Bezpłatny internet dla szkół

123RF

„100 Mega na 100-lecie odzyskania niepodległości” – to hasło programu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.

Ponad 30 tys. szkół uzyska możliwość korzystania z internetu o przepustowości co najmniej 100 Mb/s. Ponad 1600 szkół już podpisało umowy o przystąpieniu do programu, a operator OSE – NASK Państwowy Instytut Badawczy – zachęca kolejne placówki. Celem programu OSE jest wyrównanie dostępu do internetu i jego zasobów w szkołach, upowszechnienie nowoczesnych form kształcenia i materiałów dydaktycznych oraz zapewnienie rzetelnej edukacji w zakresie kompetencji cyfrowych.

Po pierwsze – równe szanse na starcie

Program OSE został zainicjowany przez Ministerstwo Cyfryzacji dlatego, aby możliwość instalacji i wykorzystywania szybkiego łącza nie była zależna od dochodów lokalnego samorządu, ani od tego, czy w miejscowości jest już gęsta infrastruktura sieciowa, przygotowana przez komercyjnych dostawców. To ważne, bo rolą powszechnej edukacji jest zapewnienie równych szans na starcie wszystkim dzieciom w kraju. Wielu specjalistów uważa dostęp do internetu za jedno z podstawowych praw obywatela we współczesnych demokracjach. Natomiast reżimy autorytarne ograniczają swoim obywatelom dostęp do internetu. Dzieciom i młodzieży też przysługuje prawo do korzystania z sieci. I muszą oni mieć możliwość korzystania z internetu bezpłatnie, z zaufanego źródła, odpowiednio zabezpieczonego.

Po drugie – edukacja w multimediach

Internet może być źródłem różnorodnych treści edukacyjnych, często bardzo atrakcyjnych w formie, pozwalających uczyć się w formie zabaw, gier, interakcji z innymi. Różnorodność ta ułatwia indywidualne dopasowanie narzędzi edukacyjnych do potrzeb konkretnej klasy lub do stylu pracy danego nauczyciela. Zasobów edukacyjnych w sieci stale przybywa. Nie zawsze uczniowie sięgają po te najbardziej wartościowe, np. odrabiając prace domowe. Najlepiej byłoby, gdyby poznawali je wspólnie z nauczycielami i pogłębiali swoją wiedzę w ciekawy, ale i możliwie najwartościowszy sposób.

Po trzecie – bezpiecznie i umiejętnie

Tzw. kompetencje cyfrowe to modny termin, ale trudny do zdefiniowania i opisujący złożony problem. Z jednej strony chodzi o biegłość w posługiwaniu się różnorodnymi narzędziami, zdolność do poznawania nowych rozwiązań technicznych i ogólne „obycie” z internetem. Z drugiej strony chodzi o to, aby nauczyć się korzystać z tego wszystkiego tak, aby nie narazić siebie, ani innych na przykrości, albo nawet niebezpieczeństwo. Łącza w ramach OSE będą zabezpieczone przez NASK najnowszymi technologiami. Dyrektorzy będą też dysponowali filtrami, ograniczającymi dostęp do treści szkodliwych i nielegalnych. W ten sposób sieć szkolna będzie dla młodzieży obszarem treningowym, gdzie w bezpiecznych warunkach, pod opieką nauczyciela, będą mogli rozwijać swoje kompetencje cyfrowe. Co ważne OSE umożliwi nauczycielom trening kompetencji cyfrowych w rzeczywistym kontakcie z siecią, a nie teoretycznie, “na sucho” – jak często ma to miejsce dziś.

Wszystkie budynki, w których mieszczą się szkoły, zainteresowane korzystaniem z programu, mają zostać podłączone do OSE do 2020 r. Szkoły, które skorzystają z programu, otrzymają bezpłatnie łącza wraz z punktem dostępowym oraz nie będą ponosić kosztów korzystania z nich do 2027 r.

Szczegółowe informacje o programie OSE „100 Mega na 100-lecie niepodległości” i wskazówki, jak zgłosić swoją szkołę, znajdują się na stronie internetowej www.ose.gov.pl

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Współzałożyciel Apple’a Steve Wozniak radzi, by porzucać Facebooka

Steve Wozniak, który wraz ze Stevem Jobsem założył firmę Apple, w rozmowie z portalem ...

O przyszłości robotów zdecydują księgowi

Po robotnikach w zakładach produkcyjnych do współpracy z robotami i automatami muszą zacząć się ...

Rakiety od Elona Muska świetnie startują. Gorzej z lądowaniem

Po raz trzeci w kosmos poleciała największa rakieta amerykańskiego potentata SpaceX Heavy Falcon. Tym ...

Polscy specjaliści IT już pakują walizki

Eksperci nowych technologii są dużo bardziej otwarci na przeprowadzkę za granicę niż specjaliści z ...

Japończycy zbudowali robota z gałęzi. I nauczyli go chodzić

Badacze z uniwersytetu w Tokio, przy współpracy z firmą Preferred Networks, zbudowali roboty, które ...

Polski grafen wciąż ma szansę

Potrzebna jest strategiczna decyzja, czy jako kraj chcemy zajmować się tą technologią na poważnie, ...