Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 31.07.2025 18:44 Publikacja: 08.10.2024 05:04
Fałszywe reklamy wyłudzające dane i pieniądze internautów to zmora Facebooka. Przestępcy wykorzystują wizerunek znanych osób, w tym aktorki Anny Muchy i piłkarza Roberta Lewandowskiego
Foto: FOTON/PAP, JULIEN DE ROS/AFP
Anna Mucha z radością wykrzykuje, że właśnie zdobyła gigantyczną sumę pieniędzy, i namawia wszystkich, by tak jak ona grali w pewną grę online, która pozwoli również im wygrać sowitą nagrodę – taki filmik ze znaną aktorką krąży w mediach społecznościowych i przez pewien czas szeroko dystrybuowany był na Facebooku. Problem w tym, że to zwykłe oszustwo, tzw. scam, który ma na celu zdobyć dane użytkowników, czy to osobowe, czy finansowe, a reklama to nic więcej jak manipulacja wizerunkiem Muchy. Przestępcy wykorzystali do tego sztuczną inteligencję, która wygenerowała głos aktorki. Ów deepfake to tylko jeden z wielu przykładów procederu, który przybiera na sile. Wizerunek Anny Muchy już wcześniej wykorzystywano nielegalnie choćby do nagabywania do zakupu preparatów na odchudzanie czy zachęcania do ryzykownych inwestycji. To oczywisty fake, ale na platformach takie ogłoszenia nie są automatycznie blokowane, co więcej, ich usunięcie, nawet po interwencji samych poszkodowanych, to częstokroć zadanie z gatunku tych niemożliwych.
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Dyrektor zarządzający Mety, właściciela Facebooka i Instagrama, przedstawił wizję „osobistej superinteligencji”...
Z kosmodromu w Sriharikota w Centrum Kosmicznym Satish Dhawan na orbitę okołoziemską wystrzelony został satelita...
Ledwie opadł kurz po wstrząsie, jaki DeepSeek zaserwował Dolinie Krzemowej, a już Chiny informują o modelu AI, k...
EssilorLuxottica, największy producent luksusowych okularów, poinformował, że przychody ze sprzedaży inteligentn...
W sierpniowym numerze prestiżowego magazynu „Vogue” pojawiła się reklama marki Guess z udziałem cyfrowej modelki...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas