy abonament telefoniczny. Cios w operatorów komórek

Obecnie standardem staje się to, że farmy fałszywych opinii zwracają się bezpośrednio do konsumentów za pośrednictwem stron internetowych, profili w mediach społecznościowych i szyfrowanych wiadomości, zachęcając do pisania fałszywych opinii w zamian za wynagrodzenie, darmowe produkty lub inne benefity. Prezentują się klientom jako legalnie działające firmy, zatrudniające setki pracowników na całym świecie, aby w ten sposób realizować swoje cele.

Amazon podaje, że w 2022 r. podjął kroki prawne przeciwko ponad 90 podmiotom na całym świecie, które były zaangażowane w publikowanie fałszywych opinii na temat produktów i pozwał ponad 10 tys. administratorów grup na Facebooku, którzy próbowali umieszczać nieautentyczne recenzje w sklepach grupy w zamian za wynagrodzenie lub darmowe produkty. Tylko od stycznia do końca maja 2023 r. Amazon wszczął działania prawne przeciwko 94 brokerom fałszywych opinii, działającym m.in. na terenie: USA, Chin i Europy. Łącznie od początku roku w Europie firma podjęła  działania prawne przeciwko 23 nieuczciwym procederom w tym ośmiu w Hiszpanii, trzech w Wielkiej Brytanii, sześciu w Niemczech, czterech w Austrii i dwóch w Polsce. Dla porównania, w całym 2022 r. wszczęte zostały postępowania przeciwko 24 podmiotom w UE.

W czerwcu 2023 r. Amazon nawiązał współpracę z Nice Discount, Nice Rebate i 100 Rabatt, które weryfikują autentyczność recenzji odpowiednio w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemczech. - W Europie współpracujemy z wiodącymi organizacjami ochrony konsumentów, aby zidentyfikować i pozwać sprawców największych nadużyć. Nasze działania prawne na całym świecie zaczynają przynosić rezultaty. Celując w źródło problemu, doprowadziliśmy do zamknięcia działalności niektórych największych globalnych brokerów, w tym Matronex i Climbazon - dodaje koncern.

Koncern rozpoczął globalną ofensywę na rzecz wyeliminowania fałszywych recenzji i ukarania nieuczciwych podmiotów, których działalność bazuje na zorganizowanym handlu nieprawdziwymi opiniami. Dla konsumentów opinie innych osób to jedno z głównych kryteriów oceny produktów. W 2022 roku aż 125 mln klientów zamieściło prawie 1,5 mld recenzji i ocen w sklepach Amazon.

Obowiązująca od stycznia dyrektywa Omnibus zabrania zamieszczania fałszywych opinii, jak i blokowania zamieszczania krytycznych głosów od konsumentów, ale nadal bywa z tym różnie. UOKIK nałożył już pierwsze kary za handel fałszywymi opiniami, ale zjawisko nie znika.

Pozostało 81% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Rewolucja w firmie, która stworzyła ChatGPT. Polak objął kluczową funkcję
Globalne Interesy
ChatGPT mocno przyspiesza. Tymczasem konkurencja w AI ma poważne problemy
Globalne Interesy
Koniec tanich zakupów w Temu czy Shein? Polska szykuje uderzenie w chińskie serwisy
Globalne Interesy
Wielki sojusz w sztucznej inteligencji. Boty ChatGPT masowo wejdą do smartfonów
Globalne Interesy
Ameryka wstaje z kolan. Koniec z kłopotliwym uzależnieniem od Rosji w kosmosie