Nie tylko gry wideo. Wielki renesans puzzli i planszówek

Na wskroś analogowa rozrywka, jak planszówki i puzzle, przeżywa prawdziwy rozkwit. Paradoksalnie pomaga w tym internet, zwłaszcza media społecznościowe.

Publikacja: 11.02.2020 18:51

Nie tylko gry wideo. Wielki renesans puzzli i planszówek

Foto: Shutterstock

Na Instagramie czy TikToku oznaczeń fanów puzzli nie brakuje, a filmy pokazujące układanie zestawów – często liczących tysiące elementów – mają milionową oglądalność. Przekłada się to na zainteresowanie w sklepach. Według raportu QY Research w 2019 r. światowy rynek puzzli wart był 9,1 mld dol., a według prognoz do 2025 r. ma rosnąć w średnim tempie 15,1 proc. rocznie.

– Rynek jest stabilny, z okresami wahań, ale ostatnie lata zdecydowanie pozwalają nam być optymistami. Puzzle dla dorosłych liczące 500 elementów lub więcej – w ofercie mamy do 6 tys. elementów – dobrze się rozwijają i ewidentnie stanowią realizację pasji albo są „metodą” na analogowe bycie razem – mówi Roman Szczepan Kniter, prezes Trefla, lidera rynku gier i puzzli w Polsce. – Również puzzle dla dzieci trzymają się nieźle, prosta i tania rozrywka wpisuje się w podobny trend co powyżej, dodając jeszcze ważny element: naukę skupienia, koncentracji i doprowadzenia analogowego wyzwania do końca – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Druga młodość planszówek. Dzięki nowej technologii

Według Euromonitor International ten rynek w Polsce wart jest już niemal 105 mln dol., a w tym roku spodziewany jest jego wzrost o 8,5 proc., do niemal 115 mln dol. Dla sprzedawców jest to niesłychanie perspektywiczny segment i to nie tylko w okresie np. zakupów prezentów. – Kategoria puzzli jest jedną z kluczowych wśród zabawek. Z roku na rok odnotowuje dwucyfrowe zwyżki, a 2019 r. był pod tym względem rekordowy – sprzedaż urosła o ponad 30 proc. – mówi Monika Marianowicz, rzecznik Empiku. Podkreśla, że faktycznie długo puzzle były postrzegane jako kategoria stricte sezonowa, np. „rozrywka na długie jesienne wieczory”, ale obecnie sprzedaż rozkłada się bardziej równomiernie na cały rok. Szczyt przypada na listopad i grudzień, bo to dobry prezent mikołajkowy i pod choinkę.

ten rynek w Polsce wart jest już niemal 105 mln dol., a w tym roku spodziewany jest jego wzrost o 8,5 proc.

– Konsekwentnie rozbudowujemy ofertę puzzli. Odbiorcy mogą wybierać nie tylko spośród najpopularniejszych puzzli z licencjami dla dzieci, ale również unikalnych i wyjątkowych motywów dla dorosłych. Od lat największą popularnością cieszą się puzzle tradycyjne, stanowią ok. 90 proc. sprzedaży. Moda na puzzle przestrzenne 3D była krótka – dodaje Marianowicz. W Empiku w kategorii puzzli dziecięcych najlepiej sprzedają się puzzle do 49 elementów, w tym bardzo szybko rozwijająca się grupa puzzli dla najmłodszych. Z kolei w kategorii puzzli dla dorosłych hitem są puzzle mające 1000–1500 elementów. Wśród motywów, które Polacy najbardziej lubią układać, od lat przeważają krajobrazy.

– Puzzle i gry planszowe cieszą się ogromnym zainteresowaniem – potwierdza Anna Prymakowska, prezes Merlin Group. – Sprzedajemy nie tylko klasyki, wyraźnie widać chęć poszukiwania czegoś nowego, jeszcze nieogranych tytułów. Podobnie jest z puzzlami: chętnie je układamy w czasie wolnym, to świetna forma relaksu. Rozwój trendu analogowej zabawy widzimy już od kilku lat, a w ostatnich miesiącach dynamika rośnie – dodaje.

Na Instagramie czy TikToku oznaczeń fanów puzzli nie brakuje, a filmy pokazujące układanie zestawów – często liczących tysiące elementów – mają milionową oglądalność. Przekłada się to na zainteresowanie w sklepach. Według raportu QY Research w 2019 r. światowy rynek puzzli wart był 9,1 mld dol., a według prognoz do 2025 r. ma rosnąć w średnim tempie 15,1 proc. rocznie.

– Rynek jest stabilny, z okresami wahań, ale ostatnie lata zdecydowanie pozwalają nam być optymistami. Puzzle dla dorosłych liczące 500 elementów lub więcej – w ofercie mamy do 6 tys. elementów – dobrze się rozwijają i ewidentnie stanowią realizację pasji albo są „metodą” na analogowe bycie razem – mówi Roman Szczepan Kniter, prezes Trefla, lidera rynku gier i puzzli w Polsce. – Również puzzle dla dzieci trzymają się nieźle, prosta i tania rozrywka wpisuje się w podobny trend co powyżej, dodając jeszcze ważny element: naukę skupienia, koncentracji i doprowadzenia analogowego wyzwania do końca – dodaje.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Gry & e-Sport
Rozczarowująca premiera gry „Frostpunk 2” wstrząsnęła giełdą. Co poszło nie tak?
Gry & e-Sport
„Fallout”, czyli drugie życie wielkiego przeboju. Gry wideo łączą się z filmami
Gry & e-Sport
Palestyńczyk mści się za rodzinę. Gry wideo szybko reagują na wydarzenia
Gry & e-Sport
„Niezwyciężony” według Lema z dobrymi ocenami. Gorzej z zainteresowaniem graczy
Gry & e-Sport
Dziś premiera „Niezwyciężonego”. To gra oparta na powieści Stanisława Lema