Nie tylko gry wideo. Wielki renesans puzzli i planszówek

Shutterstock

Na wskroś analogowa rozrywka, jak planszówki i puzzle, przeżywa prawdziwy rozkwit. Paradoksalnie pomaga w tym internet, zwłaszcza media społecznościowe.

Na Instagramie czy TikToku oznaczeń fanów puzzli nie brakuje, a filmy pokazujące układanie zestawów – często liczących tysiące elementów – mają milionową oglądalność. Przekłada się to na zainteresowanie w sklepach. Według raportu QY Research w 2019 r. światowy rynek puzzli wart był 9,1 mld dol., a według prognoz do 2025 r. ma rosnąć w średnim tempie 15,1 proc. rocznie.

– Rynek jest stabilny, z okresami wahań, ale ostatnie lata zdecydowanie pozwalają nam być optymistami. Puzzle dla dorosłych liczące 500 elementów lub więcej – w ofercie mamy do 6 tys. elementów – dobrze się rozwijają i ewidentnie stanowią realizację pasji albo są „metodą” na analogowe bycie razem – mówi Roman Szczepan Kniter, prezes Trefla, lidera rynku gier i puzzli w Polsce. – Również puzzle dla dzieci trzymają się nieźle, prosta i tania rozrywka wpisuje się w podobny trend co powyżej, dodając jeszcze ważny element: naukę skupienia, koncentracji i doprowadzenia analogowego wyzwania do końca – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Druga młodość planszówek. Dzięki nowej technologii

Według Euromonitor International ten rynek w Polsce wart jest już niemal 105 mln dol., a w tym roku spodziewany jest jego wzrost o 8,5 proc., do niemal 115 mln dol. Dla sprzedawców jest to niesłychanie perspektywiczny segment i to nie tylko w okresie np. zakupów prezentów. – Kategoria puzzli jest jedną z kluczowych wśród zabawek. Z roku na rok odnotowuje dwucyfrowe zwyżki, a 2019 r. był pod tym względem rekordowy – sprzedaż urosła o ponad 30 proc. – mówi Monika Marianowicz, rzecznik Empiku. Podkreśla, że faktycznie długo puzzle były postrzegane jako kategoria stricte sezonowa, np. „rozrywka na długie jesienne wieczory”, ale obecnie sprzedaż rozkłada się bardziej równomiernie na cały rok. Szczyt przypada na listopad i grudzień, bo to dobry prezent mikołajkowy i pod choinkę.

ten rynek w Polsce wart jest już niemal 105 mln dol., a w tym roku spodziewany jest jego wzrost o 8,5 proc.

– Konsekwentnie rozbudowujemy ofertę puzzli. Odbiorcy mogą wybierać nie tylko spośród najpopularniejszych puzzli z licencjami dla dzieci, ale również unikalnych i wyjątkowych motywów dla dorosłych. Od lat największą popularnością cieszą się puzzle tradycyjne, stanowią ok. 90 proc. sprzedaży. Moda na puzzle przestrzenne 3D była krótka – dodaje Marianowicz. W Empiku w kategorii puzzli dziecięcych najlepiej sprzedają się puzzle do 49 elementów, w tym bardzo szybko rozwijająca się grupa puzzli dla najmłodszych. Z kolei w kategorii puzzli dla dorosłych hitem są puzzle mające 1000–1500 elementów. Wśród motywów, które Polacy najbardziej lubią układać, od lat przeważają krajobrazy.

– Puzzle i gry planszowe cieszą się ogromnym zainteresowaniem – potwierdza Anna Prymakowska, prezes Merlin Group. – Sprzedajemy nie tylko klasyki, wyraźnie widać chęć poszukiwania czegoś nowego, jeszcze nieogranych tytułów. Podobnie jest z puzzlami: chętnie je układamy w czasie wolnym, to świetna forma relaksu. Rozwój trendu analogowej zabawy widzimy już od kilku lat, a w ostatnich miesiącach dynamika rośnie – dodaje.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pakiet medyczny dla psa? Warszawski startup wywęszył okazję

Sławomir Wiatr zbudował innowacyjny biznes z myślą o zwierzętach. Chce rozwijać m.in. teleweterynarię wspartą ...

Czas na chińskiego Androida. Premiera Hongmeng już w piątek?

Huawei, prawdopodobnie już w piątek na konferencji dla deweloperów HDC 2019 w Donggua, zaprezentuje ...

Wiadomości w rosyjskiej telewizji prowadził robot-prezenter

Program informacyjny Wiesti na kanale Rossija24 prowadził android Aleks. Jedna z informacji dotyczyła polityka ...

Największe na świecie targi gier wideo odwołane

Koronawirus dopadł Targi Electronic Entertainment Expo (E3), które miały się odbyć w Los Angeles ...

Serwisy aukcyjne i marketplace polskim fenomenem

Polska jest jednym z krajów z najwyższym udziałem serwisów aukcyjnych oraz platform marketplace w ...

Aniela Hejnowska: AI napędza niewidzialną rewolucję

AI ma już dzisiaj namacalny i pozytywny wpływ na życie ludzi, na organizacje wokół ...